Jump to content

Avvik vedr. maksfart og rpm KAD300 i Windy 37 GM

KSE

Recommended Posts

Har 27 +/- på 3000-3050

Dette høres jo perfekt ut ! Hva slags propellere har du ? Må vel få nærmere 40 på topp da ?

Da jeg tok testtur med skuta før kjøp i mai 2012, så passerte jeg 40 knop med fulle dieseltanker, men ribbet for unødig vekt for øvrig. Etter en sesong var de to bakre propellene ødelagt av kavitasjon (de to fremre var skiftet året før kjøp). Jeg oppdaget til min forundring at de fremre var B5 mens de bakre var B4.

Dette fungerte for så vidt utmerket både med aks, cruisingspeed (omtrent som du nevnte) og toppfart, men jeg følte meg ikke komfortabel med det da jeg antok at dette ville gi uheldige vridingsmoment og belastninger på aksler og tannhjul i drevene.

Det gikk jo en diskusjon i en annen tråd for et par år siden om akkurat dette, uten at det kom fram hva som var best. Derfor tok jeg en telefon til Windy for å høre hva de utrustet 37GM/KAD44 med som standard. Svaret jeg fikk var B4 Alu og slike ble dermed innkjøpt.

Første gangen jeg ga flate spaker spratt turtallet kjapt til over 4000 rpm. Jeg ble så forfjamset at jeg bare røsket spakene tilbake uten tanke om å lese av fart, så hastigheten jeg oppnådde vet jeg ikke. Forsøket har aldri blitt gjentatt :sweat: - Men jeg har altså et sett med B4 liggende i reserve i garasjen

Min egen konklusjon er at B4 er for små og at jeg muligens har fått feil info fra Windy.

Nå har jeg B5 men kunne fremdeles tenke meg et nr større for å få litt høyere marsjfart på gunstig turtall (~3000 rpm) selv om de er greie nok. Nå har jeg ca samme marsj som "Nøtterøy" men tilter jeg helt inn faller hastigheten med 1 - 2 knop.

Beklager hvis vi har sporet av litt Trådstarter, men mitt innebygde filter slipper dette igjennom med begrunnelse at det har en viss relevans for dine opprinnelige spørsmål.

Eureka: Det er vel bare motvind i Ålesund :giggle: (spesielt for fotballaget deres)​! :lol:. Men i Tjømeskjærgården kan medvinden være ganske sterk skal jeg si deg, spesielt på fredag ettermiddag :cheers: 

36,1 knop på 3750 rpm som er maks :-)

Flagget tenkte jeg ikke noe på... De i skuta bak meg vinket ihvertfall da jeg la inn de siste 250 rpm :-). Jeg har uoriginale propellere. Alu. Hvis jeg tar ned kalesjen eller har medvind får jeg vanligvis en ektstra knop i marsjfart

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kikker på en Windy Grand Mistral 37, med 2stk KAD300. Den klarer kun maks 32 knop og 3600 rpm. Skroget er ikke grodd, men det er jo noen lag med bunnstoff (2005 mod).

Standard oppsett fra Windy på disse var DPG drev med 1,68:1 utveksling og C6 proeller. Denne pakken skal ifølge de som seiler rundt i slike skuter gi en maksfart på opp mot 40 knop ved 3800 rpm. 

Med 3600 rpm burde denne gått rundt 35-36?

Hva mener dere avviket skyldes? Feil utveksling kan forklare det kanskje, men virker lite sannsynlig. Feil propeller kan det vel heller ikke være, siden turtallet er sånn noenlunde riktig. Men kan det skyldes dårlige propeller?

Den farten du angir som oppgitt fra fabrikken (40 knop) med KAD 300 er korrekt for denne båten. Har en kjenning med samme båt og det er det han oppnår med nysmurt båt på våren. Sett med selvsyn.

Den farten du angir som oppgitt fra fabrikken (40 knop) med KAD 300 er korrekt for denne båten. Har en kjenning med samme båt og det er det han oppnår med nysmurt båt på våren. Sett med selvsyn.

Godt. Ja, jeg har flere "vitnesbyrd" på det, så det ser ut for å stemme.

Jeg mener også jeg har sett en rapport fra Windy eller Volvo Penta, der KAD300/DPG ble testet i en W37GM. Da med rpm, fart, forbruk etc. Jeg klarer imidlertid ikke å finne den igjen på den store web'en. Er det noen som sitter på en kopi kanskje?

Lite innspill, generelt tror jeg at disse testene fra produsentene er utført på optimale forhold med tanke på vær, vekt vind etc. De er utført for å selge båtene, gi mest mulig for pengene. Min egen båt som jeg forøvrig vil hevde at Windy veldig har "kopiert" med GM37, veier nå nesten to tonn mer enn oppgitt i brosyren. Brosjyren sier 6500 kg, ved opptak for ett år siden ble den veid til 8500 kg. Dert samme tror jeg er tilfelle for veldig mange båter og derfor kanskje ikke rart at man må ned ett hakk i propellstørrelse etter hvert for å nå riktig rpm. Selv må jeg nå ned fra B3 til B2, klarer ikke lengre å nå min 3900rpm på ad41B, verken på vår eller høst.

På de Raymarine plotterne jeg har hatt er det to angivelser for fart, SOG (speed over ground?) og Speed. Jeg mener man kan velge datakilde for disse i systemoppsett. Da er vel valgbare alternativer giver for hastighet (dersom den er installert) og GPS. Min erfaring med hastighetsgivere (skovlhjul under) er de kan være veldig unøyaktige, mange knop avvik fra fartsmåling basert på GPS. Med en pålitelig fartsmåling er du jo et skritt nærmere løsning på gåten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...