Zach Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Annet hvert år er det kun oljeskift (og sink) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Dei som har størst problem med drev,er dei som ikkje har det.Mange fordeler og ulemper i forhold til aksling.Ein del av sparte drivstoffutgifter går nok tilbake til vedlikehold.Ved grunnberøring er det enkelt å skifte eit drev,finnes i handelen.Skader på aksling og propeller kan ødlegge heile ferien i venting på deler. Har Nord West 390 med kad 300 og dpg drev.Kjøpte ekstra drev så det er alltid eit klart om det skulle havarere eit.Sender til drevservise.for vedlikehold ved utskifting.Har montert ekstra drevkjøling Nord West 390 er ein tung båt for dpg men med fornuftig bruk og vedlikehold så ser det ut til å fungere Vedlikehold kostnader må ein vel ta på sparket,betale å glømme Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 Enig det meste som er nevnt her, men greit å vite at endel reparasjoner ofte blir endel dyrere og mer omfattende på drevbåtene. Vi har ikke så mange drev-havarier på båtene vi server, men det som ofte er en gjenganger når f.eks. en startmotor eller turbo (eller noe annet i bakkant av motoren) ryker er ofte at det er nødvendig å ta ut motor for å få gjort jobben fordi det er for lite plass i bakkant av motor. Den berømmelige rensejobben av varmeveksler og kjølere kan også bli ganske kostbar, særlig på båter med dobbelinstallasjon. Også hender det at det dukker opp endel tjafs rundt defekte trimsylindere (Volvo). Disse kan også ofte by på overraskelser, men synes ikke de kostbare havariene er noe vi ofte er borti. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.September.2016 Del på Facebook Svart 2.September.2016 For 15 siden sa "alle" at VW Caravelle var dritt fordi toppen alltid røk. "Alle" kjente noen som kjente noen som hadde en Caravelle som toppen hadde gått på. Det var fordi at det var 13 på dusinet av 2,4 l Caraveller, og noen blåste toppen. Men de var langt fra dårlige... Slik er det med drev også. Det finnes masse skrekkhistorier, og seilbåtfolk og de som sverger til aksling kaller det skrekkagregat. Fordi de har hørt om noen som har fått ødelagt drevet. Hvorfor går et drev i stykker? Fordi det er montert feil drev på båt/motor. Fordi noen misbruker drevet sitt, dra båten rolig opp i fart istedet for full pull fra tomgang. Fordi noen kjører den rimeligste girolje på drevet istedet for å bruke de få kronene ekstra på anbefalt olje. Jeg har gått fra båt med utenbords til drevbåt. Har nr 2 med drev og kunne glatt kjøpt båt med aksling. Man lærer seg å føre båten enten med drev eller aksling. Og det skader ikke å lære seg vedlikehold av egen båt. Første gang jeg plukket av et drev, brukte jeg en liten time. Nå går et Volvo DPe drev på max 20 min. Jeg har byttet zimmerringer på duoprop aksling. Det er ingen heksekunst. Har ikke følt at kostnader på service er ille. Det er original Volvo girolje som er det dyre, men tanken på at får jeg vann i olja, tåler Volvo-olja 30% vann før den mister smøreegenskaper gjør at jeg velger den, hver vår... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kåre Nilsen Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Gjøre motorarbeid selv? Ikke jeg i alle fall. Jeg har puslet med bilmotorer og service en del i tidligere dager da biler var uten digital teknikk, men ikke i dag, og båtmotorer er helt gresk for meg! Men - jeg har en bekymring. Når jeg skifter fra forover til atterover, smeller det ganske tungt fra en eller annen kobling nede i motorkassen. Hvis turtallet er litt høyt, altså at jeg drar rett fra sakte fart forover til å bakke, så smeller det riktig ille, synes jeg. Er dette normalt på en Volvo Penta 6-sylindret som jeg tror heter TMD40 og er fra 1986? Båten er en Huwa 26 fra samme år. En ting til: - styringen er veldig tung, verre enn på en gammel Lada uten servo! Jeg har hørt og lest om hydraulisk styring som gir "servostyring" på båten. Er det mulig å sette inn sånt i en gammel Huwa 26 foting med nevnte maskin? Og hva ville noe sånt koste montert av fagmann? Jeg kan som sagt ikke gjøre noe selv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Mercruiser har servostyring som originalt. Går vanligvis styrewire fra ratt bakover til styresylinder som er servoassistert via en hydrauylisk servopumpe på motoren. Altså omtrent som i en bil med servostyring. Hva som var standard på Volvo Penta på 80-tallet husker jeg ikke på sparket. Men hvis du har wirestyring uten servo så går det jo an å bytte til hydraulisk styring, altså med rattpumpe og slanger til styresylinder bak. Her et eksempel https://www.marineshop.no/Styring-Motor/Hydraulisk-styring/TELEFLEX-SeaStar-Pakke-for-hekkaggregat-Komplett-hydraulisk-styring117587-p0000193513 Redigert 11.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zach Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 ... Men - jeg har en bekymring. Når jeg skifter fra forover til atterover, smeller det ganske tungt fra en eller annen kobling nede i motorkassen. Hvis turtallet er litt høyt, altså at jeg drar rett fra sakte fart forover til å bakke, så smeller det riktig ille, synes jeg. Er dette normalt på en Volvo Penta 6-sylindret som jeg tror heter TMD40 og er fra 1986? Båten er en Huwa 26 fra samme år. ... Det er en god regel uansett type gear/drev at du kobler på lavt turtall. Med drev skal det være et tydelig "smell" når du kobler. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Merkeleg samanligning dette. Og so gløymer dei heilt det vesentlege: Farten! Om du vanlegvis cruser i 10 - 12 knopp fart, slik som meg, er det liten forskjel på forbruk. Berre tull med drev. Om du derimot cruser i 20 - 25 knopp, er forbruket vesentleg større med fast aksling. Her er det drev som er tingen. Her var det meir ytterpunkta og lett å velge. I mellomomfartsområdet blir det litt vanskelegare. Men sjå på den farten du cruser i, ikkje toppfarten som vert lite brukt. Farten må vere det avgjerande for val av fast aksel eller drev! I det lægre fartsregisteret ser eg knapt fordeler med drev i det heile, helst ulemper. I tvilstilfelle ville eg valt aksling. Redigert 11.Mars.2017 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 13.Mars.2017 Del på Facebook Svart 13.Mars.2017 Enkelt och väl fungerande lift till drev (häckagregat). Detta är en modifierad MC lift för ca 800 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.