
Bitteliten
Det er enten aktuator, gearwire eller kalibrering av gearspaken. Trolig ikke det siste desverre. Men det kan være en idè å teste ut dette først, for det kan du gjøre selv om du har instruksjonsboka.
før du bytter aktuator så sjekk gearwiren. For den kan foråsake trøbbelet for aktuatoren. Her er det vel viss farge på strømpa som sier om den er av ny, ok type eller gammel, dårlig type. Mener å huske de ok er brune.
Aktuatoren er den enheten som mottar datasignal fra gass spaken din og omgjør dette til en fysisk hendelse ved å skyve gearspaken i rett posisjon. Er det feil her vet ikke EVC systemet om gearet står i fri, forover eller bakover. Derfor ingen start ?
Selvdiagnose: en mann i motorrommet ved aktuatoren, en mann ved gassspaken. Beveg spaken og se hva som skjer. Om jeg husker rett skol det være mulig uten å starte motoren. Dette vet sikkert @DieselDahl eller @sap_2000
Mener også å hukse det er mulig å finjustere gearwiren ved aktuatoren. Er du heldig er det alt som trengs. Men drt hadde jeg latt VP mekaniker gjøre. Disse geara bør ikke slure, da sliter du konen og det blir dyrt.