Jump to content

Første båt for å lære barnebarna sjøglede

Nero II

Recommended Posts

Så er Tromøyen solgt, og det er som med båter som med jenter: Ikke før er du ferdig med en så er du igang med å drømme om den neste.

Selv runder jeg snart 70 og må innse at neste båt er et ledd i å øve seg i resignasjonens kunst. 

Men så har jeg to barnebarn, de liker å være med i båten. Så da tenkte jeg at det er de som nå skal stå i fokus. Så mitt spørsmål er egentlig: Hva slags båt vil være en grei begynnerbåt for to gutter som til våren vil være 7 og 5 år?

Min første båt var en pram. Å ro og andøve, kunne legge til og beregne hvordan båten oppfører seg, var noe av det jeg fikk med meg fra den.

Nå finnes det så utrolig mange flere båttyper - jeg har f.eks aldri vært ombord i en gummibåt - og jeg vet ikke noe bedre sted å spørre om råd enn Baatplassen. 

Guest Avmønstret#

Støtter Grønnskollingen, en båt som faktisk kan ros. Det er ikke gøy å lære å ro når båten er en elendig robåt, som feks en pioner eller en gummijolle. 

Og i Askeladden kan man også lære å seile, og den er stor nok til å ha praktisk nytte mtp fisketur osv. Og når en mestrer det så er det også en helt ok båt for motor. 

Men dyre på bruktmarkedet, flere som har oppdaget at dette er en god båt. 

------

Gummibåt er praktisk som slepejolle, utover det er det vel strengt tatt ikke noe særlig til båt...

Ville kanskje gått for gummibåt/rib. Stødige og lette, og går lett for motor. Morro til ungene om den planer med 5-6 hk uten at farten blir så voldsom.

De er sikkert ikke så gode å ro, men tror likevel ungene koser seg med en sånn som ro/leke/badebåt..

Jeg fikk aldri sånn da jeg var liten, men har oppfylt en gammel drøm nå og kjøpt meg en eldre zodiac;) ca 25 år for sent;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Tusen takk for hyggelige og konstruktive svar så langt!

Men allerede nå skjønner jeg at jeg må snakke med kidsa og foreldrene, om hva de synes. 

Det er jo litt forskjell på en liten rib (som vel er nada uten påhengser?) og en askeladden 14. 

Men når det gjelder Askeladden, 14 foteren finnes i to modeller: Den eldste som ble laget som arbeidsbåt for vassdragsvesenet, og en modifisert nyere modell (som stort sett har oransje innerliner) Hvilken er det dere mener?

Av å skulle lære unger å gå på ski har jeg lært at det å utruste noen som har dårlige forutsetninger for mestring med kjipt utstyr, er en dårlig strategi. Mitt hjerte sier Askeladd, ikke minst av samme grunn som Grønningen, men samtidig er jeg helt åpen for at ny teknologi kan gi nye muligheter. 

Ville absolutt anbefalt en båt som kan ros. Denne Silver Vikingen er vel litt for stor til småttingene men den har litt kjøl og bør være en dugandes robåt + at den er bygget for motor:

/Som et eksempel; http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79938521 )

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg ville satset på en lett båt med el-motor.

Speiderne i Langesund ha kjøpt noen joller som er ok både for årer, seil og liten motor.

Langt nede i denne artikkelen finner du bilde av den. Vær obs på at dt finnes mange dårlige båter som ligner.

Speiderungene i Søgne kjører bla gummijoller med el-motor. Stille, lovlig og helt ufarlig. Eneste problemet er å få de på land når kvelden kommer.

Hvis du er en bestefar som har tid til barnebarna vil det aller viktigste være at du trives i båten og kommer greit om bord.

En ivrig bestefar som setter garn og lærer bort sjømannskap erstatter alle manglende kvaliteter.

Mons

Det er en sånn jeg vokste opp med:

bilde

Enkel båt med masse plass til venner, fiskeutstyr og sjørøverbytte. God å ro og perfekt for en liten påhenger. Seile kan den og!

Fin å fiske fra og trygge egenskaper i litt sjø. Ikke noen hurtigbåt, men jeg husker jeg fikk skikkelig adrenalinkick av seiling med denne når det blåste skikkelig. Måtte ri båten og jeg og kompisen følte vi kom til å bryte lydmuren hvert øyeblikk. Den etterfølgnede velten var udramatisk (flyteelementer under benkene)

Ikke veldig lett, men ikke værre enn at to pappaer kan buksere den på land. Med kjøljern er den solid så det holder.

Denne båten gjorde meg frelst på sjølivet og kan varmt anbefales

Ungene mine brukte tiden i Pionerjoller som vi lånte fra speideren, så etterhvert optimistjolle, og videre oppover. Nå er et par av de seilinstruktører, og seiler gjerne sammen med eller istedet for Mons opp til Bodø med speiderskøytene til neste år.

Hadde vi hatt en plass ved sjøen, hadde jeg nok hatt en Askeladden med seil. Har også vært borti pionerer med rigg, men de er sjeldne nå om dagene. To-krone er vel også en brukbar båt.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Noe som er greit å ro bør være første prioritet. 

En liten rib er faktisk ikke så verst å ro. 

Mine barn lærte med den fra de var helt små og hadde tau til "moderskipet", deretter ro uten innenfor en avtalt radius. 

Nå med en påhenger for øyoppdagelsesferder og moro.

Selv vokste jeg opp med en båt jeg synes er morsom, som er grei å ro, samt at du kan bruke både seil og motor: Den gamle VG jolla. 

Var moro å ha på roret og ro når vi var to ombord. Jeg rodde og søster styrte. 

Gis vel på det nærmeste bort om du finner noen...

Mvh

Tor Arild

Mine barn lærte med den fra de var helt små og hadde tau til "moderskipet", deretter ro uten innenfor en avtalt radius. 

jeg starta som 5 åring i 8 fots trepram i tau , og senere litt mer aksjonsradius.   Første motorbåt tur på egen hånd som 11-12 åring med lånt eldgammel 4.5hk Suzuki , da kom ro-kunnskapene greit med  :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tusen takk for gode råd!

Min barndoms 14 fots pram lærte meg å ro (og senere å vrikke), og ikke minst var det kjekt å ligge å drive langs brygga og se på alt som fantes i sjøen. Og så lærte vi også å vanskelig det var å komme ombord når vi hadde hoppa uti. 

Så selv om jeg ikke å øsnker å tre mine erfaringer ned over noen, håper jeg at ikke mine to små er for ulike. 

Men jeg husker også fortvilelsen når nordvesten tok tak og gjorde veien hjem til brygga så tung.  Tror det var noen av de første minnene om å ta seg helt ut...

Jeg holder til 70 meter fra en langgrunn sandstrand, og det tilsier en lett båt. Ko-stens anbefaling av en båt på 37 kilo klinger bra for meg: Det blir nok å trille båten ned på stranda, mer enn å ha den liggende der. 

Og så likte jeg Mons´anbefaling av gummibåt med elmotor: Kan du si noe mer om det? Kan du også si noe om de båtene går an å ro?

Jeg spør fordi jeg har fått en elmotor, den står allerede i bua, og kunne jeg kombinert det med lav vekt og robarhet, så fikk kanskje  heller morfar skaffe seg en askeladden 14 til seg selv..

Jeg husker for min del at det var gøy å ro, men vi rodde sjelden langt avgårde. Hadde en trepram på 10 fot som var elendig robåt, men hadde det gøy forde.

Det viktigste var å ha egen båt og dra ut alene..

Stødig 10 foter er det vel nesten bare gummibåt som går an å få.

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Guest Avmønstret#

Ser at det selges veldig mange Walker Bay på finn. 

Og helt ærlig, uten å ha prøvd en slik i det hele tatt, så syns jeg de ser ubrukelige ut ved første blikk. Om de er å så ustødige at de trenger potonger så sier vel det litt. Og en båt med potonger mister vel så å si alle egenskaper med mindre den skal kjøres for motor, og ikke ser dette ut som noen ordentlig motorbåt heller. 

Men det er vel noen her inne med hands on erfaring. 

Takk for relevante kritske bemerkninger om Walker Bay. 

Ved rundspørring i vennekretsen har jeg også fått høre at den største - 12 foter?- er utrolig rank uten pølse ved seiling. Så det er nok en svakhet. 

På den andre siden er 70 kilo en grei vekt å trille ned til stranda, og med pølse er det en grei begynnerbåt for roing og motring. 

Men sjenerende billig var den ikke...

Har hatt ein Walker Bay 8 for med pølse, årer og seil 6-7 år. Den er ganske så god å ro, planer ikkje med motor (4hk) og således godt egnet for barn å lære da farten blir moderat og den segler ganske så godt. Mine unger har brukte WB som hyttebåt og er veldig godt fornøgd med egenskapene som nevnt over. Alle er aktive Optimist og Laser-seglere, så dei veit kossen det kan være og klager ikkje på WB.

Prisen som ny kan være stiv ja, men finnes ofte hyggelig priset på finn.no

Så fra vårt ståsted er den absolutt å anbefale.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...