Jump to content

Alternativ motor (VP MD21B) med seildrev (110S)?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe f.eks Maxi Maxim, og de har stort sett VP MD21B motoren og seildrev 110S etter det jeg har lest meg opp på. 

Svakheten i disse båtene er etter mitt syn motoren. Gammel (30+ år) og en motor som har ukjent bruksmønster. Idéelt for den er jo maks 3000 o/min i lengre tid. Men historikken kjenner man jo ikke på så gamle motorer stort sett.

Hvordan er det evt å få tak i byttemotor, brukt motor eller ny motor som passer på 110S drevet (som jeg forstår er "evigvarende")?

(Passer feks en Vetus eller Nanni?)

Ca pris på slike motorer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hvilken informasjon er viktig om giret for å kunne finne motorer som passer til?

Det ene er jo størrelsen på motor (passe inni motorkasse, og på motorfester) , men det andre er plassering av påkopling av gir og hvordan dette gjøres. Jeg regner med at det finnes svært mange versjoner og løsninger, men hva må på plass? 

F.eks hvilken Vetus-maskin passer oppi der slik "ut av boksen", eller er det mye tilpassing som må til?

Noen som vet om dette er gjort før, i en tråd her på BP eller annet sted jeg lan lese meg opp litt?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...