einervik Startet 26.August.2016 Link til dette innlegget Startet 26.August.2016 Er det noen som vet forskjellen på D6 330 og 370? Er det greit og chippe min 330 til 370? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Volvo D6 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Du burde lese diverse tråder her på forumet om trimming / chip tuning på D4 og D6 motorene. Konklusjonen slik jeg oppfatter det er at det er betydelig risiko forbundet med å øke ytelsen utover produsentens oppsett. Ellers er det sikkert ikke veldig store forskjeller mellom D6-330 og D6-370. Mine to 370er har kompressor fordi det inngår i IPS-oppsettet men jeg tror det også finnes 370 uten kompressor. Toppytelsen er jo uendret med kompressor. Ellers har Volvo hatt for vane å oppgradere kjølekapasitet på motorene i takt med økt ytelse. Teknisk er det f eks fullt mulig å chippe en D6-370 opp til 435 hk, men det er av de fleste regnet som galskap fordi 370en ikke har samme kjølekapasitet som en original D6-435. Det er sikkert også andre forskjeller på disse to motorene. Tror det er mange fagfolk her på forumet som kan mye om dette og mitt inntrykk er at få av fagfolkene anbefaler trimming på D4 og D6. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.August.2016 Link til dette innlegget Svart 26.August.2016 Først må du endre emnetittelen, du kan ikke kalle emnet "D6" Det er forskjell på turbo og injektorer på de ulike effektversjonene. Du risikerer alt for høy temperatur hvis du øker styretiden på injektorene uten å gi motoren mere luft. D6-435 og -400 har i tillegg større aftercooler. Dette er motorer med høy ytelse i utgangspunktet og relativt lavt turtallsområde for sin størrelse så du risikerer fort omfattende skade hvis den utsettes for termisk overbelastning. Hvorfor vil du ha høyere effekt? Er båten undermotorisert? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Norsk Motorkompani kan svare på hva som er tilrådelig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
einervik Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Takk for svar båten er en Barracuda 1125 og den er ikke undermotorisert, føler at det er godt med krefter, tenker nå at den skal få være helt orginal, grunnen til at jeg spør var hvis denne motoren var identisk med 370 så ville jeg chippet den. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Svar på overskriften. Gode nerver. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) Går helt fint, 410 hk og 1015 Nm for en billig penge http://www.bestchip.no/baat/volvo-penta/volvo-penta-d6-330-330hk Redigert 27.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bitteliten Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) Vet om VP verksted som tjener gode penger på havarerte chippede D6er. Som DieselDahl skrivee, det kan fort bli for varmt. Og da skjærer motoren Redigert 27.August.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Det må da finnes en enkel form for temperaturovervåkning og temperaturalarm som forhindrer havari. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Det går an å sette inn måler for eksostemperatur, denne vil stige proporsjonalt med forbrenningstemperaturen. Avlest temperatur vil variere med hvor giveren sitter og med hvilken motortype den er montert på. Øker du dieselmengden til en turbomotor vil eksostrykket og dermed også ladetrykket stige. Motoren får da mere diesel og mere luft og temperaturen stiger. Når vet du hvor mye som er trygt? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Nå skal ikke jeg påstå at jeg er en motorekspert, men mange tror at alt styres elektronisk på en moderne motor. som nevnt her øker man effekt er det en rekke komponenter som vil bli påvirka av økte temperaturer og økt belastning, noe din motor sansynligvis ikke tåler over tid!! Hadde det vært så enkelt som å sette inn en chip til noen tusenlapper så hadde jo alle med en slik motor gjort dette!! Jeg må si jeg er meget skeptisk til slik type trimming!! Har du for liten motor i båten din, vil det være mer hensiktsmessig å skifte til en større motor som er dimensjonert og preppa for sin ytelse.. da må man jo også sørge for at drev/gearboks også tåler økt ytelse/belastning Jeg har hørt om veldig mange rundt om på bil og båtforum som har gjort misslykkede forsøk på dette!! med mindre du har tenkt å bruke på titusenvis på en seriøs motortrimmer! men det kreves jo at motoren må kjøres i benk for å optimaliseres, med tilhørende turbo kjølere osv. osv. Kansje må lagre og utvekslinger skiftes. og helt sikkert injektorer og turbo. Kansje må det modifideres i toppen også. Alt av garantier og slikt vil jo selvsagt da forsvinne.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) Men nå er det jo også slik i både båt og bilverdenen at mange produsenter har standariserte motorserier, slik at det ofte eller kun er software som skiller de ulike effekttrinnene. Slik har det vært i 10-15 år både til lands og til vanns. Som eksempler kan nevnes Mercury Optimax, Verado og nyere 4-takt utenbordsmotorer, samt Mercruiser 4,2 diesel som jeg kjenner til. Gjelder jo også Volvo Penta men her er det nok flere variasjoner ute å går, både m.h.t. årsmodell og om det er drev eller gir-utgave. Produsentene kan og bør naturligvis ta mere betalt for en motor med høyere ytelse selv om motorene er teknisk identiske, siden høyere ytelse teoretisk kan bety flere potensielle reklamasjoner. Og det er jo dessuten vanlig business å tjene mere på et produkt i en høyere klasse. Flere effekttrinn innen samme grunnmotor/motorserie skyldes både avgiftsbelegging (helst i bilverdenen, hk-avgift nå heldigvis borte for båtmotorer) samt at forskjellige båter har forskjellige behov for effekt, og grenser for max. effekt. Og som nevnt differensierte prisnivåer. Dette er ikke et sort/hvitt emne men et nyansert felt som hver enkelt motormodell må vurderes ut ifra. Det er ikke alle som trenger mere effekt, og ofte innebærer det også bytte av propell/propeller ved økt effekt. Det går ikke an å generalisere helt her. Så man må lytte til erfarne fagfolk og helst andres erfaringer, og gjøre sine egne vurderinger ut ifra det. Eller ganske enkelt la være hvis man føler det usikkert. Det er flere seriøse norske tuningfirmaer som har erfaring med marinedieselmotorer fra 10-15 år tilbake, og de vet nok hva som funker eller ikke. Kan ikke si at jeg husker å ha lest om så mange negative erfaringer når dette er gjort profesjonelt, men en god del positive erfaringer er det iallefall. Trimming av motorer i vanlig forstand ser jeg helt bort ifra, det er ingenting den vanlige båtmann bør befatte seg med. Det er jo et eget felt for de spesielt interesserte. I likhet med å bare koble til en såkalt "powerbox/tuningbox" fra en eller annen mere eller mindre ukjent leverandør. Redigert 27.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Høres jo ut som ordinær doping dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Tror man kan spørre samtlige såkalte profesjonelle tunere om hvor mye ekstempraturen Øker etter tuning. Uten å få et vettug svar. Enkelt. De vet ikke. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Teerex Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Man må skille mellom tuning i den forstand å øke ytelsen ut over det som motorprodusenten har som høyeste effekttrinn for en gitt motorserie der andre komponenter så som kjøling osv. er identisk, og tuning i den forstand å omprogrammere motoren til et høyere effekttrinn som motorprodusenten selv også leverer samme motor i. Kan ikke si noe eksakt om akkurat hva som gjelder D6-330 da jeg ikke har satt meg inn i detaljene der. Men uansett antagelig verd å montere EGT (eksostemperaturmåler) for alle som skal gjøre noen vitale endringer i oppsettet sitt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HansH Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Det er mye fornuftig skrevet her. Jeg kjenner ikke detaljene i likheter og ulikheter mellom ulike varianter av D6-330 og 370. Man kan få et visst inntrykk ved å gå inn på marinepartseurope.com og se på partnummer for hovedkomponenter som turbo, kjølere osv. For meg ser disse nokså like ut og det er ikke utenkelig at dette er to konfigurasjoner av samme motor og hvor den ene er justert opp og den andre ikke. Men, ettersom jeg ikke vet dette med sikkerhet, så ville jeg ikke tatt sjansen på en tuning uten å få garantier mot varmgang og havari. Volvo gir deg ikke en slik garanti, og sannsynligvis heller ikke tuningfirmaet. Til slutt; sammenlikning med trimming av bilmotorer er ikke brukbar på en båt, jfr fullastet lastebil som bare kjører i oppoverbakke. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 En ting er at ting funker greit de første årene... Garanti er hel og bra. Men er det ikke litt kortsiktig da? Den motoren skal jo leve både 10-15 år til... Kanskje du vil eller må selge om 3 år. Skulle jeg kjøpt brukt storbåt ville jeg definitivt ikke kjøpt en som var trimma. Har man ikke nok å bekymre seg for?! TS kan stille seg selv spørsmålet: ville du selv kjøpt båt med brukt, trimmet motor? Garantier kan man jo bare glemme. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.August.2016 Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 (redigert) Ser man f.eks. på sylindervolum/effekt så ser vi at Mercury (VAG) V8 TDI-370 4,2 liter har 370 hk og Yanmar (Toyota) 8LV-370 4,5 liter V8 diesel har 370 hk. VP D6 med 5,5 liter har betydelig større sylindervolum og VP tar jo ut 400 hk i største drev og 435 hk i største girutgave. Det virker jo da som 330 hk er ganske snilt effektuttak på D6. Ut i fra det kan man jo begynne å gjøre sine spekulasjoner og undersøkelser på hvor mye som er trygt å ta ut av den uten at det går ut over driftssikkerheten. Evt. om en eller annen komponent i kjølesystem o.l. bør/kan byttes ut. Produsenten har naturligvis lagt inn en relativt god sikkerhetsmargin på effektuttaket. Vil anta at f.eks. 10% økning (til 363 hk) er godt under sikkerhetsmarginen uansett, men det er jo forsåvidt ukvalifisert gjetning. Redigert 28.August.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.