Jump to content

Ankervinsj til 20 kg anker + 30 meter 8 mm kjetting, anbefalinger?

Konsensus

Recommended Posts

Støtter bitteliten i denne. Har Rocna 6kg med blytau på min 25 fot / 1.8 tonn. Har aldri løsnet. Ankrer nå også sjelden i mye vind, men ift den gamle dreggen og bruce ankeret er det en revolusjon.

Påstanden jeg stilte meg undrende til var "bruk kjetting i baugen og blytau i hekken". Det kan godt hende at det er et velbegrunnet råd, men jeg skulle gjerne likt å se begrunnelsen. (Og at du ikke har dregget etter anskaffelse av Rocna og blytau er i så måte egentlig irrelevant).

(Så det ligger et Rocna 6 anker på 4 meter ved bukkholmen i tønsberg fjorden ...ikke spør...)

4 meter er ikke så dypt, ikke vurdert å fiske det opp?

Jeg greide ved et uhell å kjøre ut hele ankerkjettingen min ... trodde jeg hadde sikret tampen, men akk. Jeg har en litt underdimensjonert bruce i hekken, så jeg "dorget" med denne og lite "scope", det hjalp, jeg fikk tak i kjettingen. Uheldigvis ganske så nært ankeret og uheldigvis har jeg prolaps. 10mm kjetting er tungt. Jeg brukte mange timer på å nøste meg tilbake til tampen av ankeret så jeg kunne kjøre alt gjennom ankervinsjen igjen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har hatt vinsjer i 25 år og montert de fleste selv. Skal ikke si hva du skal ha men vi anbefale følgende.

Foran, tja alt er OK og bruk kjetting men sjekk hastigheten på den vinsjen du velger. Alt under 25-30 meter PR min er veldig kjedelig.

Bak:

Seil båt: samme svar som over.

Motorbåt: frittfallvinsj med 50 meter tau er utmerket. Har hatt 3 slike og en mad manuell kjetting. Sistnevnte var et mareritt da det går FOR SAKTE!!!når du skal inn.

Har dag tau på 9 tonns båt og Bruce. Aldri problem.

Lykke til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...