Sun Flyer Startet 24.August.2016 Del på Facebook Startet 24.August.2016 Heisann, Trenger å kjøpe en over 100 meter lang landstrømskabel. I Bergen. Hvor går jeg? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ekberg Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Jag vet inte vart du hittar det i Bergen, men jag skulle ha letat upp någon elgrossist eller liknande och köpt kabel per meter löst och sedan kontakter och gjort den själv.(Internet butik?) Jag hade valt minst 2,5 mm2 när den skall vara så lång. /Dan Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Snakk med elektrikaren. Ein kabel på over 100 meter lang i ei lengd må sannsynligvis spesialbestillast. Tenk ogso på spenningsfallet som du får i ein slik lang kabel, slik at den ikkje blir for tynn. Forresten, fins der mulighet til ein kontakt på land, med kortare avstand til båten? Ein slik kabel vil bli fryktelig tung å handtera. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 (redigert) tror kanskje du kan få slikt hos elektroimportøren as http://www.elektroimportoren.no/ tlf 55 19 41 68 mail: asane@elektroimportoren.no lykke til. Redigert 24.August.2016 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Hvor mange Ampère (A) tenker du å trekke igjennom kabelen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sun Flyer Svart 24.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2016 16 ah maks på mitt uttak. Regner ikke med å bruke så mye kontinuerlig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
kjeros Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Du finner interessante og høyst relevante opplysninger vedr. lengde i denne tråden: Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Lars H. Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Med noe som trekker 16A, får du kun 200V frem dersom det er rundt 230V der du kobler deg til med en 100m lang 2,5 kvadrat kabel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sailorboy Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Maks 25 meter 2.5 kvadrat 'midlertidig' skjøteledning for 220 volt anlegg. NORSOK E-001 (5.6.1) Dersom du skal overskride denne lengden på 25 meter, så kreves det en dokumentasjon og godkjenning av opplegget med bla. beregning av kortslutningsstrøm. Denne beregning og dokumentasjon må foretas av autorisert elektriker med signert samsvarserklæring slik jeg forstår det. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Og hvis ledningen skal kveiles på trommel, men tilfeldigvis blir brukt som kortere lengde en gang iblant kan man se frem til kokt isolasjon og kortsltning inne i varmebolet. p. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Hei Då eg budde i båten i Bodø brukte eg ein kabel på ca. 90 meter. Eg kjøpte tre lengder med 3*2,5 mm3 (hjå CO), tok av dei fleste kontaktane, skøytte kablane med kabelsko, og smelta på krympestrømpa med lim. Dei siste 15-20 metrane brukte eg kabelen som er festa i båten. Det funka heilt fint. Kursen var 16 amp, og me tok ut mykje straum kontinuerleg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.August.2016 Del på Facebook Svart 25.August.2016 Da havna jeg ligger i var ny måtte jeg gjøre noe liknende for å få strøm. Det fungerer gjerne, men er ikke nødvendigvis trygt. Alt avhenger av at kortslutnings strømmen du har i enden av installasjonen er stor nok til å legge ut sikringen før det tar fyr. Kortslutter feks. en varmeovn ombord, vil det kunne ta fyr om ikke denne energien kobles ut raskt nok. Du er avhengig av at det elektriske anlegget du skal koble deg til i har stor nok kortslutningsstrøm til å "bygge videre" med en provisorisk kabel på 100 meter. Det første jeg tenker er at 2,5mm2 er litt lite, og at 4mm2 høres bedre ut. Deretter ville jeg fått en elektriker til å måle kortslutnings strømmen ombord når du har koblet deg opp. Dette er jo å regne som "provisorisk" innstallasjon, men om båten din brenner opp kan det være lurt å ha ett papir på at ting fungerte tilfredsstillende. Forsikrings selskaper liker tross alt å henge seg opp i årsaken til at det tok fyr. Kort oppsummert: Kjenner du en elektriker med de rette måleinstrumentene, så få ham til å måle i en stikkontakt ombord når du har koblet deg opp. Slike kabler kommer på trommel, og leveres av elektriker firmaer. Ikke fall for fristelsen til å koble sammen flere kabler for å oppnå rett lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.