Hallaron Startet 14.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2005 (redigert) Fikk beskjed av forrige eier at dynamoen ikke ladet, at den måtte byttes. Ok det er greit tenkte jeg - en dynamo kan jo ikke kosta all hverden... ikke all hverden, men 1700,- var litt mer enn jeg regnet med. Uansett, stakk opp på Maritim i dag og kjøpte meg en ny dynamo - her skal det bli plenty med strøm til både kjøling og annet... Akk hverden er aldri så enkel. På den gamle dynamoen var det tre ledninger festet. en på B+ (tykk hvit kabel)(totalt er det tre terminaler merket med B+, disse er sammenkoblet så det er jo greit), en på D+ (tynn sort kabel) og en på en umerket terminal (tykk blå kabel). I tillegg er det en terminal merket med 61 og en med DF. Det sto ingen ledninger på disse Det som gjorde meg litt usikker hvar at når jeg tok av dynamoen så jeg at kabelskoen pål B+ var brukket av, om det hendte når jeg demonterte, eller om det har vært slik er vanskelig å si... Etter å tenkt meg litt om blir jeg enig med meg selv om at B+ er jo pluss - da må den tykke blå på umerket terminal være minus/jord (B-) og den siste på D+ er til ladelampe - har aldri funnet noen slik ladelampe, men det er en annen sak... I det jeg har bestemt meg og trekker litt i den hvite ledningen for å sette på en ny kabelsko, dukker det opp en ny hvit ledning ..... Etter å ha tenkt litt mer mener jeg følgende; De to hvite er til forbruk og start batt. den blå er til jord og den sorte tynne er til ladelampe, Hvordan kan jeg måle dette for å bli sikker? Er det bare å koble på - starte og måle spenningen på batteripolene/dynamoen?? Tenker jo at dynamoen kan ha vært ok den - bare en manglende ledning og en løs/brukket kabelsko.... PS motoren var ute i fjor - det var etter dette han merket at den ikke ladet... Takknemlig for svar! Redigert 15.Juni.2005 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Hvis det ikke er mye jobb ville jeg montert tilbake den gamle, reparert kabelskoen og sett hva som skjer...... Ellers høres "De to hvite er til forbruk og start batt. den blå er til jord og den sorte tynne er til ladelampe" korrekt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 skal prøve dette - det er jo en del jobb men absolutt ikke større enn at 100 sparte veier det opp. Takk for kvikt svar ! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hallaron Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Har koblet alt på plass - måler 13,6 på batt når motoren går (ga litt pådrag for å få opp litt turtall) og 14,15 på dynamoen. Kan jeg flytte ledningene fra laderegulatoren frem til batteriene? for å få målt spenningen på batt istedenfor på dynamo? Kan jeg leve med en slik ladespenning eller blir det for dårlig? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Ingar Svart 14.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Såsant ikke laderegulatoren har egen sense-ledning kan du ikke la den måle på batteriet. Men du kan minimalisere spenningsfallet mellom dynamo og batteri med tykkere kabler. Eller kanskje du har skilledioder? (Du nevnte at det var separate kabler for start/forbruk) Ser iallfall ut til at du har spart noen kroner... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 14.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2005 Ser ut til at laderegulatoren har to ledninger som er koblet inn på dynamoen, tenkte å forlenge disse frem til batteriene, men det funker kanskje ikke?! Godt mulig det er skilledioder, det passer jo greit på spenningsfallet..... Men etter det du skriver tolker jeg det dithen at en ladespenning på 13,6 er til å leve med...... ? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Ingar Svart 15.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 Men etter det du skriver tolker jeg det dithen at en ladespenning på 13,6 er til å leve med...... ? Nei, 13.6V på batteriet er lavt og vil føre til at du ikke får utnyttet maks-kapasiteten til dynamoen.Det første du må gjøre er å finne ut hvor spenningsfallet oppstår, f.eks. om du har skille-dioder. De to ledningene du nevner er antagelig koblet til D+ og den ene av børstene. D+ er strømforsyning til regulatoren, samt at det også er her den føler spenningen. D+ uttaket på dynamoen har egen likeretter og kun spenning når den lader, flytter du denne ledningen til batteriet vil regulatoren stå og trekke strøm hele tiden. Se dette innlegget. Se også denne siden for en beskrivelse av dynamo og regulering. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 15.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 Ok - da blir det litt springsarbeid for å finne ut om kablene går rett til batteriet - med spenningsfall på ca 0,7 v eller om det er skilledioder inne i bildet. Dersom det er skilledioder inne i bildet bør jo spenningen kompenseres - kan jeg da evnt benytte art nr 10462-16 hos maritim? Hive ut de gamle og bruke denne? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Ingar Svart 15.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 Dette er en bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 15.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2005 Dette er en bedre løsning. <{POST_SNAPBACK}> og rimeligere også, tror brodern (Laaron) installerte et slikt i sin båt. Får høre med ham om det har fungert bra. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.