Jump to content

Erfaring med Galvanisk Isolator??


Jaliza

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke om dette er samme sak men jeg prøver meg allikevel.

En elektroguru jeg ble kjent med på fredag sier til meg vedr. landstrøm. Hvis du kobler landstrøm MÅ du sette bryter på jordledningen til motoren!!! Hvis ikke tæres anodene opp på noen uker. En annen fordel med bryter på jordledningen er at da får ikke tjuvradder startet motoren. :yesnod:

Link to post
  • 1 år senere...
Er dette noe "å bruke opp feriepengene på"? :seeya:

 

Nei!

Feriepengane skal gå til Bayer, Blå Strek og avgiftsfri diesel :cheers:

Er det noko igjen etter dette skal det pløyast tilbake i båten, eventuel brukast på billettar til Classic Rock Festival i Sandnes i mai :cool:

Dessutan skal vel badestampen oppgraderast til ål-oppdrett? :lol:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Så kommer det Hva er en DOBBEL isolert Lader
En dobbeltisolert lader har kabinett i ett ikke-ledende materiale (les plast). Da trenger man ikke å koble den til jord, rett og slett fordi det ikke er noe å koble jorden til...

Er kabinettet i metall må dette jordes. Da er det vanlig at også 12V minus er koblet til kabinettet.

Mao vil landjord og 12V minus bli koblet sammen av laderen.

Link to post
Har ett relatert spørsmål:

 

Men hva er egentlig det opprinnelige kravet? At landjord må kobles til batteri minus eller gods i motoren?

 

Blir ikke det egentlig samme greia, sålenge batt. minus går til motor uten bryter? Og hvis man i et isolerende skrog har kopling som isolerer propellen fra sjøen, og slange for sjøvann som ikke leder, så er vel innmaten i båten nokså isolert fra sjøsiden. Hvilket tilsier at betingelsen for elektrolytisk tæring er borte.

 

Men teksten setter likhetstegn mellom lokal jord og skilletrafo.

Link to post
En dobbeltisolert lader har kabinett i ett ikke-ledende materiale (les plast). Da trenger man ikke å koble den til jord, rett og slett fordi det ikke er noe å koble jorden til...

Er kabinettet i metall må dette jordes. Da er det vanlig at også 12V minus er koblet til kabinettet.

Mao vil landjord og 12V minus bli koblet sammen av laderen.

Hei, dette har jeg lest for sent.

Men spørsmålet dreier seg også om galvanisk isolasjon, så vil jeg gjerne legge noe til.

 

Dobbelt isolert betyr stort sett det som Ingar sa.

 

Men om galvanisk isolasjon sier dette lite,

hvis ikke produktbeskrivelsen av laderen forteller noe annet.

 

Galvanisk isolert er en lader så sant den ikke har noe kontakt mellom landstrøm og utgang til batteriene.

Men mht. galvanisk tæring skal det ikke være noe gjennomgående kontakt mellom uttak til batteri-minus og landjord.

Så, hvis det ikke finnes noe landjord da finnes det heller ikke noe tæring pga. landjord.

 

Hvis en lader er dobbelt isolert, så kan dette være et tegn for at den kanskje ikke har kontakt mellom landjord og batteri-minus.

Men dette er ikke noe garanti, fordi det som gjelder er kun det som leverandøren både krever og garanterer til sikkert bruk av produktene.

(f.eks. finnes det untak hos noen billig-switchmode-ladere og strømforsyninger pga. indre oppbygging.)

 

Sluttsettning: isolasjon mot galvanisk tæring og isolasjon mot strømstøt, er to forskellige poeng.

A) Les bruksanviningen både nøyaktig og uten "å dikte deg ønskete" egenskaper i tillegg.

B) Spør alltid leverandøren om egenskapene som er viktig for deg,

spesiellt hvis det kanskje ikke finnes noe forklaring i bruksanvisningen om det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Mener du å si at det finnes dobbeltisolerte apparater som har jordet nettkabel?

Nei, selvfølgelig ikke.

Men det finnes ladere som ikke avskiller 100% mot minussiden, selv om den ikke har egen jordkontakt på 230V-siden (mot 1/2 fase).

Med det kan det blir tæring.

 

Sorry hvis det ha vært missforståelig.

 

Hilsen fra Tyskland !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Er det ikke bare å måle ohm mellom minus ut av laderen og jord inn på 220V støpslet med et multimeter. Er den motstanden uendelig stor så er det ingen kontakt mellom 12V minus og landgjord??

 

Og da kan du trygt bruke denne laderen uten å risikere gaklvanisk tæring selv om di ikke har eget eksternt galvansik skille. Det er vell ikke værre en det Joerg?

 

Vurderer selv å gjøre det i min båt, kun 220V til lading av batteri og kjøre kjøleskap og annet på 12V. Hele 110V landstrøm kaster jeg ut av båten.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...