Jump to content

Sleipner baugpropell SP75Ti virker dårlig


litt peiling

Recommended Posts

Baugpropell og + til hovedstrøm er koblet sammen, men med hver sin bryter.
Alle batterier har spenning på 13,9-14,2
Spenning inn på thruster er 14,06
Men når thruster betjenes synker spenning helt ned i 3,5-6,5. Og resten av forbruk f.eks lys slukker nesten. Plotter slår seg også av.
Se video....
Hva kan være galt?
bilde

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post

Har du eget batteri til thrusteren? Ser du måler  13,9-14,2 v. Dette er ladespenning, stopp motorene slå av laderen og mål batteriene separat. Du har noe av samme problem jeg opplevde i min båt, der var batteriet til thrusteren helt dødt, men målte full ladespenning når enten motor eller lader var tilkoblet. 

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)
Link to post

Gode råd over her! Hvis du utelukker dårlige batterier så er det bare å ta en telefon til Sleipner. De vil nok være interessert i å få orden på problemet.

Opplevde en gang at thrusteren var så gjengrodde at den nesten satt fast.....

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

For meg virker det som dårlig batteri eller dårlig forbindelse/kobling.

Årsaken til det er som du skriver at lyset nesten slukker og plotter slår seg av.

 

Antar at du får spenningsproblemer når du også bruker andre enheter som bruker mye strøm.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post

Du skriver litt lite om hvordan installasjonen din ser ut. Hvis jeg antar at du har ett thruster batteri som ikke er friskt, vil gjerne resten av installasjonen prøve seg på å drive thrusteren. En thruster som din trekker gjerne ca. 500-550A, og en mindre del av denne strømmen kommer normalt fra "ladekabelen". Når spenningen til thruster batteriet ved lengre tids thrusting dras ned, går strømmen fra forbruksbank og dynamo opp i retning thruster. Alt avhenger av hvilke tverrsnitt, batterier, og avstander man har ombord. Har man ett passe defekt thruster batteri vil man gjerne få problemer med spenningen om forbruksbanken ikke er sprek nok til å levere til thruster. Det første jeg ville gjort er å sjekke thruster batteriet. Deretter ville jeg tatt en ekstra sjekk på at det finnes en sikring på kabel mellom thruster batteri og + forsyning av dette. Denne sikringen skal beskytte kabel og ev. skillerele/diode/hovedstrøms bryter fra store strømmer om thruster henger seg opp i en slik feilsituasjon som du muligens er i nå.

 

Legg ut sikringen mot + til thruster, og prøv thruster da. Mål strøm og spenning. Har du ingen mulighet for det, så bytt thruster batteri med feks. start batteriet, og se om det hjelper. Fortsetter feilen da, så hør med Sleipner.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...