Jump to content

Stammelengde. Hvor lang er egentlig Ultralang?

roaardal

Recommended Posts

Jeg har slitt lenge med å finne ny bruktmotor til båten min fordi på min motor har det stått "U" for ultralang på stammelengde(Yamaha 87mod) noe som tydeligvis er veldig sjeldent.

Endelig fant jeg en ny Yamaha motor(92 mod) der det stod "UL" som også skal bety ultralang.

Jeg har lest overalt på nettet at ultralang skal være 30" stamnelengde, men da jeg skulle bytte motoren på båten så la jeg både ny og gammel motor på gulvet og målte fra der man legger braketten på toppen av akterspeilet og ned til kavitasjonsplaten(som det står på nettet at man skal måle)

Og da måler jeg begge motorer til 25" !!

Er det en tilfeldighet at begge disse motorene er trikset med? Eller betydde ultralang noe annet før i tiden?

Har du målt høyden på akterspeilet ditt?

Ultra lang betyr fortsatt 30" siden ekstra lang er 25".

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det Ivar sier er det samme som mekanikeren som hjalp meg trodde, han fortalte at før i tiden fantes det nesten ingen 30" og derfor ble ofte ultralang brukt på 25"

Men han visste ikke med sikkerhet.

Fabrikkdata på min båt sier at den skal ha ultralang motor, og motoren som stod på er ultralang men nå når jeg har målt så ser jeg at både akterspeil og motor er 25"

Jeg blir forvirra kjenner jeg, og litt fortvila siden jeg har latt mange super tilbud på utenbordsmotor fly fra meg pga at de "bare" var 25" :-p

Men nå blir det hvertfall litt lettere neste gang jeg skal ha ny motor :-)

Håper fler her inne leser dette også da jeg garantert ikke er den eneste som tror de må ha ultralang stamme

Ja en GH22 DC skal garantert ikke ha 30" stamme.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...