Jump to content

Er disse båtene 8 meter?

mgjell

Recommended Posts

ja men det er ikkje desse andre karene ening i så hva er rett da? Badeplattform har vært en fast del av båten riimelig lang tid, en skal ha en bra gammel holk om badeplattformen er skrudd på som en annen attpåklatt. Jo de har med målebånd og det er ingen registreringsplikt i småbåtregisteret så det er heller uvesentlig hva som står der da ingenting der er verifisert informasjon.

Før noen kommer med tåpelige bemerkninger om at båten min nok er under 8 m og at sausenebbet mitt ikkje gjelder så kan eg berolige alle med at pr nu rt mine båter  godt under 8 meter begge to.

Synsing blir verdiløst, noen som har sett noen rettspraksis på dette ? en dom o.lign.

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Neida ikkje på gamle båter fra 80 tallet der alt utenpå skroget er skrudd fast. Slik er det ikkje lenger og har ikkje vært det på lenge, i alle fall på båter fra andre land enn Norge. Både badeplattform og lange baugspyd sausenebbog u name it er og har vært integrert i båten lenge og da blir det + 1.5 meter på sjølve skroglengda. Og regelverket sier ingenting om det skal være skroglengde.

Men om det er flere som deler denne oppfatningen så vil det gjerne være slik at det atter en gang kommer ann på hvem som stopper deg midtfjords og  drar fram målebåndet som teller mer enn båtens lengde. Typisk elendig hastverksarbeid fra nisser og ikkje aner hva de holder på med og vedtar.

Er jo fortsatt ikke så vanskelig, Norsk Standard EN-ISO 8666 er gjeldende for det norske regelverk. Slik tidligere nevnt. Alt annet blir irrelevant. Det er jo dette som vises til i #20.

Derimot tviler jeg på at politiet ikke lar deg få tvilen tilgode dersom det er uenighet mellom f.eks. registeropplysning og produsentens data ;)

Heldigvis er noen produsenter realistiske når de oppgir lengden på båt. Her fra en brosjyre for en Saga 27 slik som jeg har. Her får en målene både i klartekst og på en tegning med oppgitt målestokk. Modellnavnet skulle tilsi at båten da er 8,23m. Dette svarer godt med at de oppgir l.o.a  til 8,15m. Tilsvarende så blir 8,15m lik 27 fot og 10 tommer, altså så nært 27 fot en omtrent kan komme.

Vest bruker jeg når jeg selv vurderer det som nødvendig, selv om jeg ikke er lovpålagt bruk.

bilde

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

http://lovdata.no/forskrift/2009-03-03-259/§2

Sånn! Er jo bare å forholde seg til i Norge...norske lover med tilhørende forskrifter. Ser ikke noe poeng i å kverulere rundt dette, NS er gjeldende med definisjon.

Er det meg som kverulerer mener du? makan til vasprat, eg etterspør bare definisjonen på hva som er med i de 8 metererne og ikkje om hva man synest burde telle.

Linken du gav meg viste svar, som også viser tvert imot hva majoriteten her sier. sitat 'Skrogets lengde (LH) inkluderer alle strukturelle og faste bestanddeler av fartøyet'  mao er en integrert badeplattform, som er normalen i dag, medregnet og likedan baugen og dens attributter som gjerne er en integrert del av båtens overbygg.  Akkurat som eg har forstått det er det fartøyets lengde og ikkje kun kun skroget som det hårdnakket ble hevdet av mange her. Ja det er flott da kan eg atter ta på vesten og fortsette ferden i min 7 meter lange båt uten fare for å bli bøtelagt for akkurat det.

Jeg liker boat.no

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=15127&mid=114464 - Aquador 26 (26/27 fot)  Info fra boat.no 825 cm

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=19694&mid=116029 - Marex estremo 270 (27 fot) Info fra boat.no 821 cm

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=68704&mid=116857 - Sea Ray 260 (28 fot) Info fra boat.no 810 cm (Searay) 

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16296&mid=116054 - Scand Tropic 7800 (27 fot) Info fra boat.no 827 cm (Skroglengde 818 cm) *** Scan fant jeg ikke, med Scand? 

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=31637&mid=99293 - Bayliner 2655 / 265 (27 fot) Info fra boat.no 823 cm

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=15956&mid=102302 - Nordan 780 (26 fot) Info fra boat.no 786 cm (Nor-Dan 780)

Sorry folkens. Det var ikke meningen å starte en ny redningsvest tråd, men tusen takk for engasjementet :)

Når man ser på det fine svaret over så ser vel de fleste problemet. Man skulle jo tro at en Scand Tropic 7800 var 7,8 meter osv.

I tillegg så har man det med antall fot i forhold til typebenevnele

Er det meg som kverulerer mener du? makan til vasprat, eg etterspør bare definisjonen på hva som er med i de 8 metererne og ikkje om hva man synest burde telle.

Linken du gav meg viste svar, som også viser tvert imot hva majoriteten her sier. sitat 'Skrogets lengde (LH) inkluderer alle strukturelle og faste bestanddeler av fartøyet' mao er en integrert badeplattform, som er normalen i dag, medregnet og likedan baugen og dens attributter som gjerne er en integrert del av båtens overbygg. Akkurat som eg har forstått det er det fartøyets lengde og ikkje kun kun skroget som det hårdnakket ble hevdet av mange her. Ja det er flott da kan eg atter ta på vesten og fortsette ferden i min 7 meter lange båt uten fare for å bli bøtelagt for akkurat det.

Tenkte meg det Knurrbart. Du har jo fått svar på det du sier du spør om. Du skal ha for innsatsen! Bare sitt der og lag det komplisert for deg selv du...vasprat du liksom hi-hi :) Redigert av oberst1 (see edit history)

Jeg må korrigere meg litt der jeg skrev "Tilsvarende så blir 8,15m lik 27 fot og 10 tommer, altså så nært 27 fot en omtrent kan komme". Der var det en skrivefeil. Båten min mangler faktisk 2 tommer på å være 27 fot! 8,15m er ikke mer enn 26 fot og 10 tommer, he he. Rett skal være rett!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi skal vel alltid ha med oss Båtkortet i båten, og der er lengden oppgitt. Regner med det er den som gjelder ved en kontroll. Selv om den sikkert også kan være feil som i et tilfelle jeg kjenner til, så står det 8,00 meter på båtkortet men båten er alltid oppgitt med 8,05 - 8,25 i annonser og brosjyrer.

Hva med de som ikke har registrert båten sin, det er jo lov, og en del båter er faktisk uregistrert..

De har jo ikke noe båtkort å vise frem...

Politiet må vel frem med målbåndet, da...

Ellers kan man vel melde inn det man vil til Småbåtregisteret. Om du vil ha en 8 meter båt, skriver du at du har det. De kommer ikke akkurat om bord for å sjekke om opplysningene du har meldt inn er korrekt.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...