Jump to content

Lyst til å prøve meg på båtlivet

tomaleithe

Recommended Posts

Kona har fryktelig lyst på båt og jeg har bestemt meg for å hoppe på. Hadde vært fint med noen tips og erfaringer man bør sjekke ved kjøp av bruktbåt. Lyst på 27-34 fot( cabincruiser) og budsjett blir vel på ca 400' er to voksene og 2 barn. Konas krav var at den skal tåle litt sjø og være litt romslig. Kan scand Tropic/baltic være gode kjøp. Tips mottas med stor takk.

Det er mange gode båter i det segmentet og det lureste dere gjør er å trave rundt og se på forskjellige typer med forskjellig innredning. Jeg for eksempel liker ikke å ha bysse nede mens andre synes det er helt topp! Jeg foretrekker hard Top mens andre vil ha kalesje. Og så er det plassering av køyer som kommer inn. Så deres personlige smak er veldig avgjørende. Noe som kanskje kan være lurt å ta hensyn til er jo at et populært merke er lettere omsettelige enn andre. Dette hvis dere skulle finne ut at båtlivet ikke hvor noe eller at dere vil bytte til noe annet.

Hvis dere ikke er teknisk kyndig så ta med dere noen som kan motor og drivverk. Se etter om det er ryddig i det elektriske og at det på generelt grunnlag er godt vedlikehold.

Sjøegenskaper er for det meste ganske bra.

Lykke til!

Og bruk forumet! Her er det mange med kunnskap!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hvis dere ikke har vært en del på sjøen ville jeg leid en båt som ligner litt på det dere tenker på i en uke.

Ukesprisen for å leie en båt er ofte ikke høyere enn den reelle ukesprisen for de ukene du bruker din egen båt.

Med en uke om bord med fruen og ungene finner dere fort ut om egen lugar til ungene, plassering og kapasitet på byssa, uteplassen, manøveregenskaper, madrasser, varme, ankervinsj osv er slik du ønsker eller om du vil ha det på en annen måte i båten du kjøper.

Lykke til!

Mons

Mons

Takk for svar, ser at det elektriske bør være bra. Jeg kommer jeg til å ha med en kamerat som er fagmann. Men ser på forumet at mange mener bensin er "livsfarlig" pga brannfare. Blir nesten skremt vekk fra å kjøpe bensin av disse påstandene. Vi var og tittet på en sea ray 270 idag med en 2006 mod mercury bensinmotor. Men merker jeg ble litt mer reservert etter å ha lest litt. Skal ikke være lett skjønner jeg;)

Jeg hadde ikke vært bekymeret for brannsikkerheten med en bensinmotor.
Kontroller bensinslangene da er du langt på vei trygg.
Jeg er mere skaptisk til bensin forbruket for en hytte på sjøen i området 30 fot.
Erfaringmessig har jeg erfart at det er lettere å betale enn høyere pris for båten enn å finne rom til flere måndelige 5000 kroners bensinfyllinger på familie budsjettet i tilegg til andre båtutgifter.
Men klaret hvis man tar med seg feriepengene for så å dra  på båtferie lugger bensinutgiftene fint lite.

Redigert av pipe (see edit history)

Du skriver cabincruiser i parantes. Trenger du farten? Hvis ikke er det mye å spare i både innkjøp, drift , vedlikehold og driftsikkerhet på å vurdere snekke i samme størrelse, med en traust ferskvannskjølt diesel motor ombord.

Som førstegangs kjøper kan det kanskje være nok med 7 knop når du navigerer uansett?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...