Jaliza Startet 14.Juni.2005 Del på Facebook Startet 14.Juni.2005 Jeg har lurt på effekten av bruk av galvanisk isolator med tanke på reduksjon av faren for galvaniske strømninger/korrosjon. ER det noen som har erfaringer på dette området, og kan gi meg et råd. Er dette noe "å bruke opp feriepengene på"? Eller er det skilletrafo som er det eneste riktige? Hilsen Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Se Galvanisk isolator Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 Nå vet jeg ikke om dette er samme sak men jeg prøver meg allikevel. En elektroguru jeg ble kjent med på fredag sier til meg vedr. landstrøm. Hvis du kobler landstrøm MÅ du sette bryter på jordledningen til motoren!!! Hvis ikke tæres anodene opp på noen uker. En annen fordel med bryter på jordledningen er at da får ikke tjuvradder startet motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2005 Del på Facebook Svart 14.Juni.2005 En bedre løsning å benytte en dobbeltisolert lader. En slik bryter i åpen stilling vil antagelig også være ulovlig iht forskriftene. Sitér dette innlegget Link to post
Jaliza Svart 16.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2005 TAkker for innspill/tips Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 ref : En bedre løsning å benytte en dobbeltisolert lader. -------------- Så kommer det Hva er en DOBBEL isolert Lader (jeg er ingen eletrikker, men har lyst å lære ) ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
fjordbuss Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Dobbeltisolert lader løser kun en del av problemet med galvanisk tæring........ Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
RITS Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Er dette noe "å bruke opp feriepengene på"? Nei! Feriepengane skal gå til Bayer, Blå Strek og avgiftsfri diesel Er det noko igjen etter dette skal det pløyast tilbake i båten, eventuel brukast på billettar til Classic Rock Festival i Sandnes i mai Dessutan skal vel badestampen oppgraderast til ål-oppdrett? Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
fjordbuss Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 :nono: Åloppdrettet var ingen suksess, har jeg hørt...... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Jaliza Svart 1.Desember.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Nei, Åle-oppdrettet var faktisk ingen umiddelbar suksess. Ålen tåler som kjent ikke uante høyder på temperaturen Men efter en lille kom det seg jo som kjent..... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Desember.2006 Del på Facebook Svart 1.Desember.2006 Så kommer det Hva er en DOBBEL isolert LaderEn dobbeltisolert lader har kabinett i ett ikke-ledende materiale (les plast). Da trenger man ikke å koble den til jord, rett og slett fordi det ikke er noe å koble jorden til...Er kabinettet i metall må dette jordes. Da er det vanlig at også 12V minus er koblet til kabinettet. Mao vil landjord og 12V minus bli koblet sammen av laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.Desember.2006 Del på Facebook Svart 2.Desember.2006 Ser man det, da lærte jeg en hel haug, Takker og bukker for et klart og tydelig svar Ingar. Da skal jeg ta en titt på den jeg har i båten. og se hva jeg har for en type. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2006 Del på Facebook Svart 2.Desember.2006 Har ett relatert spørsmål: Se side 15 i dette dokumentet. Det er her det fremkommer at man nå kan benytte lokal jord. Men hva er egentlig det opprinnelige kravet? At landjord må kobles til batteri minus eller gods i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Desember.2006 Del på Facebook Svart 2.Desember.2006 Har ett relatert spørsmål: Men hva er egentlig det opprinnelige kravet? At landjord må kobles til batteri minus eller gods i motoren? Blir ikke det egentlig samme greia, sålenge batt. minus går til motor uten bryter? Og hvis man i et isolerende skrog har kopling som isolerer propellen fra sjøen, og slange for sjøvann som ikke leder, så er vel innmaten i båten nokså isolert fra sjøsiden. Hvilket tilsier at betingelsen for elektrolytisk tæring er borte. Men teksten setter likhetstegn mellom lokal jord og skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2006 Del på Facebook Svart 2.Desember.2006 Har man topolet anlegg bli det jo ikke det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.Desember.2006 Del på Facebook Svart 2.Desember.2006 Har man topolet anlegg bli det jo ikke det samme. Men det er det ytterst få av som har to-polet anlegg. Bare så dere er klar over det. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2006 Del på Facebook Svart 2.Desember.2006 Brukes landstrøm også på større skip når de ligger til kai? Isåfall, noen som vet hvordan jordingen fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Desember.2006 Del på Facebook Svart 3.Desember.2006 Vet ikke, men mener at skilletrafo har blitt my benyttet. Og da må man vel ha lokal jord? Motorgods er uansett en dårlig jordingsforbindelse, dårlig leder. Derfor har man heller felles jordingspunkter, slik som jeg har lagt opp på Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Hei Ingar: Er det en god løsning å benytte 2 dioder i antiparalell (hver sin vei)? Vil jordingen være frakoblet inntil en trenger den eller vil forskjellene i potensial stort sett være slik at diodene er åpne hele tiden? mvh Espen Turseiler Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 En dobbeltisolert lader har kabinett i ett ikke-ledende materiale (les plast). Da trenger man ikke å koble den til jord, rett og slett fordi det ikke er noe å koble jorden til...Er kabinettet i metall må dette jordes. Da er det vanlig at også 12V minus er koblet til kabinettet. Mao vil landjord og 12V minus bli koblet sammen av laderen. Hei, dette har jeg lest for sent. Men spørsmålet dreier seg også om galvanisk isolasjon, så vil jeg gjerne legge noe til. Dobbelt isolert betyr stort sett det som Ingar sa. Men om galvanisk isolasjon sier dette lite, hvis ikke produktbeskrivelsen av laderen forteller noe annet. Galvanisk isolert er en lader så sant den ikke har noe kontakt mellom landstrøm og utgang til batteriene. Men mht. galvanisk tæring skal det ikke være noe gjennomgående kontakt mellom uttak til batteri-minus og landjord. Så, hvis det ikke finnes noe landjord da finnes det heller ikke noe tæring pga. landjord. Hvis en lader er dobbelt isolert, så kan dette være et tegn for at den kanskje ikke har kontakt mellom landjord og batteri-minus. Men dette er ikke noe garanti, fordi det som gjelder er kun det som leverandøren både krever og garanterer til sikkert bruk av produktene. (f.eks. finnes det untak hos noen billig-switchmode-ladere og strømforsyninger pga. indre oppbygging.) Sluttsettning: isolasjon mot galvanisk tæring og isolasjon mot strømstøt, er to forskellige poeng. A) Les bruksanviningen både nøyaktig og uten "å dikte deg ønskete" egenskaper i tillegg. B) Spør alltid leverandøren om egenskapene som er viktig for deg, spesiellt hvis det kanskje ikke finnes noe forklaring i bruksanvisningen om det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Mener du å si at det finnes dobbeltisolerte apparater som har jordet nettkabel? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Mener du å si at det finnes dobbeltisolerte apparater som har jordet nettkabel? Nei, selvfølgelig ikke. Men det finnes ladere som ikke avskiller 100% mot minussiden, selv om den ikke har egen jordkontakt på 230V-siden (mot 1/2 fase). Med det kan det blir tæring. Sorry hvis det ha vært missforståelig. Hilsen fra Tyskland ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Er det ikke bare å måle ohm mellom minus ut av laderen og jord inn på 220V støpslet med et multimeter. Er den motstanden uendelig stor så er det ingen kontakt mellom 12V minus og landgjord?? Og da kan du trygt bruke denne laderen uten å risikere gaklvanisk tæring selv om di ikke har eget eksternt galvansik skille. Det er vell ikke værre en det Joerg? Vurderer selv å gjøre det i min båt, kun 220V til lading av batteri og kjøre kjøleskap og annet på 12V. Hele 110V landstrøm kaster jeg ut av båten. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 Sorry hvis det ha vært missforståelig.Ja, tror du må forklare dette nærmere, jeg skjønner iallfall ikke hva du mener... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Desember.2006 Del på Facebook Svart 4.Desember.2006 (redigert) Leste det du skrev en gang til og må si meg enig med Ingar, dette var uforstålig. Dersom du har en dobbelisolert lader uten jording i støpsel kan du fremdeles få kobling mellom minus på 12V og landstrøm?? Da må du få jording via fasen eller null'en. Redigert 4.Desember.2006 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.