Jump to content

Trenger Info ang motor størrelse peugeot ?


Airbag420

Recommended Posts

Hei.

 

 

Kjøpte en båt, eieren sier det var en 52 Hk peugeot motor.

Eieren visste ikke så mye om motor fikk jeg intrykk av.  motor går på 3000 RPM på max men den går ikke fortere en max 8 knop.

? tror kanskje det kan være en 36 hk ?

 

legger noen bilder som viser motor nr

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58816/14114472_630035227160905_1172118971_o.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58816/14087705_630035223827572_1818909164_o.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58816/14113996_630035230494238_1293651772_o.jpg

Link to post

Min VP MD21B er oppgitt til 61HK. Det er altså en motor basert på XD90.  Så vidt jeg husker så tok SABB ut "noen-og-femti" hester på denne motoren (tror den het statusmarine og kom fra Ford (Granada)). Så det spørs, som andre har sagt, hvem/hvor den er marinisert. Men bildene dine er jo også litt "snevre", kanskje det hadde vært lettere å se om det ligner på en XD90 hvis vi ser mer av motoren?

 

Er det snekke du har? Det er gjerne helt andre forhold som da bestemmer farten enn bare antall hestekrefter. Jeg tenker da primært på egenskaper ved skroget. 8 knop på ei snekke kan godt være "innenfor". Jeg tror nesten ikke jeg kommer så høyt i fart med mine 61hk (har altså snekke).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

De Status Marine motorene som Sabben i sin tid solgte var oppgitt til 36, 42 og 52 hk.

Maksturtallet var hhv. 2200, 2600 og 3400.

 

De het opprinnelig Indenor XDP 4.90..  Sabben "hang og på" Peugeot.

 

Vi bestilte et par 52 hk men måtte ta til takke med 42 utgaven.

Etter en tid fikk vi oljekjøleren og noen kjølerør levert fra Sabben og kunne da skru de opp samt vi måtte endre propell til en noe lettere husker jeg. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Noen som vet hvordan man får luftet et slik motor ifall den blir kjørt tom for diesel eller noe?  

 

Nå har vi jo kanskje ikke havnet helt sikkert på hvilken type motor du har, men sannsynligheten er stor (tror jeg) for at instruksjonsboka som ligger som tredje dokument på linken under er den som gjelder. Side 19 i den boka omhandler lufting av drivstoffsystemet.

http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-Peugeot/default.aspx

Link to post

Hvis hele motoren er gul er det ikke med Volvo marinisering.

 

Status Marine/Sabb Status etc hadde den originale fargen der.

 

Den fargen bruker Vetus ennå:

 

http://www.univa.no/files/Tekniks-dokumentasjon--Vetus-M-line1.pdf

 

 

Hvis du googler Status marine etc. så finner du noen originalbilder der.

 

Her er sågar en kort video av en slik motor med Bowman kjøler:

 

https://www.youtube.com/watch?v=5xqA7nDZ_I8

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...