Airbag420 Startet 26.August.2016 Del på Facebook Startet 26.August.2016 Hei. Kjøpte en båt, eieren sier det var en 52 Hk peugeot motor. Eieren visste ikke så mye om motor fikk jeg intrykk av. motor går på 3000 RPM på max men den går ikke fortere en max 8 knop. ? tror kanskje det kan være en 36 hk ? legger noen bilder som viser motor nr https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58816/14114472_630035227160905_1172118971_o.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58816/14087705_630035223827572_1818909164_o.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58816/14113996_630035230494238_1293651772_o.jpg Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.August.2016 Del på Facebook Svart 26.August.2016 (redigert) Er nok bygget på en indeor XD90. Både Peugeot og Volvo har, og sikkert flere, marinisert disse. Volvoen heter md21a/b. Stemmer bra når du sier 52hk. Om du har bilder som viser hele motoren er nok det lettere å se. Redigert 26.August.2016 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Md21a har vel helt opp til 64hk. Min har hvertfal det. Jeg har nettopp overhalt min så skal bli spennende å se hva turtall jeg får nå. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Du tar nok ut ca 36 hk på 3000rpm. Mer enn det har uansett ikke disse motoren godt av, så om du vil den skal vare bør du være fornøyd med dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ronald Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 (redigert) Min VP MD21B er oppgitt til 61HK. Det er altså en motor basert på XD90. Så vidt jeg husker så tok SABB ut "noen-og-femti" hester på denne motoren (tror den het statusmarine og kom fra Ford (Granada)). Så det spørs, som andre har sagt, hvem/hvor den er marinisert. Men bildene dine er jo også litt "snevre", kanskje det hadde vært lettere å se om det ligner på en XD90 hvis vi ser mer av motoren? Er det snekke du har? Det er gjerne helt andre forhold som da bestemmer farten enn bare antall hestekrefter. Jeg tenker da primært på egenskaper ved skroget. 8 knop på ei snekke kan godt være "innenfor". Jeg tror nesten ikke jeg kommer så høyt i fart med mine 61hk (har altså snekke). Redigert 30.August.2016 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 De Status Marine motorene som Sabben i sin tid solgte var oppgitt til 36, 42 og 52 hk. Maksturtallet var hhv. 2200, 2600 og 3400. De het opprinnelig Indenor XDP 4.90.. Sabben "hang og på" Peugeot. Vi bestilte et par 52 hk men måtte ta til takke med 42 utgaven. Etter en tid fikk vi oljekjøleren og noen kjølerør levert fra Sabben og kunne da skru de opp samt vi måtte endre propell til en noe lettere husker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 14.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2016 Takk for gode svar, var ute nå og fikk båten opp i 9.1 knop på 3400. maksturtall så da kan det jo stemme at dette er en 52 Hk! Noen som vet hvordan man får luftet et slik motor ifall den blir kjørt tom for diesel eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 15.September.2016 Del på Facebook Svart 15.September.2016 Noen som vet hvordan man får luftet et slik motor ifall den blir kjørt tom for diesel eller noe? Nå har vi jo kanskje ikke havnet helt sikkert på hvilken type motor du har, men sannsynligheten er stor (tror jeg) for at instruksjonsboka som ligger som tredje dokument på linken under er den som gjelder. Side 19 i den boka omhandler lufting av drivstoffsystemet. http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-Peugeot/default.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Manualen til VP MD21A ligger lett tilgjengelig her på sidene. Den står det veldig fint beskrevet hvordan det gjøres. Har nettopp gjort det på min å det var rimelig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 20.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2016 Takker igjen for gode svar ! dette forumet er helt rått! nå er jeg igang for og bytte viftereimen da den er helt utslitt, den har blitt spist opp på kantene, tror nok at den var for stor, om jeg nå har en VP MD21 A motor, er det standar viftereim ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 (redigert) Hvis hele motoren er gul er det ikke med Volvo marinisering. Status Marine/Sabb Status etc hadde den originale fargen der. Den fargen bruker Vetus ennå: http://www.univa.no/files/Tekniks-dokumentasjon--Vetus-M-line1.pdf Hvis du googler Status marine etc. så finner du noen originalbilder der. Her er sågar en kort video av en slik motor med Bowman kjøler: https://www.youtube.com/watch?v=5xqA7nDZ_I8 Redigert 21.September.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 ...og hvis du ser mitt innlegg #8 så er det nettopp status marine sin bruksanvisning du finner der. Sitér dette innlegget Link to post
Airbag420 Svart 21.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2016 Kommer til og få god hjelp av manualen du skaffet med Ronald Tusen takk. Har helt lik motor som du la ut Gudrun kontaktet Univa og jeg fikk tak i viftereim så hvis noen lurer heter den STM1607 til denne type motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.