Jump to content

Liming av "spong"?

AndreasNAndersen

Recommended Posts

Det er mye som blir limt under vann, men faktum er at limingen vi bedriver under vann alltid er mekanisk festet i tillegg. Så man bruke limet egentlig til tetning.

Nå finnes det sikkert 2-komponent lim som kan benyttes, men da er vi nok over på epoxy og der skal jeg ikke skrive så mye da epoxy definitivt ikke er produkter jeg har inngående kjennskap til.

Det jeg derimot kan skrive litt om er saltvann. Saltvann er et meget aggressivt medie for de aller fleste lim og fugelim. Grunnen til at det likevel fungerer under vann er at vi benytter det som tetning der hvor det blir liggende mellom 2 overflater og saltvannet vil da bruke meget lang tid på å bryte ned limet.

I ditt tilfelle snakker vi om noe av det samme, men jeg vil likevel anbefale å skru i tillegg. Grunnen er også til dels fordi dette skal monteres og ingen lim jeg kjenner til har så høy holdefasthet før herding at de vil klare å holde listen fast i buen i baugen inntil de har herdet. Gjør heller som produsenten som legger på slike lister gjør, kombinasjon av skruer og fugelim. det har vist seg å fungere bra.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...