Nero II Startet 23.August.2016 Link til dette innlegget Startet 23.August.2016 Så er Tromøyen solgt, og det er som med båter som med jenter: Ikke før er du ferdig med en så er du igang med å drømme om den neste. Selv runder jeg snart 70 og må innse at neste båt er et ledd i å øve seg i resignasjonens kunst. Men så har jeg to barnebarn, de liker å være med i båten. Så da tenkte jeg at det er de som nå skal stå i fokus. Så mitt spørsmål er egentlig: Hva slags båt vil være en grei begynnerbåt for to gutter som til våren vil være 7 og 5 år? Min første båt var en pram. Å ro og andøve, kunne legge til og beregne hvordan båten oppfører seg, var noe av det jeg fikk med meg fra den. Nå finnes det så utrolig mange flere båttyper - jeg har f.eks aldri vært ombord i en gummibåt - og jeg vet ikke noe bedre sted å spørre om råd enn Baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 En Pioner 235 med årer er ypperlig å starte med. En Steady på 9 fot med 4-5 hk kan være neste trinn. Eller tilsvarende fra andre produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Askeladden Kombi 14 Kinderegg for moro på sjøen. Billige er de og Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Støtter Grønnskollingen, en båt som faktisk kan ros. Det er ikke gøy å lære å ro når båten er en elendig robåt, som feks en pioner eller en gummijolle. Og i Askeladden kan man også lære å seile, og den er stor nok til å ha praktisk nytte mtp fisketur osv. Og når en mestrer det så er det også en helt ok båt for motor. Men dyre på bruktmarkedet, flere som har oppdaget at dette er en god båt. ------ Gummibåt er praktisk som slepejolle, utover det er det vel strengt tatt ikke noe særlig til båt... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Tenkte også på en slik kombi seiljolle .. ligger jo også en With Vitting på finn, hvordan er den som kombibåt montro? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Ville kanskje gått for gummibåt/rib. Stødige og lette, og går lett for motor. Morro til ungene om den planer med 5-6 hk uten at farten blir så voldsom. De er sikkert ikke så gode å ro, men tror likevel ungene koser seg med en sånn som ro/leke/badebåt.. Jeg fikk aldri sånn da jeg var liten, men har oppfylt en gammel drøm nå og kjøpt meg en eldre zodiac;) ca 25 år for sent;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
anonym123456 Svart 23.August.2016 Link til dette innlegget Svart 23.August.2016 Barna mine på henholdsvis 5, 6 og 7 år storkoser seg i jolla vår. Det er en liten rib. De er rundtomkring i timesvis med den(i nærheten av oss). Har kjøpt et bitteliten anker til den og det synes de er morsomt. Ror rundt og ankrer opp overalt☺ Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Tusen takk for hyggelige og konstruktive svar så langt! Men allerede nå skjønner jeg at jeg må snakke med kidsa og foreldrene, om hva de synes. Det er jo litt forskjell på en liten rib (som vel er nada uten påhengser?) og en askeladden 14. Men når det gjelder Askeladden, 14 foteren finnes i to modeller: Den eldste som ble laget som arbeidsbåt for vassdragsvesenet, og en modifisert nyere modell (som stort sett har oransje innerliner) Hvilken er det dere mener? Av å skulle lære unger å gå på ski har jeg lært at det å utruste noen som har dårlige forutsetninger for mestring med kjipt utstyr, er en dårlig strategi. Mitt hjerte sier Askeladd, ikke minst av samme grunn som Grønningen, men samtidig er jeg helt åpen for at ny teknologi kan gi nye muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 (redigert) Ville absolutt anbefalt en båt som kan ros. Denne Silver Vikingen er vel litt for stor til småttingene men den har litt kjøl og bør være en dugandes robåt + at den er bygget for motor: /Som et eksempel; http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79938521 ) Redigert 24.August.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
mons Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Jeg ville satset på en lett båt med el-motor. Speiderne i Langesund ha kjøpt noen joller som er ok både for årer, seil og liten motor. Langt nede i denne artikkelen finner du bilde av den. Vær obs på at dt finnes mange dårlige båter som ligner. Speiderungene i Søgne kjører bla gummijoller med el-motor. Stille, lovlig og helt ufarlig. Eneste problemet er å få de på land når kvelden kommer. Hvis du er en bestefar som har tid til barnebarna vil det aller viktigste være at du trives i båten og kommer greit om bord. En ivrig bestefar som setter garn og lærer bort sjømannskap erstatter alle manglende kvaliteter. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grønnskollingen Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Det er en sånn jeg vokste opp med: Enkel båt med masse plass til venner, fiskeutstyr og sjørøverbytte. God å ro og perfekt for en liten påhenger. Seile kan den og! Fin å fiske fra og trygge egenskaper i litt sjø. Ikke noen hurtigbåt, men jeg husker jeg fikk skikkelig adrenalinkick av seiling med denne når det blåste skikkelig. Måtte ri båten og jeg og kompisen følte vi kom til å bryte lydmuren hvert øyeblikk. Den etterfølgnede velten var udramatisk (flyteelementer under benkene) Ikke veldig lett, men ikke værre enn at to pappaer kan buksere den på land. Med kjøljern er den solid så det holder. Denne båten gjorde meg frelst på sjølivet og kan varmt anbefales Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Ungene mine brukte tiden i Pionerjoller som vi lånte fra speideren, så etterhvert optimistjolle, og videre oppover. Nå er et par av de seilinstruktører, og seiler gjerne sammen med eller istedet for Mons opp til Bodø med speiderskøytene til neste år. Hadde vi hatt en plass ved sjøen, hadde jeg nok hatt en Askeladden med seil. Har også vært borti pionerer med rigg, men de er sjeldne nå om dagene. To-krone er vel også en brukbar båt. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Tor Arild Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Noe som er greit å ro bør være første prioritet. En liten rib er faktisk ikke så verst å ro. Mine barn lærte med den fra de var helt små og hadde tau til "moderskipet", deretter ro uten innenfor en avtalt radius. Nå med en påhenger for øyoppdagelsesferder og moro. Selv vokste jeg opp med en båt jeg synes er morsom, som er grei å ro, samt at du kan bruke både seil og motor: Den gamle VG jolla. Var moro å ha på roret og ro når vi var to ombord. Jeg rodde og søster styrte. Gis vel på det nærmeste bort om du finner noen... Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Tifots alujolle, ala feks AluMarine som veier 37 kilo kan vel være noe kanskje? Liten, letthåndterlig og solid. Enkel å dra på land. Ulempe er vel at den neppe er svært stabil i vind, men det er vel ikke veldig mange andre 10-fotere heller. Planer med liten motor uten at det går for fort. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Mine barn lærte med den fra de var helt små og hadde tau til "moderskipet", deretter ro uten innenfor en avtalt radius. jeg starta som 5 åring i 8 fots trepram i tau , og senere litt mer aksjonsradius. Første motorbåt tur på egen hånd som 11-12 åring med lånt eldgammel 4.5hk Suzuki , da kom ro-kunnskapene greit med Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nero II Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Tusen takk for gode råd! Min barndoms 14 fots pram lærte meg å ro (og senere å vrikke), og ikke minst var det kjekt å ligge å drive langs brygga og se på alt som fantes i sjøen. Og så lærte vi også å vanskelig det var å komme ombord når vi hadde hoppa uti. Så selv om jeg ikke å øsnker å tre mine erfaringer ned over noen, håper jeg at ikke mine to små er for ulike. Men jeg husker også fortvilelsen når nordvesten tok tak og gjorde veien hjem til brygga så tung. Tror det var noen av de første minnene om å ta seg helt ut... Jeg holder til 70 meter fra en langgrunn sandstrand, og det tilsier en lett båt. Ko-stens anbefaling av en båt på 37 kilo klinger bra for meg: Det blir nok å trille båten ned på stranda, mer enn å ha den liggende der. Og så likte jeg Mons´anbefaling av gummibåt med elmotor: Kan du si noe mer om det? Kan du også si noe om de båtene går an å ro? Jeg spør fordi jeg har fått en elmotor, den står allerede i bua, og kunne jeg kombinert det med lav vekt og robarhet, så fikk kanskje heller morfar skaffe seg en askeladden 14 til seg selv.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 (redigert) Jeg husker for min del at det var gøy å ro, men vi rodde sjelden langt avgårde. Hadde en trepram på 10 fot som var elendig robåt, men hadde det gøy forde. Det viktigste var å ha egen båt og dra ut alene.. Stødig 10 foter er det vel nesten bare gummibåt som går an å få. Redigert 25.August.2016 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
lgboat Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Steady er stødig som få andre i tillegg til å være punkteringsfri, nær synkefri og ro- og motorvennlig.l Den mest etterspurte båten vi har iallfall. Og da snakker jeg om barn fra 5 til 40 år......utrolig anvendelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 (redigert) Steady 320 bør absolutt være et solid alternativ men petsonelig stnes jeg AL320 er en truveligere båt å oppholde seg i. Den heter noe snnet nå men bygges fortsatt. Steady: AL320: http://goo.gl/images/kK04wq Redigert 25.August.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
mons Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Hei Misset linken til artikkelen i svaret mitt over. Fant båten hos produsenten. Finnes i flere størrelser. Finnes med og uten gummipølse rundt, men den tror jeg er viktig å ha. http://walkerbay.com/dinghies-sailkits/rigid-inflatable-dinghy/310r/ Sitér dette innlegget Mons Link to post
Nero II Svart 26.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Mons, det der så ut til å være en snaisen liten båt, takk for linken! Vet du hvordan den er å ro?Er det slike speiderne i Søgne bruker? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Mener jeg har hørt at Walker Bay er ubrukelige til å seile med pølsa montert. Blir for mye "båt" som blir i kontakt med vannet, og det bare går sidelengs. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Ser at det selges veldig mange Walker Bay på finn. Og helt ærlig, uten å ha prøvd en slik i det hele tatt, så syns jeg de ser ubrukelige ut ved første blikk. Om de er å så ustødige at de trenger potonger så sier vel det litt. Og en båt med potonger mister vel så å si alle egenskaper med mindre den skal kjøres for motor, og ikke ser dette ut som noen ordentlig motorbåt heller. Men det er vel noen her inne med hands on erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Takk for relevante kritske bemerkninger om Walker Bay. Ved rundspørring i vennekretsen har jeg også fått høre at den største - 12 foter?- er utrolig rank uten pølse ved seiling. Så det er nok en svakhet. På den andre siden er 70 kilo en grei vekt å trille ned til stranda, og med pølse er det en grei begynnerbåt for roing og motring. Men sjenerende billig var den ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Har hatt ein Walker Bay 8 for med pølse, årer og seil 6-7 år. Den er ganske så god å ro, planer ikkje med motor (4hk) og således godt egnet for barn å lære da farten blir moderat og den segler ganske så godt. Mine unger har brukte WB som hyttebåt og er veldig godt fornøgd med egenskapene som nevnt over. Alle er aktive Optimist og Laser-seglere, så dei veit kossen det kan være og klager ikkje på WB. Prisen som ny kan være stiv ja, men finnes ofte hyggelig priset på finn.no Så fra vårt ståsted er den absolutt å anbefale. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.