Jump to content

Avvik vedr. maksfart og rpm KAD300 i Windy 37 GM

KSE

Recommended Posts

Kikker på en Windy Grand Mistral 37, med 2stk KAD300. Den klarer kun maks 32 knop og 3600 rpm. Skroget er ikke grodd, men det er jo noen lag med bunnstoff (2005 mod).

Standard oppsett fra Windy på disse var DPG drev med 1,68:1 utveksling og C6 proeller. Denne pakken skal ifølge de som seiler rundt i slike skuter gi en maksfart på opp mot 40 knop ved 3800 rpm. 

Med 3600 rpm burde denne gått rundt 35-36?

Hva mener dere avviket skyldes? Feil utveksling kan forklare det kanskje, men virker lite sannsynlig. Feil propeller kan det vel heller ikke være, siden turtallet er sånn noenlunde riktig. Men kan det skyldes dårlige propeller?

Eller at det er kommet mye ekstra utstyr ombord over tid. på min båt får jeg aldri den over 25 knuter ferielastet. Tom båt og uten jolle oppnår den 28 knuter. Hos meg er det byttet alt under vannlinjen propeller er avbalansert og rettet til riktig pitsj, propellene strekker/vrir seg med tiden, kan ligge noe der. Rensing av kjølere kan også gjøre underverker på manglene rpm.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Noen lag med bunnstoff tror jeg ikke bremser nevneverdig på farten. Det gjør det i hvertfal ikke på vår GM, men hva med groe på propellene ?

Det skal ikke mange fastgrodde rur til før du ødelegger vannstrømmen rundt disse og dermed mister fart. Dog skulle det vel ikke ha noen innvirkning på turtallet.

Har du hatt båten oppe og sjekket at den ikke er noe grodd under ?
Vår med KAD44 gjør ca 38 knop på våren med de propellene som sitter på nå (B5 Alu.), med fulle vann- og dieseltanker og rpm. ~3.850.

Nå på slutten av sommeren greier vi ikke mer enn ca 35-36 knop og 3.700 rpm. selv om skroget tilsynelatende er lite grodd.

​Dette gjentar seg år etter år.

Dersom du vet (med sikkerhet) rpm på motor, giring på drev, type propeller og at båt/propellere ikke er grodd, kan det virke som om båten er tyngre enn den burde være. Har du spurt om båten har hatt skade/reparasjon? Har den utstyr utover standard utstyr? Forstørrede vann eller diesel tanker f.eks (dette vet sikkert Windy om du har bygge nr)

Noen lag med bunnstoff tror jeg ikke bremser nevneverdig på farten. Det gjør det i hvertfal ikke på vår GM, men hva med groe på propellene ?

Det skal ikke mange fastgrodde rur til før du ødelegger vannstrømmen rundt disse og dermed mister fart. Dog skulle det vel ikke ha noen innvirkning på turtallet.

Hvilken posisjon har du drevene i ved maksfart?

Vår med KAD44 gjør ca 38 knop på våren med de propellene som sitter på nå (B5 Alu.), med fulle vann- og dieseltanker og rpm. ~3.850.

Nå på slutten av sommeren greier vi ikke mer enn ca 35-36 knop og 3.700 rpm. selv om skroget tilsynelatende er lite grodd.

Nå på slutten av sommeren greier vi ikke mer enn ca 35-36 knop og 3.700 rpm. selv om skroget tilsynelatende er lite grodd.

Jeg har plassert tannsegmentene til giverne slik at helt inne er -4 og da oppnår jeg best fart ved samme turtall når drevene står på 0.

Har testet dette med samme turtall (3000 rpm) og et og et trinn utover av gangen på relativt flatt vann og 0-posisjon var det som ga best fart. Da sier det meg at da går båten lettest i vannet også.

En liten kommentar til mitt eget spørsmål om målemetode for farten: Fartsanvisningen jeg får opp på plotteren viser omtrent konstant 2 knop mindre enn diverse GPS baserte apper på telefon/Ipad. Plotteren antar jeg får signalene via enheten for dybdemåling/vanntemp. etc med et giverhjul midt under båten. Noe sier meg at denne løper litt tregt etter hvert pga søl med bunnstoff, groe etc.

Dette var bakgrunnen for spørsmålet og jeg gjorde meg en tanke at hvis farten er målt på samme måte, kan kanskje reell fart være et par knop høyere.

Redigert av WGM (see edit history)

Opplever også at båten løper lettest med drevene i 0-posisjon ved høy marsjfart (ca 27 knop). Men plotterens fartsgjengivelse må vel være gps-basert. Tipper denne er korrekt. Synes 38 knop med B5 ved 3800 rpm høres for mye ut. Hadde tidligere B6 og fikk ikke mer enn 36,5 knop ved 3800 rpm (hvis man kan stole på at turtellerne viser riktig, men det kan man kanskje ikke?)

Jeg har -3 som lavest og båten går best ved +1 og spakene i vater.  Da går de 2 bølgene/stripene fra de 2 drevene sammen til 1 bred og feit stripe.

Grisekjører ! :thumbsup:

Med flate spaker blir nok trimmen litt annerledes vil jeg tro. Har ikke testet det, men nesa synker jo (eller hekken løfter seg ut av vannet) merkbart når jeg drar på over 3000 rpm.

Hastigheten jeg testet i er en fin marsjfart syntes jeg, selv om nesa er litt i høyeste laget. Fint i litt sjø da.

Opplever også at båten løper lettest med drevene i 0-posisjon ved høy marsjfart (ca 27 knop). Men plotterens fartsgjengivelse må vel være gps-basert. Tipper denne er korrekt. Synes 38 knop med B5 ved 3800 rpm høres for mye ut. Hadde tidligere B6 og fikk ikke mer enn 36,5 knop ved 3800 rpm (hvis man kan stole på at turtellerne viser riktig, men det kan man kanskje ikke?)

Vet ikke om plotteren (Ray. C120) er GPS basert, men det sitter jo faktisk et lite skovlhjul midt under båten - og det må jo være til noe mer enn å skremme makrellen!

Følelsen sier meg at de app baserte målingene er riktigere enn plotter'n, da jeg alltid har hatt en fornemmelse av at denne viser i minste laget.

Tallene jeg nevnte var tatt litt etter husken, men det er ikke mye avvik.

Eller at det er kommet mye ekstra utstyr ombord over tid.

Har lesset båten tom ifm. salg, og vannlinja sank med 3cm. Har enda ikke testa hvor mye utslag dette gjør på RPM og fart. Generellt vil jeg si at alt for mange kjører rundt med båter som ikke klarer oppgitt turtall. Dette er ødeleggende for motoren over tid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå på slutten av sommeren greier vi ikke mer enn ca 35-36 knop og 3.700 rpm. selv om skroget tilsynelatende er lite grodd.

Båten/skroget er spylt rent. Propeller er også rengjort, men det er vel ikke sikkert at de er 100%. Litt av forklaringen kan nok være dårlige, eller litt begrodde propeller. Men jeg synes det er for stort avvik. Det er klart at farten synker utover seongen, og om maks fart hadde vært 35-36, hadde det vært akseptabelt. Men 32 er litt "illevarslende" lavt.

Tyngde hjelper jo ikke på farten, men da burde turtallet vært lavere?

Jeg fikk 33 knop, 3900 omdreininger, men sannsynligvis for små propeller. B4 tror jeg det sto på de..... Dette var med halvfulle dieseltanker, tomt med vann, og lite ting og tang i båten.

Vanligvis marsjer jeg i 25 knop, da med 3000 rpm. Dette med KAD 44.

En ting jeg har sett er at det har veldig lite betydning hvordan drevene er tiltet. Jeg opplever at med 3000 rpm går den fortest med dreva tiltet helt i bunn. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...