Jump to content

Bytte impeller 1997 Yamaha 4hk, drivaksel sitter fast i motor.


Dreuf

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle bytte impeller på jolle motoren i helgen.

 

Skrudde av nødvendige skruer i underhuset og til girskifteren, måtte banke ganske hardt for å få løs underhuset fra stammen og når alt kom ut så står drivakslingen igjen i stammen og ikke i underhuset som man ser på youtube...

 

Spørsmålet er da, noen som har noen gode tips om hvordan man får løs denne fra stammen?

Eller kan jeg få det hele sammen igjen med drivakselen stående i stammen?

Link to post

Skrudde av nødvendige skruer i underhuset og til girskifteren, måtte banke ganske hardt for å få løs underhuset fra stammen og når alt kom ut så står drivakslingen igjen i stammen og ikke i underhuset som man ser på youtube...

 

Da har du dratt akslingen løs fra pinion-tannhjulet i girkassen, det holdes fast på enden av akslingen med en låseklips. (som er dratt av)

Se delenummer 38 her: http://www.yamahaonlineparts.com/pages/OemParts#/Yamaha_Outboard/4MLHV_-_1997/LOWER_CASING_DRIVE_1/4MLHV_(1997_OUTBOARD_MOTORS)/LOWER_CASING_DRIVE_1_(4MLHV_-_1997)

Antar at impellerhuset også er ødelagt siden låsepinnen for impelleren (29) er dratt opp gjennom huset.

 

Antagelig sitter ikke akslingen fast i selve veiva, men i et støpt aluminiumsrør som er skrudd fast i blokken. Nr 16 her: http://www.yamahaonlineparts.com/pages/OemParts#/Yamaha_Outboard/4MLHV_-_1997/CYLINDER_CRANKCASE/4MLHV_(1997_OUTBOARD_MOTORS)/CYLINDER_CRANKCASE_(4MLHV_-_1997)

Akslingen vil kunne roteres, men ikke trekkes ut gjennom røret.

 

Røret er festet med skrue nummer 19. I denne situasjonen er man, bokstavelig talt, fastlåst, man får ikke demontert blokken siden den henger fast i akslingen via røret.

Jeg har tidligere skåret ut et hull i stammen slik at jeg kom til og fikk løsnet skruen, da kunne blokken demonteres og alu-huset etterpå trekkes løs fra drivakslingen etter at korrosjonen var fjernet.

Skrue-hodet kan skimtes der pilen peker.

 

bilde

 

I ditt tilfelle vil du kunne løsne blokken og løfte ut denne sammen med drivaksling og alu-røret. Løsn deretter skrue 19 slik at aksling/rør løsner fra blokken. Røret kan så trekkes nedover på akslingen slik at korrosjonen kan fjernes.

 

Girkassen repareres ved at deksel 14 på den første tegningen fjernes. Da kan pinion-tannhjulet tas ut og forhåpentligvis vil du finne den ødelagte  låseklipsen. Bytt samtidig simmerringene (5). Pakning 15 bør også byttes.

Link to post

Takk for gode råd.

 

Rådet fra deg "nomen" skulle jeg fått tidligere, impeller var det ikke noe galt med. Tenkte jeg bare skulle ta en service på min nyinnkjøpte motor.

"Dont fix it if it aint broken"..

 

Takk for info Ingar, iom at klips er banket i stykker så regner jeg med at akslingen sitter bedre enn best og løsningen er nok som du sier å løsne dette røret.

 

Spørs om det ender med en totaloverhaling eller ny motor ;)

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå var jeg ikke så heldig at det var det røret drivakslingen satt fast i...

Den sitter godt i veiva..

bilde

 

Noen gode tips om hvordan få de fra hverandre?

 

Topp og bunnlagringen var helt gåen, så tror egentlig motoren har godt av overhalingen.

 

Mutteren som holder "generatoren" på toppen av veiva gikk også rundt så gjengene der er defekt.

Er det såpass belastning der oppe at man bør kjøpe ny veiv, eller kan det holde å gjenge opp igjen på nytt? 

(om noen har en delemotor, eller veiv og drivaksling liggende så send meg gjerne PM).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...