Jump to content

Vurderer kjøp av bmc leyland, trenger informasjon om motor

Vågen89

Recommended Posts

Jeg har hørt mye forskjellig om bmc motorer. Ikke alt like positivt. Hva som er svake punkt vet jeg ikke. Men, det skal jo sies at det for en del år siden var mange av disse i snekkene rundt forbi. Å det er de med trøbbel en hører om

Kanskje urettferdigt, men eg og har høyrt mykje negativt om desse motorane.  Men so var det pris då, dette kan vel oppvege eindel.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Det eneste jeg har hørt om som svakt punkt på disse er egentlig startmotorene, det er vel også grunnen til at motoren på bildet har fått byttet denne. Ellers er det god gammel steinalderteknologi. Men jeg vil jo tro at skroget til trådstarter kan ha nytt av en større og mer turtallvillig motor da, en gammel BMC gir neppe all verden av fart I et slikt skrog...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Både dynamo og start motor er av nyere sort på denne. Nå har det seg sånn at eg har kjøpt maskinen med alt av propell anlegg, instrumenter osv. For 6000 kr.. valget falt på denne maskinen fordi eg e litt glad i eldre maskineri. Farten blir nok ikkje super, men er heller ikkje ute etter fart. Fant et skilt på maskinen så står commander på, rekner med dette da er 2,5 liters utgaven?

Da skulle det være 2,5 liter ja, og synes det ligner på den. Det betyr vel 50-60 hk. De fleste BMC ble marinesert med oljekjøler. Oljekjøler mangler ser det ut til, da oljefilter er på sin ordinære plass. Ikke sikkert det betyr allverden. Det finnes adapter som kan erstatte filterbeholder med spin-on filter. Det kan jo bli litt knotet og bytte innsatsen slik det står nå, ikke minst å få tettningsring på plass. Grei motor det der, men gammelt ja, så deler er nok ikke så enkelt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...