Jump to content

Nå kan en fylle diesel i Son.

Lars H.

Recommended Posts

Etter mange års fravær av mulighet for dieselfylling i Son, er det nå blitt mulig (ikke bensin). Firmaet BLM Transport AS og facebook side her, har satt opp ubetjent automatpumpe (Visa, Mastercard) vest av det gamle garntørket på den ytterste flytebryggen der. Det de selger, er det de kaller 'Farget diesel' med både sommer og vinterkvalitet, se her. Ut fra nettsidene deres, får de dieselen fra Uno-X. Pr. nå er prisen kr.9,49.

Til dere som har litt greie på diesel, høres dette ut som et greit produkt for moderne dieselmotorer, altså uten noe bio-tilsetning? Dette er diesel som de også leverer til landbruk og industri i Akershus og Østfold.

For litt ekstra info om lokasjonen, så er det 50m gangavstand til LaSa verksted og butikk.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Neida, ikke hakkandes gal, og særlig ikke sammenlignet med andre bunkringssteder i Oslofjorden. Men Oppegård lå på lave

8-tall tidlig i sesongen og rett rundt 9 gjennom sommeren. Skjønner at vi ikke får vestlandspriser her, men noe forbrukermakt har jo fritidsflåten oppi fjorden her også.

Jeg kommer nok fort til å fylle noen 100-talls liter her hver sesong, så håper på "tidlig i sesong-tilbud" på våren :-)

Prisen i Son er omtrent det jeg betalte i Fuglevik for 4 uker siden.

Her er forresten mailen jeg sendte til BLM Transport med svar.

Hei.

Jeg har en fritidsbåt liggende på fast plass i Sonskilen, og ble meget glad da jeg idag fikk vite at det etter mange år etter at Johannesen ga seg endelig blir mulighet til dieselfylling i havnen.
Men jeg har to spørsmål. Det første er vel lett å svare på: Kan jeg bruke et rent kredittkort for å betale, eller må jeg bruke et debetkort der beløpet trekkes rett fra min konto?
Og så spørsmål nummer to: Hva slags diesel er det egentlig dere leverer? Er dieselen fri for biotilsetning? Hvilke krav oppfyller dieselen, feks. EN 590?
Mange nyere dieselmotorer er svært kresne på kvaliteten, så en grundig spesifikasjon på dieseltypen tror jeg mange hadde ønsket seg før de våger å fylle på et nytt sted. Selv har jeg en Yanmar 4JHE rekkemotor fra 1986 som vel "svelger unna" det meste.
Svaret kommer jeg til å legge ut på baatplassen.no der jeg allerede har fortalt at dere nå har fått stasjon i Son. Og så langt ser svarene ut til at mange er glad for dette.

Hilsen Lars H.

God morgen
Takk for henvendelsen. Vi har hatt utallige forespørsler de senere årene om muligheten for å få et dieselanlegg i Son. Etter en lang prosess er dette nå endelig i havn, takket være velvillighet fra Vestby kommune og Sonskilen Båthavn as.

Så til spørsmålene dine. Automaten aksepterer Visa og Mastercard. Mastercard er som kjent et kredittkort og kan brukes på automaten. Når det er sagt så har Mastercard en beløpsgrense pr transaksjon på kr 1500. Dette gjelder ved bruk på ubetjente stasjoner. Dette er som sagt en beløpsgrense som Mastercard har satt og vi ingen mulighet til å kunne påvirke dette. Som sagt gjelder denne beløpsgrensen pr transaksjon. Antall transaksjoner setter ikke Mastercard noen begrensninger på. Beløpsgrensen på Visa debetkort er kr 9990 pr transaksjon.

Dieselkvalitet. VI leverer kun farget diesel med spesifikasjonen EN 590. Denne er ikke tilsatt biodiesel. Dette er samme dieselkvalitet som vi leverer til våre landbruks, entreprenør og Marinakunder i Akershus og Østfold. BLM transport as er en samarbeidspartner med YX Norge as, og kjøper alle våre bulkprodukter fra YX Norge as.

Det vil ikke bli levert det som heter Marine gassolje fra vårt anlegg i Sonskilen Båthavn

Med vennlig hilsen
BLM Transport AS
Øyvind Larsen
Tlf: 480 10 480

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det samme problemet for meg med snekke uten baugpropell i Fuglevik når det er trafikk med andre båter der. Det er greit å komme seg til kai, men mer kronglet å komme seg ut igjen.

9,49 er da ikke så ille? Jeg er i utgangspunktet positiv til alle som holder seg under 10 kr!  :smiley: Men fyller omtrent hele tiden på Oksenøya hvis jeg kan.Har vel vært 8,77 der i hele sommer?

Når vinteren kommer og det fryser til i Bærumsskjærgården blir det litt verre, men så lenge Bunnefjorden holder seg åpen kan det jo hende at jeg kan bruke Oppegård hvis jeg klarer å krype opp på brygga. Den er nemlig så høy at jeg må prøve å time ankomsten med tidevannet. Ikke alltid like lett for meg med protesebein å komme meg opp på brygga og ned igjen...

Men absolutt postiv til Son, helt greit at ikke alt er dyrt der...

• 2 uker senere...

Nei, du har rett i det. Det blir kke det samme som da det var fylling inne i havnen hos Johannesen(?) der du samtidig kunne kjøpe levende fisk fra fiskekum!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...