Jump to content

Båtbrann på Sand fredags morgen

Elise

Recommended Posts

Uansett modell eller båt så er dette en trist sak for eier, hvis det var et lynnedslag så kan vi ikke føle oss trygge i båt heller. Og jeg som sier til rederinnen at det er fullstendig trygt i båt når det lyner og tordner. Håper hun ikke ser dette på nett for da får jeg ikke henne med ut i båt under slike omstendigheter. :worry:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Dette var en trist sak for båteier, og det var godt det ikke gikk utover liv og helse. 

At det var lynnedslag som var årsaken er bare løse rykter.  Men den utbrente båten lå i alle fall ved siden av en ca. 50 fots seilbåt (i nabobåsen), så teorien om at det er trygt i nærheten av seilbåter har i tilfelle ikke slått til denne gangen.

Edit: Ser at noe kan misforstås her, båten lå i nabobåsen da den tok fyr (og altså ikke bare etter at den var utbrent).

Redigert av StorStas (see edit history)

Store firbente kan være veldig utsatte for skrittspenning i motsetning til oss tobente med gummisko. Det behøves bare noen få mA for at de omkommer. Et lynnedslag mot terreng kan være dødlig for de det samme har skjedd om feks en høyspentledning faller ned på bakken med firbente i nærheten.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Reinsdyr har jo en stor lynmottaker på hodet, geviret. Og så står de jo med 4 bein på bakken, på bløt grunn. Strømmer gikk vel gjennom hjeret. Og så er vel stressfaktoren ikke uten betydning.

Er som med mennesker, roter du pølsefingra på ei hånd inn i en stikkontakt, så går det greit. Men får du en finger fra hver hånd inni der, så ligger du dårlig ann...

Båtwiki-artikkelen om lyn har vel noen referanser til folk som har opplevd lynnedslag i båt (men uten reinsdyr ombord).

Det som slår meg er at det er stor forskjell på lyn og lyn ... intensiteten kan variere med mange størrelsesordener.  Man ser jo også ofte at lynet deler seg i mange grener - det er vel stor forskjell på å bli truffet av selve hovedlynet og av en liten sidegren.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg tror sidegrener av lynet treffer bakken eller andre objekter i noen lyn, men ikke alle?

Og ja, jeg glemte vel smilefjes i innlegg #12.  Jeg skjønte utmerket godt hva du mente i #11, men fikk noen morsomme bilder i hodet mitt da jeg leste #11 ... synd det ikke fremkom like morsomt når jeg tastet det ned i innlegget mitt.  Prøv å utelate "av lynnedslag" og les hele innlegget ditt en gang til ... :-)

Det må vel være lov å fleipe litt, selv om det i utgangspunktet er en tragisk sak.  I dette tilfellet gikk det ikke menneskeliv tapt, og vi kan vel anta at båten var forsikret.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg tror sidegrener av lynet treffer bakken eller andre objekter i noen lyn, men ikke alle?

Du tror sier du? Men for all del, skriv du tror det med STORE BOKSTAVER og ikke lat som om det er fakta selv om det kanskje er sannheten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...