Markenjunior Startet 25.August.2016 Link til dette innlegget Startet 25.August.2016 Hei, har kjøpt meg en 90hk mariner usikker årsmodell men selger mener den er 96modell. Har ikke hentet den enda men ville bare høre her om noen vet om hvorfor den ikke lader? Tidligere eier mener det er en regulator, Har lest litt her inne om flere folk som har hatt motorer som ikke lader å da har di fått svar om det er en likeretter, er det noen som har noen forslag? Takk for svar på fohånd Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 .......men ville bare høre her om noen vet om hvorfor den ikke lader? Tidligere eier mener det er en regulator, Har lest litt her inne om flere folk som har hatt motorer som ikke lader å da har di fått svar om det er en likeretter, er det noen som har noen forslag? Moderne påhengsmotorer har gjerne en dynamo av lignende type som på bilmotorer. Da har man en spenningsregulator som føler på spenningen og regulerer magnetiseringsstrømmen som sendes gjennom viklingen i rotoren. Eldre påhengsmotorer har gjerne bare en fast (ikke regulerbar) ladespole der spenningen stiger med økende turtall på motoren så lenge man ikke belaster ladespolen. Med last og helst et batteri av en viss størrelse klarer man også og holde spenningen nede på fornuftig nivå. På ladespoler må man som på moderne generatorer/dynamoer ha likeretter for å gjøre om vekselspenning fra ladespolen/generatoren til likespenning til batteri og elektrisk utstyr. En likeretter skal ikke ødelegge for en ladespole så lenge likeretteren er i orden!! Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Markenjunior Svart 25.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Okei, hvordan kan jeg finne ut om det er ladespolen eller likeretteren? Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Det jeg synes er enklest er å bruke et voltmeter/multimeter, sette dette på vekselspenning (AC) og måle spenningen på ledningene ut av spolen (foran likeretteren) mens motoren går. Er det spenning gir jo ladespolen spenning og man må sjekke likeretteren. Så da må en sette voltmeteret på likespenning (DC) og måle spenningen på utgangen (likespenningssiden) av likeretteren. Uten batteri, lanterner el.lign. tilkoblet kan spenningen bli vesentlig høyere enn 12 til 15 VDC. Voltmeter/multimeter kan man kjøpe ganske rimelig flere steder, men alternativt kan man teste med en "prøvelampe" og se om den lyser. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.