Jump to content

Fått meg slepejolle. Do's and don'ts?

PiperBill

Recommended Posts

Så nå har jeg en gummijolle på snap daviter bak på båten. Kjøpt en West Commando 270 som har dørkplater og veier 45 kg. Har foreløpig ikke kjøpt motor men er på jakt etter en 6 hk Mercury eller Tohatsu og venter for å se om jeg finner noe på høsttilbud etter hvert.

Jolla skal brukes hovedsakelig til fisketurer ut fra moderskipet og (stort sett) kun av voksne folk.

Jeg mente jeg hadde tenkt godt gjennom det hele før jeg kjøpte men et par detaljer kunne jeg har gjort annerledes. Moderskipet er en Bever 740 og den er 2.75 meter på det bredeste. Men akter er den litt smalere slik at jollen stikker ut 15 cm på hver side. Det hadde passet bedre med en jolle på 2.5 meter men den syntes jeg var litt for liten for 2 personer på fisketur.

Jeg har montert Snap davitene litt høyt slik at det er litt mere luft nede til vannoverflaten i tilfelle mye sjø eller voldsomme hekkebølger fra andre båter som kan rive i davitene. Også for å komme klar av ankervinsjen og div. beslag. Dette fungerer bra så langt.

Jeg ser det å stå på badelattformen og lempe motoren på 25 kg over til jollen som den største utfordring men mulighet for å miste motoren overbord men må bare få en rutine på det etter hvert.

Jeg er keen på å få tips, "do’s and don'ts" ut i fra andres erfaringer med å ha en jolle på slep eller på daviter.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Nå vet jeg ikke hvilken vinkel du får på jolla når den er firt ned i vannet, men jeg monterte alltid motoren før jeg løsnet jolla fra snap davitene. Ble ganske stabilt å tråkke ned i jolla med motoren i hendene på den måten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...