Jump to content

Plastplate til akterspeil isteden for finer...hvor finner jeg det?


Guest Balder..

Recommended Posts

Skal du støype inn plata ?

Om det er kun ei finerplate som er boltet og limt fast på utsiden og eventuelt på innsiden

 

Har fundert på lexan plate ?lexan er meget sterkt og skal vistnok ikke sprekkke like fort som plexi og fåes i alle størrelser og tykkelse

 

8mm plate er skuddsikkert for 9mm pistol

12mm tåler hagleskudd

 

Satt og tenkte på plast plate selv til mitt akterspeil men endte på finer da det var enklere og støpe inn ,men om du ikke skal støpe plastre hadde jeg prøvd lexan plate !

Link to post

Hva mener du med "sjøbestandig" aluminium...er det en spesiell legering som ikke korroderer?

Det ble veldig fint og hvis platen beholder samme overflate er det en super løsning.

 

Det er vel samme materiale som alubåter bygges av.

 

http://www.alumeco.no/Produkter/Tykkplater_og_værktøyslegeringer/EN_AW-5083.aspx

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bruk værbestandig kryssfiner, denne brune typen som brukes i tilhengere osv. Fikk kjøpt et avkapp for en femti-lapp av en lokal importør,  saget ut selv med stikksag etter den gamle, limte og skrudde fast. Like fin etter to sesonger, og motoren trenger et materiale å jobbe mot, som er littegrann fleksibelt. Det får man ikke ved å montere plast eller metallplater. Og med ny propell 12,25x15, i motsetning til 11.75x 17, går min lille Skipsplast opp til forventet nivå - 28 Knop.

Link to post

Hvorfor skulle motoren trenge et fleksibelt materiale å jobbe mot? Jo stivere jo bedre vil nå jeg si.

For mitt vedkommende skulle jeg gjerne ha hatt stivere gummioppheng til motorstammen. 

Men klart, i 40-45 knop stilles det større krav  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Guest Balder..

Her var det div forslag, tanken min med plast er kun att man ikke trenger å bytte ut igjen, men blir nok muligens en ny finerplate som jeg legger i tynn treolje en periode, burde da bli seiglivet.

 

Båten er forøvrig en Galia 560cruiser med nyoverhalt 98mod Johnson 115 som etter ett par propell tester endte opp med 35knop/5100rpm med høy kalesje på og 38knop uten kalesje...synes selv dette er bra.

Men kjøres mellom dorgeøkter mest på behagelige 22-24knop på kun 3500rpm.

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

20-30 år gamle alubåter eksisterer fortsatt, så regner med at min aluplate er like fin når jeg går av med pensjon  :giggle:

 

Den er jo beskyttet av en anode (men hverken anoden eller platen viser noen antydning til korrosjon etter en sesong) og båten ligger bare i sjøen 4-5 mnd i året uansett.

 

Platen blir naturligvis matt under sjøen, siden aluminiumen beskyttes av det tynne oksydasjonslaget som dannes.

 

(Trimsylinder avmontert for bytte)

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvorfor skulle motoren trenge et fleksibelt materiale å jobbe mot? Jo stivere jo bedre vil nå jeg si.

For mitt vedkommende skulle jeg gjerne ha hatt stivere gummioppheng til motorstammen. 

Men klart, i 40-45 knop stilles det større krav  :saint:

Det er vel bra at vibrasjoner absorberes i motorfestet, og ikke bringes videre til skroget ? Men jeg vil tro, som du antyder, at det vil ha lite å si i praksis.

Link to post

Vibrasjoner må nok opptas i gummiopphenget mellom stamme/motor og motorfestet.

Ellers er det nok en fordel at ingenting beveger seg noe særlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...