Guest Balder.. Startet 25.August.2016 Link til dette innlegget Startet 25.August.2016 Hei:) Skal bytte ut finerplaten mellom akterspeil og utenbordsmotor, noen som vet hvor det kan kjøpes ?? Har letet uten resultat, men ser jo det står på mange båter så må jo forhåpentligvis finnes å få kjøpt? Håper på ett "gjenombrudd" her? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Skal du støype inn plata ? Om det er kun ei finerplate som er boltet og limt fast på utsiden og eventuelt på innsiden Har fundert på lexan plate ?lexan er meget sterkt og skal vistnok ikke sprekkke like fort som plexi og fåes i alle størrelser og tykkelse 8mm plate er skuddsikkert for 9mm pistol 12mm tåler hagleskudd Satt og tenkte på plast plate selv til mitt akterspeil men endte på finer da det var enklere og støpe inn ,men om du ikke skal støpe plastre hadde jeg prøvd lexan plate ! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.August.2016 Link til dette innlegget Svart 25.August.2016 Ble 10 mm sjøvannsbestandig alu på meg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Balder.. Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Det er orginal finerplate som står på, ja det er plate som sitter løst/boltet mellom skrog og motor. Har sett mange båter i dag som har plastplate montert i steden for finer som std. Men fin løsning den som er vist i aluminium......men skulle gjerne funnet en i ålastmatriale. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Hva mener du med "sjøbestandig" aluminium...er det en spesiell legering som ikke korroderer? Det ble veldig fint og hvis platen beholder samme overflate er det en super løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) Kjøp ei proff kokke skjærefjøl av plast De fåes i ganske tykt materiale ?? Tåler varme trekker ikke fukt eller lukt og er ikke SPRØ ? http://www.lava-norge.no/produkt/diverse-utstyr/skjarefjolplate/plast-skjarefjol-25x40x2cm Redigert 26.August.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) King Starboard er nok det du ser etter. Redigert 26.August.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 (redigert) Og det selges blant annet på Maritim. Redigert 26.August.2016 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Teerex Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Hva mener du med "sjøbestandig" aluminium...er det en spesiell legering som ikke korroderer? Det ble veldig fint og hvis platen beholder samme overflate er det en super løsning. Det er vel samme materiale som alubåter bygges av. http://www.alumeco.no/Produkter/Tykkplater_og_værktøyslegeringer/EN_AW-5083.aspx Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HerrPedersen Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Bruk værbestandig kryssfiner, denne brune typen som brukes i tilhengere osv. Fikk kjøpt et avkapp for en femti-lapp av en lokal importør, saget ut selv med stikksag etter den gamle, limte og skrudde fast. Like fin etter to sesonger, og motoren trenger et materiale å jobbe mot, som er littegrann fleksibelt. Det får man ikke ved å montere plast eller metallplater. Og med ny propell 12,25x15, i motsetning til 11.75x 17, går min lille Skipsplast opp til forventet nivå - 28 Knop. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Hvorfor skulle motoren trenge et fleksibelt materiale å jobbe mot? Jo stivere jo bedre vil nå jeg si. For mitt vedkommende skulle jeg gjerne ha hatt stivere gummioppheng til motorstammen. Men klart, i 40-45 knop stilles det større krav Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Balder.. Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) Her var det div forslag, tanken min med plast er kun att man ikke trenger å bytte ut igjen, men blir nok muligens en ny finerplate som jeg legger i tynn treolje en periode, burde da bli seiglivet. Båten er forøvrig en Galia 560cruiser med nyoverhalt 98mod Johnson 115 som etter ett par propell tester endte opp med 35knop/5100rpm med høy kalesje på og 38knop uten kalesje...synes selv dette er bra. Men kjøres mellom dorgeøkter mest på behagelige 22-24knop på kun 3500rpm. Redigert 27.August.2016 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) 20-30 år gamle alubåter eksisterer fortsatt, så regner med at min aluplate er like fin når jeg går av med pensjon Den er jo beskyttet av en anode (men hverken anoden eller platen viser noen antydning til korrosjon etter en sesong) og båten ligger bare i sjøen 4-5 mnd i året uansett. Platen blir naturligvis matt under sjøen, siden aluminiumen beskyttes av det tynne oksydasjonslaget som dannes. (Trimsylinder avmontert for bytte) Redigert 27.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Å skifte plate om 5-10 år er vel ikke den største jobben i båtholdet. Du kan jo alltids forsegle endene med tek7/sikaflex etc. Sitér dette innlegget Link to post
HerrPedersen Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Hvorfor skulle motoren trenge et fleksibelt materiale å jobbe mot? Jo stivere jo bedre vil nå jeg si. For mitt vedkommende skulle jeg gjerne ha hatt stivere gummioppheng til motorstammen. Men klart, i 40-45 knop stilles det større krav Det er vel bra at vibrasjoner absorberes i motorfestet, og ikke bringes videre til skroget ? Men jeg vil tro, som du antyder, at det vil ha lite å si i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Vibrasjoner må nok opptas i gummiopphenget mellom stamme/motor og motorfestet. Ellers er det nok en fordel at ingenting beveger seg noe særlig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.