Gtir_man Startet 24.August.2016 Link til dette innlegget Startet 24.August.2016 På an igjen ;) Trenger tips, triks til nye forbruksbatterier. Ja jeg er klar over søkefunksjonen på forumet men den hjelper meg lite da alle lurer på forskjellig. Jeg oppgraderer en gammel båt som er kjøpt inn for neste år sessong, og trenger forbruksbatterier. Pr.i dag står det 2x 115ah (bly) forbruksbatteri og 2 stk 115ah (bly) start, Forbruksbatteriene er ikke friske. ( mulig et av di ) Tanken min er og kjøre di 2 som er til start ( og mulig den ene forbruksbatteriet ) ( alle er like av samme merke ) til start og trustere/vinsj. ( et batteri i baugen til truster og di 2 andre bak til start, truster og vinsj ) Hvilke forbruksbatterier er det beste for meg å handle inn ? Jeg ser for meg en kapasitet på 4 x115ah bly, ja jeg liker og bruke strøm ;) (Kjøleboks,Kjøleskap,dass,vann,musikk osv osv ) Monterer solceller som vil gi ca 15a lading til forbruksbatteriene. Kan jeg kombinere bly på start og agm på forbruk ? hvor mye ah i agm vil tilsvare >500ah bly ? Hvor finner jeg batterier til best pris ? Dynamoen er forøvrig 70A, er Ladac 1204 montert men ikke koblet til da denne visst nok tok livet av forrige dynamo. ( vet ikke hvorfor ) Hva må event gjøres med dynamo osv for å kobinere bly og agm ( batterilader vet jeg at ikke kan lade 2 forskjellige typer samtidig, ikke di jeg har sett ) Tips mottas med stooor takk ... Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Investr i Litium batterier med en gang, du slipper å bekymre deg mer. 1 sesongs erfaring gjør at jeg aldri skal ha blybatterier mer. Du slipper også dedikert startbatteri og kan bruke hele banken til alt.MYE bedre! Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 24.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Ser den, men har ikke akkurat budsjett til det nå ;) siden jeg har bly fra før som skal brukes i start/truster/vinsj og ikke det kan kombineres med andre så blir det bly.. Med så mange båtfolk så er nok det mange som har erfaringer med forskjellige bly batterier og event amg. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Det meste er nok allerede skrevet om dette tidligere ja, men bare morsomt å få anledning til å slenge seg på en slik strøm-tråd J. Det går normalt fint å blande bly/syre og agm batterier. Regner med du har en skillediode el.l. som skiller batteribankene fra hverandre da. Sørg for å finne agm batterier som har samme anbefalte ladespenning som de batteriene du allerede har. Om du ikke vet spec’en på de du allerede har, så ville jeg tatt utgangspunkt i 14.4V. Agm batterier kan normalt tappes lenger ned enn tradisjonelle bly/syre batterier. Vanlige anbefalinger er at du kan bruke 70% av den oppgitte kapasiteten. De du allerede har, skal ikke lenger ned enn 50%. Sånn sett vil en 360Ah agm bank gi deg samme tilgjengelige kapasitet som en 500Ah bly/syre bank. Her bør du for sikkerhets skyld rådføre deg med forhandleren av de agm batteriene du ender opp med. Og så vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en sånn batterimonitor så du har kontroll med forbruket. Ellers er det fort gjort å bruke mer enn du hadde tenkt, hvis du vil gå helt ned til grensen. Og da sliter du fort på batteriene, så en monitor er vel anvendte penger. Ang. landstrømslading så bør du ideelt sett ha to forskjellige ladere ja. Agm batterier skal normalt ha en lavere «float» spenning enn bly/syre batterier. Dette er spesielt viktig hvis du pleier å ha landstrømmen stående på konstant. For høy floatspenning kan tørke ut agm batteriene over tid. Om du sjelden eller aldri går ifra båten med landstrømmen i, så spiller dette mindre rolle. Tipper at du skal lete lenge etter en lader som kan lade med flere programmer samtidig, og som er rimeligere enn to separate ladere. Isteden så kan du velge en veldig liten lader til bly/syre batteriene dine (type 5% av oppgitt kapasitet) og en større til forbruksbanken. De bly/syre batteriene blir jo uansett ikke tappet langt ned. Til forbruksbanken ville jeg valgt en lader som har 15-20% av batterikapasiteten. Vet ikke hvor du får de rimeligste batteriene, men tror at rundt et par tusen kr. pr. 100Ah er i den rimelige enden av skalaen. Når det gjelder dynamoen: Hvis du sjelden eller aldri kjører særlig lenge om gangen, kan du klare deg fint med en regulator som gir fast spenning ut. Kanskje den du har allerede er ok, det kan du måle deg frem til med et mulitimeter når motoren går på litt turtall (med fulladede batterier). Mål ute ved batteripolene, det er der det teller. Hvis den ikke gir riktig ladespenning så bør du bytte regulatoren til en som gir det. For lav ladespenning gjør det vanskelig å få toppladet batteriene, og for høy kan gi unødig gassing og uttørking. Hvis du er typen som kjører «et døgn» om gangen, bør du tenke på en smart regulator som har flere trinn. Den vil få dynamoen til å fungere tilsvarende som en smart landstrømslader, og senker ladespenningen når batteriene er fulle. Om batteriene får den ladespenningen de skal ha, så vil de ta imot bra med strøm. En 360Ah agm bank vil typisk kunne ta imot kanskje 100A og mer når de er skikkelig sultne. Siden dynamoen din gir 70A så kan den få litt mye å jobbe med. Ser at personer med peiling her inne, anbefaler at dynamoen ikke jobber på særlig mye mer enn 50% av oppgitt effekt over lengre tid. I ditt tilfelle ca. 35A... Om dette blir et problem, avhenger av innstallasjonen i akkurat din båt, hvor varm dynamoen blir, kabeldimensjoneringer o.l. Tror at mange båter har såpass med spenningsfall i kabler osv. at ladestrømmen begrenser seg litt selv. Sånn er det ihvertfall med mitt originale Bavaria-opplegg. Men hvis du har et bra anlegg ellers så vil dynamoen yte det den kan, og da risikerer du at dynamoen får et kortere liv enn den ellers ville hatt. Kan godt være at det var dette som skjedde med den Ladac regulatoren du nevnte. Dvs. at den sørget for skikkelig ladespenning frem til batteriene, og at dynamoen derfor fikk yte mer enn den tålte over lengre tid. Skal du ta høyde for dette med ladestrømmen så må du enten gå for en ekstern regulator som har strømbegrensning, eller en s.k. batteri-til-batteri lader. Eller så venter du til batteriene er på plass og så måler du ladestrømmen da (med godt nedtappede batterier), og tar det derfra. Lykke til med prosjektet J Sitér dette innlegget Link to post
Gtir_man Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Takk for et utfyllende godt svar :-) Blysyre og agm vil stå i hver sine banker selvfølgelig. Batterimonitor har jeg hatt i di 2 siste båtene og er veldig kjekk for å holde litt oversikt på forbruk. Regulatoren til solcelle stilles jo inn på hva batteriene skal ha. Vi ligger sjeldent mere enn 1-2 døgn hver andre mnd med landstrøm. Ja dynamo må kanskje oppgraderes, det noteres som ekstra kost i såfall. Hva er det beste agm å kjøpe nå ? Ytelse/pris Hva er det beste blysyre å kjøpe ? Ytelse/pris En liten kjøretur for å spare penger på batteri er ingen hindring. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Hvis du tenker lavest mulig kost på kort sikt så blir bly/syre det rimeligste i innkjøp. Så vil agm batterier sannsynligvis tåle flere ladesykluser så det jevner seg ut i det lange løp. Uten å kunne så mye om "batterimarkedet" så ser jeg f.eks. på seatronic.no følgende priser: 4 * 100Ah agm. kr. 8262,-. 400Ah => 280Ah tilgjengelig kapasitet. Veier totalt 116 kg.5 * 115Ah bly/syre kr. 6245,-. 575Ah => 287Ah tilgjengelig kapasitet. Veier totalt 125 kg Du sparer altså et par tusen på samme kapasitet, og kan klare deg med én landstrømslader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.