Jump to content

Erfaring med Honda 2 hk 4 takt?


MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har fra før en Suzuki 5 hk 4 takt, men siden den er så tung og egentlig gir lite fart i forhold til størrelsen har jeg kjøpt meg en liten Honda 2 hk 4 takt motor til slepejollen min. Spørsmålet er om noen har erfaring med denne? Motoren jeg har kjøpt er fra 2000 - tallet, men den ser ikke brukt ut. Er ikke en skramme eller noen bruks merker på den. Motor starter og går fint. Var ikke med noe bruksanvisning, men antar at denne motoren er luftkjølt og uten gir? Hva må jeg passe på med denne motoren i forhold til andre motorer?

Skivene foran på stagene du skrur til for å feste motoren mangler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i nye?

Link to post

Den er luftkjølt og uten gear ja. Starter lett og har ikke en del av ulempene totaktere har som jollemotor som er lite i bruk. Den bråker mye dessverre og det er lite kraft (selvfølgelig). Et godt råd - ikke la kona di eller noen andre bære den opp ned, i min erfaring skaper det en masse problemer. Lagre den rett opp eller på den siden du ser er avsatt til dette. 

Link to post

Her kan du laste ned manualen til motoren din: http://marine.honda.com/support/manuals

 

Veldig fornøylig motor. Den opprinnelige 2 hesteren hadde ikke frikobling - den var en 360° motor men kraften på tomgang var ikke større enn at en kunne legge til og fortøye med motoren i gang. Fin "snekkelyd" på de :)

 

På et tidspunkt fikk den en sentrifugalkobling eller kobling aktivisert via gasshåndtak slik at propellen ikke nødvendigvis gikk rundt på tomgang men det er mulig dette kom på 2.3 hk modellen.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg syns ikke den bråker så mye, men så har jeg stort sett bare hatt eldre 2 takts motorer. Bråker kanskje litt mer enn suzukien jeg har som også er 4 takt. Tenkte meg det var 360 graders motor. Kunne ikke finne noe som ligner på gir, men det var en skilpadde og en kanin på gassen, og propellen gikk rundt også på tomgang.

Hva må jeg passe på med luftkjøling på en påhengsmotor?

Link to post

.. om du syntes 5hk ga lite fart, så spørs det om det hjelper å gå ned til 2hk  :giggle:   

 

Kjenner flere som har diss, tror de stort sett er godt fornøyd, selv om noen syns det er en bråkebøtte om man trenger alle 2 hestene på en gang.   Også vært borti at en av de var lite villig til å starte etter lengre tids lagring, trikset var da å ta ut pluggen å gi den litt motorolje i sylinderen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

.. [...].   Også vært borti at en av de var lite villig til å starte etter lengre tids lagring, trikset var da å ta ut pluggen å gi den litt motorolje i sylinderen

Skru ut pluggen på høsten og spray inn litt motorkonserveringsolje, eller i det minste noe WD40 e.l. så unngår du det. Også en fordel å kjøre forgasseren tom for bensin.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...