Jump to content

Første båt for å lære barnebarna sjøglede

Nero II

Recommended Posts

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78289715

Det første man må lære er å ro. Har man lært det i tidlig alder, så sitter det i ryggmargen hvordan en båt oppfører seg i vannet. Og det er svært nyttig senere i livet, når man skal håndtere småbåter med motor - og noen av de små podene kommer også til å styre store skip på de syv hav. Men grunnlaget er erfaringen fra robåten i ung alder. Å lære seg roing kan ikke overvurderes. Det er selve grunnfjellet for å skjønne båt.

Jeg holder fremdeles en knapp på Walker Bay.

Jeg har ikke prøvd den selv, men skjønner at speiderne i Langesund er godt fornøyd med den. De har den også med som slepejolle etter seilskøyta, og den ser ut for å klare seg godt i rufsevær.

En av fordelene med en slik båt som er lav og svært stødig og samtidig kort er at den er utmerket til krabbefangst. Da lærer man virkelig å ro.

Har sett på ungene som ror i den, og det ser ut for at den fungerer bra.

Askeladden er en trivelig båt som jeg har hatt flere timer i, men ungene klarer ikke å plukke krabbe fra den, de sliter med å komme om bord hvis de faller i vannet eller bader fra den, og det er mye mer styr å ta de opp.

WB drar ungene lett opp på etpar små trestokker i fjæra, mens Askeladden må de enten fortøye (det er kanskje bra å øve på hvis man har muligheten) eller ha hjelp til å trekke opp.

Mons

Jeg er nok kommet dit at jeg ser at jeg må skille klarere mellom bestefars ønske om båt som pensjonist - og hvor en gammel Askeladden 14 topper lista - og barnebarnas behov, hvor den 8fots Walker Bay med pølse foreløpig har toppen.

Et spørsmål: Kan en få kjøpt "pølse " løs, jeg kunne tenke meg evt å montere pølse utenpå sidene på Askeladden for å gjøre den ultra-stabil.

Og med det innlegget vil jeg takke alle som har hjulpet meg med læring og avklaring!

I og med at jeg nå har bestemt meg og kursen er satt mot nye båtkjøp, så kan denne tråden , for min del, avsluttes.

BP er en fantastisk ressurs, og dere representerer så mye erfaring og kunnskap!

Ikke minst vil jeg takke dere alle for måten dere har tatt mitt spørsmål konstruktivt og positivt opp. 

barnebarnas behov, hvor den 8fots Walker Bay med pølse foreløpig har toppen.

komer på at et av de beste sommerminnene jeg har er jeg og storebroren min og en pioner 8, tror jeg var 10 år.   Da var 8 fot perfekt for oss  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...