Jump to content

Forslag til god 220 volts lader?

Molin

Recommended Posts

Maritim i Slependen har ladere fra WhisperPower med 3 isolerte utganger og dem kan programmeres med forskjellige programer, uavhengig av hver andre. Det som er smartest med dem er at dem slår seg av ved fulle batterier og starter opp en gang i uke, båten kan være koblet til lading hele vinteren uten redusering av batterier.

Kjøpte nettopp denne Ctek m200 fra seasea.no som var absolutt billigste m200'en jeg fant.

http://www.seasea.no/El/Laddare_Landström/Laddare_Inverter/LADDARE_CTEK_M200_15A_IP44

Monterte selve laderen inne i kabinen, var lange ledninger, så kan monteres et stykke unna batteriene. Greit å kunne følge med, men det kommer noe viftestøy når den lader fullt. Men finnes nattfuksjon som dropper til 5A og vifta slår seg da av.

Må selvsagt godta å bli arrestert på det meste her; men det er 12 volts anlegg, og batteriene er syrebatterier. 

Grunnen til at jeg ønsker forslag på gode ladere er at jeg kjøpte ny lader ifjor sommer - den holdt i en måned. Fikk ny som garantisak, men den røyk også - uten noen påviselig feil med det elektriske anlegget.

Må selvsagt godta å bli arrestert på det meste her; men det er 12 volts anlegg, og batteriene er syrebatterier. 

Grunnen til at jeg ønsker forslag på gode ladere er at jeg kjøpte ny lader ifjor sommer - den holdt i en måned. Fikk ny som garantisak, men den røyk også - uten noen påviselig feil med det elektriske anlegget.

Hva slags lader var det ? Og bare for å være pirkete - Kongeriket kjører i dag på 230/400 Volt, ikke 220/380, som i de gode, gamle dager. Under krigen og sånn.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Det var da svært til harselleering,,,

Spørsmålet er lett forståellig, og de aller fleste referer til strømnettet som 220V, om det er 230/400/380 eller annet har egentlig ikke så mye betydning.

Så lenge det postes på baatplassen.no så er det jo også sannsynlig, når ikke annet er oppgitt, at det dreier som om en 12V lader som går på 220V stikkontakt. Laderene i dag tåler jo gjerne fra 80V til nesten 300V uten å gå i stykker, så spenningen i stikkontakten er ikke så interessant.

Det er mengder av ladere tilgjengelig. Jeg har både "dumme" og "smarte" ladere, men foretrekker en lader med noe intelligens, slik at den bare kan settes "på" og deretter midlertidig glemmes.

Det er gjerne en tommelfinger regel som sier at laderen skal ha minimum størrelse på ca. 10% av batteribanken. Flere kanaler tillater individuell lading av flere banker. Forbruksbanken er den man gjerne bruker mest, og 10% av 200Ah, som TS nevner, inviterer til å kjøpe en 20A lader.

CTEK er sikkert en OK lader, mange som bruker dem, og finnes i flere forskjellige utgaver.

Seatronic har for tiden tilbud på en 30A Quick lader, til 1999,- : http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-nrg-p-4998

Nordic power har enkle 10A ladere, om man ikke har det så travelt. Har en av dem selv, og den brukes mye til bil, som naturligvis har et mye mindre batteri, men fungerer fint.

Waeco, Victron, Manson, Mastervolt og mange andre fabrikanter, med forskjellige styrker og pris.

Hei Molin!

Velkommen på forumet!

Jeg tenker at kanskje denne er et godt og rimelig alternativ.  En tommelfingerregel er at alderen skal være ca 10% av bankens kapasitet.  Quick laderen har valg for type batteri og tre separate utganger.  Du bruker kun to av de, og velger prioritert utgang til forbruksbanken.

Redigert:  Så nå at Fusebox linket til samme lader.......

Redigert av Javi (see edit history)

Det var da svært til harselleering,,,

Spørsmålet er lett forståellig, og de aller fleste referer til strømnettet som 220V, om det er 230/400/380 eller annet har egentlig ikke så mye betydning.

Det kan ha betydning hvis man bruker gamle apparater som er laget for 220 Volt. Det er ingen som kan garantere at en radio eller støvsuger fra 50-tallet er trygg å bruke i dag, Og dagens "lysnett" er mye bedre enn det var på 50/60-tallet, de fleste har i dag 230 Volt i stikkontaktene sine døgner rundt, året rundt. Slik var det ikke før, og min mor på ca 180 år mimrer om den gangen på 60- tallet det tok så lang tid å koke, for det var lav spenning

når alle skulle koke samtidig.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...