Vågen89 Startet 2.September.2016 Link til dette innlegget Startet 2.September.2016 Hei Ser ut som jeg kanskje har funnet motor til mitt båt prosjekt. En bmc leyland 1.8 med vribart propell anlegg. Som har 2500 timer på telleren. Er dette gode motorer? Noe en bør vere obs på? Noen som har instruksjonsbok/service manual? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 BMC 1,8 er ingen dårlig motor det, men de begynner å bli godt gamle da. En skikkelig gammeldags dieselmotor fra 60-70 tallet. Får du den billig kan den sikkert være helt OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vågen89 Svart 2.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 Årstallet er eg usikker på, men ser tilsynelatende meget fin ut, følger med alt. Aksling, propell, kjølesløyfe, instrumenter ++ håper det er et godt kjøp. Er vant til litt eldre motorer som parkins å de er jo steinknusere så lenge de blir tatt vare på Sitér dette innlegget Link to post
Vågen89 Svart 3.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Noen som kan si noe om årstall og hvilken sort bmc dette er? Noen som kan tyde motorkoder og vet hvor disse står Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 3.September.2016 Link til dette innlegget Svart 3.September.2016 Jeg har hørt mye forskjellig om bmc motorer. Ikke alt like positivt. Hva som er svake punkt vet jeg ikke. Men, det skal jo sies at det for en del år siden var mange av disse i snekkene rundt forbi. Å det er de med trøbbel en hører om Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 (redigert) Jeg har hørt mye forskjellig om bmc motorer. Ikke alt like positivt. Hva som er svake punkt vet jeg ikke. Men, det skal jo sies at det for en del år siden var mange av disse i snekkene rundt forbi. Å det er de med trøbbel en hører om Kanskje urettferdigt, men eg og har høyrt mykje negativt om desse motorane. Men so var det pris då, dette kan vel oppvege eindel. Redigert 5.September.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Det eneste jeg har hørt om som svakt punkt på disse er egentlig startmotorene, det er vel også grunnen til at motoren på bildet har fått byttet denne. Ellers er det god gammel steinalderteknologi. Men jeg vil jo tro at skroget til trådstarter kan ha nytt av en større og mer turtallvillig motor da, en gammel BMC gir neppe all verden av fart I et slikt skrog... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vågen89 Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Både dynamo og start motor er av nyere sort på denne. Nå har det seg sånn at eg har kjøpt maskinen med alt av propell anlegg, instrumenter osv. For 6000 kr.. valget falt på denne maskinen fordi eg e litt glad i eldre maskineri. Farten blir nok ikkje super, men er heller ikkje ute etter fart. Fant et skilt på maskinen så står commander på, rekner med dette da er 2,5 liters utgaven? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Mye motor for pengene det. Og du får uansett en sterk motor og en grei bruksbåt. Må si jeg har sansen for prosjektet ditt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vågen89 Svart 6.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Takk for det, er eit artigt prosjekt å holde på med. Berre venter på heim reise frå jobben no så ein kan fortsette Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Da skulle det være 2,5 liter ja, og synes det ligner på den. Det betyr vel 50-60 hk. De fleste BMC ble marinesert med oljekjøler. Oljekjøler mangler ser det ut til, da oljefilter er på sin ordinære plass. Ikke sikkert det betyr allverden. Det finnes adapter som kan erstatte filterbeholder med spin-on filter. Det kan jo bli litt knotet og bytte innsatsen slik det står nå, ikke minst å få tettningsring på plass. Grei motor det der, men gammelt ja, så deler er nok ikke så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Subsea79 Svart 8.September.2016 Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Var borti dette merket en gang tidligere, og det vi hadde problem med, her på sunnmøre ihvertfall, var og få ta i kvalifisert personell når vi hadde problemer. Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
Vågen89 Svart 8.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2016 Deler er ikkje så vanskelig til desse maskinene, får tak i både Bergen og over dammen i utlandet. Er egentlig ikkje så avanserte maskiner å skru på så det er ikkje eit problem. Ser frem til å gi den en liten service og oppstart på land før den blir satt i båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.