Grand Banks jr Startet 24.August.2016 Link til dette innlegget Startet 24.August.2016 Jeg vurderer å kjøpe f.eks Maxi Maxim, og de har stort sett VP MD21B motoren og seildrev 110S etter det jeg har lest meg opp på. Svakheten i disse båtene er etter mitt syn motoren. Gammel (30+ år) og en motor som har ukjent bruksmønster. Idéelt for den er jo maks 3000 o/min i lengre tid. Men historikken kjenner man jo ikke på så gamle motorer stort sett. Hvordan er det evt å få tak i byttemotor, brukt motor eller ny motor som passer på 110S drevet (som jeg forstår er "evigvarende")? (Passer feks en Vetus eller Nanni?) Ca pris på slike motorer? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
FLS Svart 24.August.2016 Link til dette innlegget Svart 24.August.2016 Hei. Har tidligere eid en Maxim 26, har bare godt å si om disse. Vår båt hadde Vetus 57hk installert. I Sverige er det flere som har satt i Lombardinimotorer (ca 80hk). Er kanskje motorens høyde som kan begrense utvalget. Overganger til seildrevet er sannsynligvis tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Hvilken informasjon er viktig om giret for å kunne finne motorer som passer til? Det ene er jo størrelsen på motor (passe inni motorkasse, og på motorfester) , men det andre er plassering av påkopling av gir og hvordan dette gjøres. Jeg regner med at det finnes svært mange versjoner og løsninger, men hva må på plass? F.eks hvilken Vetus-maskin passer oppi der slik "ut av boksen", eller er det mye tilpassing som må til?Noen som vet om dette er gjort før, i en tråd her på BP eller annet sted jeg lan lese meg opp litt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Allan E Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Jeg har noe liggende etter en Vetus. Det er at adapter fra nøkkelhullflens til seildrev av typen 110. Si ifra hvis noe av dette kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Flott. Takk. Det finnes med andre ord ferdige adaptere fra Vetus til seildrev? Det gjør jo et evt. skifte mye lettere :-) Takk for tilbudet også. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.