Jump to content

Krybbe til seilbåt

Per Erik Løvdal

Recommended Posts

Er på jakt etter krybbe til seilbåt. Båten er på 45 fot og veier ca 10,6 tonn.

Har fått et tilbud fra Finn Brynildsen & Sønner i Moss på ca 17500.

Jeg bor i Arendal. Er det noen som vet om bedrifter som lager krybbe nærmere meg og kanskje også billigere?

Ser på nettet at flere båtforeninger ikke anbefaler seilbåter med rigg i ilas krybber. Stemmer dette? Hvis så hvorfor?

West system selger ilas krybbe med 6 ben for ca 13500

Tilbudet mitt er i galvanisert stål med 6 ben. Er det verdt å legge i 4000 ekstra for krybbe i galvanisert stål?

bilde

Redigert av Kæpten noob (see edit history)

Alternativet til å kjøpe krybbe er å ta opp båten i begynnelsen av Oktober og bytte anoder og påføre bunnstoff og deretter ha den i gjestehavna. Noen her på forumet som vet om slipper som kan løfte opp båten min og hvor jeg enten får låne en krybbe eller ikke behøver krybbe mellom Kristiansand og Moss/Horten (hvis dere vet om noen nærmere Oslo så er det også OK). Må ha tilgang til strøm og vann. Bor som sagt i Arendal så jo nærmere jo bedre 

Redigert av Kæpten noob (see edit history)

Ser på nettet at flere båtforeninger ikke anbefaler seilbåter med rigg i ilas krybber. Stemmer dette? Hvis så hvorfor?

Jeg tror svaret gir seg selv.

Å ha riggen på dobbler sjansen for velt.

Det er skjødesløshet og latskap å ta opp båten med riggen på.

Det kommer vel litt an på hvor man har båten på land og hva slags krybbe man har.  Seatronic anbefaler kraftigere krybbe når man har masten på. Det jeg så langt har sett av båtvelt har vært med "Ilas" krybbe av lignende type som vist over og typen med løse støtter som holdes sammen av kjetting eller spennbånd og alle har vært med masten på. Ilas skrev i alle fall på sine alukrybber at mast skulle av og gjør man det er det en smart krybbe. Jeg har selv Opi krybbe og den er tung og tar lenger tid å sette opp en Ilas krybben, men det gjør at jeg slapper av når det blåser. Forøvrig så fins det Opi og Lp yatch krybber å kjøpe brukt og da er det lettere å ta seg råd til en større krybbe. Er det krybber av de senere årgangene som ikke er ødelagt så holder de vel like lenge som båten. 

Uansett hva slags krybbe man har med eller uten mast er det greit å holde båten under oppsyn når den ligger i opplag. Jeg sjekker alltid krybben båten etter noen dager i opplag og jevnlig gjennom vinteren. I vår havn har vi tlf. på krybbene slik at vi kan varsle om noe skjer osv.

Disse krybbene er i bruk hos bl. a Bokn Maritime..

Er de mest solide krybbene jeg har sett. 

Produsert i England av www.jacobsboatcradles.com (Kommer ikke inn på siden av en eller annen grunn)

I fjor kostet de vel 20.000 + frakt (og moms) for den krybben som vises på bildet. 

Den er beregnet til 40 fot og ca 10 tonn...

bilde

Er ikke aktuelt å demontere riggen for å lagre båten på land. Alternativet da er å kjøpe en billigere krybbe(ilas)/støtter som kan støtte opp båten for maks 2  uker mens jeg går over båten og påfører bunnstoff, polerer og bytter anoder. Båten lå i gjestehavn i fjor vinter og det var veldig greit med tanke på temperatur.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...