MegaTrondy Startet 30.August.2016 Del på Facebook Startet 30.August.2016 Jeg har fra før en Suzuki 5 hk 4 takt, men siden den er så tung og egentlig gir lite fart i forhold til størrelsen har jeg kjøpt meg en liten Honda 2 hk 4 takt motor til slepejollen min. Spørsmålet er om noen har erfaring med denne? Motoren jeg har kjøpt er fra 2000 - tallet, men den ser ikke brukt ut. Er ikke en skramme eller noen bruks merker på den. Motor starter og går fint. Var ikke med noe bruksanvisning, men antar at denne motoren er luftkjølt og uten gir? Hva må jeg passe på med denne motoren i forhold til andre motorer?Skivene foran på stagene du skrur til for å feste motoren mangler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i nye? Sitér dette innlegget Link to post
Even Neve Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Den er luftkjølt og uten gear ja. Starter lett og har ikke en del av ulempene totaktere har som jollemotor som er lite i bruk. Den bråker mye dessverre og det er lite kraft (selvfølgelig). Et godt råd - ikke la kona di eller noen andre bære den opp ned, i min erfaring skaper det en masse problemer. Lagre den rett opp eller på den siden du ser er avsatt til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 Her kan du laste ned manualen til motoren din: http://marine.honda.com/support/manuals Veldig fornøylig motor. Den opprinnelige 2 hesteren hadde ikke frikobling - den var en 360° motor men kraften på tomgang var ikke større enn at en kunne legge til og fortøye med motoren i gang. Fin "snekkelyd" på de :) På et tidspunkt fikk den en sentrifugalkobling eller kobling aktivisert via gasshåndtak slik at propellen ikke nødvendigvis gikk rundt på tomgang men det er mulig dette kom på 2.3 hk modellen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
MegaTrondy Svart 30.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2016 Jeg syns ikke den bråker så mye, men så har jeg stort sett bare hatt eldre 2 takts motorer. Bråker kanskje litt mer enn suzukien jeg har som også er 4 takt. Tenkte meg det var 360 graders motor. Kunne ikke finne noe som ligner på gir, men det var en skilpadde og en kanin på gassen, og propellen gikk rundt også på tomgang.Hva må jeg passe på med luftkjøling på en påhengsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 .. om du syntes 5hk ga lite fart, så spørs det om det hjelper å gå ned til 2hk Kjenner flere som har diss, tror de stort sett er godt fornøyd, selv om noen syns det er en bråkebøtte om man trenger alle 2 hestene på en gang. Også vært borti at en av de var lite villig til å starte etter lengre tids lagring, trikset var da å ta ut pluggen å gi den litt motorolje i sylinderen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Krimart Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 En lett, enkel og driftsikker motor som bruker lite bensin. Litt mer bråk enn en vannkjølt 4-t men mindre enn 2-t. Vi har hatt en sånn 2,3 hk i 6 år nå og er veldig fornøyd. Den trenger litt stell på høsten, passe på oljenivå, ikke legge den den ned på feil side. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.August.2016 Del på Facebook Svart 30.August.2016 .. [...]. Også vært borti at en av de var lite villig til å starte etter lengre tids lagring, trikset var da å ta ut pluggen å gi den litt motorolje i sylinderen Skru ut pluggen på høsten og spray inn litt motorkonserveringsolje, eller i det minste noe WD40 e.l. så unngår du det. Også en fordel å kjøre forgasseren tom for bensin. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 31.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2016 Hvordan er det med ferskvannskjøring på en luftkjølt motor? Trengs det for å starte den? Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 31.August.2016 Del på Facebook Svart 31.August.2016 En luftkjølt motor kan startes uten vann,da den ikke trenger vann til kjøling. Den vil dog bråke litt mer om den kjøres uten vann. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 31.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2016 Men det er vel lurt å kjøre den i ferskvann for å få bort salt? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Siden den er luftkjølt holder det å spyle den utvendig med ferskvann. Den må ikke kjøres i ferskvann, det har ingen hensikt fordi det er ingen kjølekanaler. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 1.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2016 ok. Takk for svar folkens :) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 1.September.2016 Del på Facebook Svart 1.September.2016 Ikke helt riktig. Den benytter vann til å kjøleeksosen og bør absolutt en runde i ferskvann. Fordel uansett mht korrosjon. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.