Jump to content

totaksolje i diesel til md 21 a


Pim

Recommended Posts

Jeg har med stor interesse lest erfaringer med md 21 a. Nå vet jeg adskillig mer om motoren. Etter at motoren en periode i fjor fikk ujevn gange (hørtes ut som luft) ble jeg anbefalt å tilsette totakstolje i dieselen (2 dl på 50 liter). Den ujevne gangen forsvant umiddelbart. Skulle vært interessant å vite om det er flere som tilsetter olje i dieselen og i så fall hvor meget. I år har jeg desverre på nytt ujevn gange, men i mindre grad. Tror ikke det er luft, men har ikke eliminert dette som mulig årsak. Motoren går jevnt på tomgang med lavt og høyt turtall, men går ujevnt rundt 1000 til 1500 o, dvs at den drønner rytmisk 1 gang ca per sekund. Ujevnheten er godt synlig på voltmeteret som vipper frem og tilbake. I går stakk jeg en pumpe ned i bunnen på tanken og trakk opp store mengder gråbrun guffe (små klumper) og litt vann. Jeg vet ikke helt hva det er, men jeg har lurt på om det kan være oljen som har klumpet seg (?). Har noen gode innspill?

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Jeg håper og tror du har rett. Min tanke var at siden den ujevne gangen delvis er tilbake kunne dette ha sammenheng med at oljen ved senere oljepåfyllinger har lagt seg på bunnen og dermed ikke virket stabiliserende på turtallet. Et spørsmål for seg er om behovet for olje kan ha sammenheng med svakheter ved dieselpumpen.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...