Dreuf Startet 29.August.2016 Link til dette innlegget Startet 29.August.2016 Tenkte jeg skulle bytte impeller på jolle motoren i helgen. Skrudde av nødvendige skruer i underhuset og til girskifteren, måtte banke ganske hardt for å få løs underhuset fra stammen og når alt kom ut så står drivakslingen igjen i stammen og ikke i underhuset som man ser på youtube... Spørsmålet er da, noen som har noen gode tips om hvordan man får løs denne fra stammen? Eller kan jeg få det hele sammen igjen med drivakselen stående i stammen? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Hei. Du må ha ut akslingen fra motorblokken for å montere undervannshuset på igjen. Eventuelt om du ikke får ut akslingen må du ha ny veiv og drivaksling. Vet dessverre ikke hvordan du skal få ut akslingen fra motorblokken, da jeg sliter med dette selv på en 8 hk tohatsu. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Du bør lage til en glidehammer som du setter på akslingen, og håpe at den ikke har rustet fullstendig fast. Nå vet ikke jeg om impelleren din var def, men generelt er min oppfatning at man ikke skrur "unødvendig " på ting som virker. Spesielt ikke gamle påhengere. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ingar Svart 29.August.2016 Link til dette innlegget Svart 29.August.2016 Skrudde av nødvendige skruer i underhuset og til girskifteren, måtte banke ganske hardt for å få løs underhuset fra stammen og når alt kom ut så står drivakslingen igjen i stammen og ikke i underhuset som man ser på youtube... Da har du dratt akslingen løs fra pinion-tannhjulet i girkassen, det holdes fast på enden av akslingen med en låseklips. (som er dratt av) Se delenummer 38 her: http://www.yamahaonlineparts.com/pages/OemParts#/Yamaha_Outboard/4MLHV_-_1997/LOWER_CASING_DRIVE_1/4MLHV_(1997_OUTBOARD_MOTORS)/LOWER_CASING_DRIVE_1_(4MLHV_-_1997) Antar at impellerhuset også er ødelagt siden låsepinnen for impelleren (29) er dratt opp gjennom huset. Antagelig sitter ikke akslingen fast i selve veiva, men i et støpt aluminiumsrør som er skrudd fast i blokken. Nr 16 her: http://www.yamahaonlineparts.com/pages/OemParts#/Yamaha_Outboard/4MLHV_-_1997/CYLINDER_CRANKCASE/4MLHV_(1997_OUTBOARD_MOTORS)/CYLINDER_CRANKCASE_(4MLHV_-_1997) Akslingen vil kunne roteres, men ikke trekkes ut gjennom røret. Røret er festet med skrue nummer 19. I denne situasjonen er man, bokstavelig talt, fastlåst, man får ikke demontert blokken siden den henger fast i akslingen via røret. Jeg har tidligere skåret ut et hull i stammen slik at jeg kom til og fikk løsnet skruen, da kunne blokken demonteres og alu-huset etterpå trekkes løs fra drivakslingen etter at korrosjonen var fjernet. Skrue-hodet kan skimtes der pilen peker. I ditt tilfelle vil du kunne løsne blokken og løfte ut denne sammen med drivaksling og alu-røret. Løsn deretter skrue 19 slik at aksling/rør løsner fra blokken. Røret kan så trekkes nedover på akslingen slik at korrosjonen kan fjernes. Girkassen repareres ved at deksel 14 på den første tegningen fjernes. Da kan pinion-tannhjulet tas ut og forhåpentligvis vil du finne den ødelagte låseklipsen. Bytt samtidig simmerringene (5). Pakning 15 bør også byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 30.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2016 Takk for gode råd. Rådet fra deg "nomen" skulle jeg fått tidligere, impeller var det ikke noe galt med. Tenkte jeg bare skulle ta en service på min nyinnkjøpte motor. "Dont fix it if it aint broken".. Takk for info Ingar, iom at klips er banket i stykker så regner jeg med at akslingen sitter bedre enn best og løsningen er nok som du sier å løsne dette røret. Spørs om det ender med en totaloverhaling eller ny motor ;) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 19.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Nå var jeg ikke så heldig at det var det røret drivakslingen satt fast i... Den sitter godt i veiva.. Noen gode tips om hvordan få de fra hverandre? Topp og bunnlagringen var helt gåen, så tror egentlig motoren har godt av overhalingen. Mutteren som holder "generatoren" på toppen av veiva gikk også rundt så gjengene der er defekt. Er det såpass belastning der oppe at man bør kjøpe ny veiv, eller kan det holde å gjenge opp igjen på nytt? (om noen har en delemotor, eller veiv og drivaksling liggende så send meg gjerne PM). Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 19.September.2016 Link til dette innlegget Svart 19.September.2016 Jeg hadde akkurat samme problem på en 5hk johnson for en ukes tid siden. Jeg varmet opp rundt akslingen til den var veldig varm, så sprayet nedi biltema hurtigrustløser. Den fryser det ned så rusten begynner å sprekke opp. Etter noen runder med det løsnet den til slutt . Kanskje du må la den stå med rustløser over natta ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.