Jump to content

Edit History

kdtran

kdtran

Lenge siden siste innlegg så det er vel på tide med en rask oppdattering.

 

Det ble en rimelig hektisk innspurt mot tredje uken av juli. Faktisk så hektisk at feriestarten ( i hvert fall for ungene) ble overnatting ombord mens pappa lå i maskintrommet/på flybridgen/i tankrommet og skrudde.. 

Jeg hadde kjøpt feil instrumenter til fly-panelene, fikk tak i noen brukte instrumenter og bestemte meg for å lage nye instrumenpaneler når jeg først var i gang. Benyttet også anledningen til å reparere en hydraulikklekasje på styringen, var superfornøyd med meg selv, ryddet og skrudde på alle løse paneler og startet motorene for å verifisere at alt (selvfølgelig) virket som det skulle. Ja...

Det gjorde det selvfølgelig ikke. Det var både krysskoblinger og reversert polaritet på gang, så da var det bare å røske ut instrumentene igjen, koble fra ledningene til fly og tyvkoble instrumentene nede. 

I det alt var klart (igjen) oppdaget jeg at sjøvannspumpen på styrbord maskin var lekk, så da var det bare å sette igang med bytte av simmerringer i denne. Burde jeg har byttet disse på BEGGE motorer når jeg først hadde motorene ute? ingen kommentar..

IMG_2784.JPG.2db25e8e9c23a7fd68fd74e2bf40b528.JPG

 

Monterte pumpen, sjekket at reservoiret på hydraulikken til styringen fremdeles holdt trykket, rygget ut av maskinrommet og rev med meg hydraulikkslangen til babord trimplan i prosessen. Hvorfor skjer slike ting alltid etter butikkenes stengetid????

 

På dette stadiet var kona også kommet ombord, hun begynte å bli amper, mumlet noe om  at jeg alltid gjorde ting i siste liten og om gledene ved by-ferie, ungene hørte hva hun sa og gikk til mot-angrep, bikja bestemte seg for å gå til verbalt angrep på måsene på kaien og jeg lurte på hvordan i all verden jeg skulle få opp det andre trimplanet uten at det sprutet olje i hele maskinrommet. Husket selvfølgelig ikke hvilken knapp som styrte hvilket trimplan, og ikke hadde jeg tålmodighet til å finne ut av det heller der og da, så da var det bare en ting å gjøre:

Kappe den andre hydraulikkslangen også og dra på tur uten trimplan.

Det gikk helt fint det, i hvert fall inntil jeg begynte å gi gass, hvorpå jeg knapt så noe annet over baugen enn toppen av danskebåten.

Ikke helt gunnstig for tur til Haugesund med andre ord.

Løsningen ble å dra av på spakene, legge oss i 9 knop, og gjøre Buarøy til første stopp.

 

Det viste seg å være ett godt valg, og det var helt ok å sitte med ett glass rødvin og nyte solnedgangen.

IMG_2785.JPG.f86d8e4b5f23684d6089bff2a8e58b58.JPG

 

Neste morgen heiv jeg jollen på vannet, tok jeg ungene med meg til Bildøy Båt og Motor, fikk delene jeg trengte og kort tid etter var vi klare for å dra videre sørover.

 

FF

 

 

 

 

kdtran

kdtran

Lenge siden siste innlegg så det er vel på tide med en rask oppdattering.

 

Det ble en rimelig hektisk innspurt mot tredje uken av juli. Faktisk så hektisk at feriestarten ( i hvert fall for ungene) ble overnatting ombord mens pappa lå i maskintrommet/på flybridgen/i tankrommet og skrudde.. 

Jeg hadde kjøpt feil instrumenter til fly-panelene, fikk tak i noen brukte instrumenter og bestemte meg for å lage nye instrumenpaneler når jeg først var i gang. Benyttet også anledningen til å reparere en hydraulikklekasje på styringen, var superfornøyd med meg selv, ryddet og skrudde på alle løse paneler og startet motorene for å verifisere at alt (selvfølgelig) virket som det skulle. Ja...

Det gjorde det selvfølgelig ikke. Det var både krysskoblinger og reversert polaritet på gang, så da var det bare å røske ut instrumentene igjen, koble fra ledningene til fly og tyvkoble instrumentene nede. 

I det alt var klart (igjen) oppdaget jeg at sjøvannspumpen på styrbord maskin var lekk, så da var det bare å sette igang med bytte av simmerringer i denne. Burde jeg har byttet disse på BEGGE motorer når jeg først hadde motorene ute? ingen kommentar..

IMG_2784.JPG.2db25e8e9c23a7fd68fd74e2bf40b528.JPG

 

Monterte pumpen, sjekket at reservoiret på hydraulikken til styringen fremdeles holdt trykket, rygget ut av maskinrommet og rev med meg hydraulikkslangen til babord trimplan i prosessen. Hvorfor skjer slike ting alltid etter butikkenes stengetid????

 

På dette stadiet var kona også kommet ombord, hun begynte å bli amper, mumlet noe om  at jeg alltid gjorde ting i siste liten og om gledene ved by-ferie, ungene hørte hva hun sa og gikk til mot-angrep, bikja bestemte seg for å gå til verbalt angrep på måsene på kaien og jeg lurte på hvordan i all verden jeg skulle få opp det andre trimplanet uten at det sprutet olje i hele maskinrommet. Husket selvfølgelig ikke hvilken knapp som styrte hvilket trimplan, og ikke hadde jeg tålmodighet til å finne ut av det heller der og da, så da var det bare en ting å gjøre:

Kappe den andre hydraulikkslangen også og dra på tur uten trimplan.

Det gikk helt fint det, i hvert fall inntil jeg begynte å gi gass, hvorpå jeg knapt så noe annet over baugen enn toppen av danskebåten.

Ikke helt gunnstig for tur til Haugesund med andre ord.

Løsningen ble å dra av på spakene, legge oss i 9 knop, og gjøre Buarøy til første stopp.

 

Det viste seg å være ett godt valg, og det var helt ok å sitte med ett glass rødvin og nyte solnedgangen.

IMG_2785.JPG.f86d8e4b5f23684d6089bff2a8e58b58.JPG

 

Neste morgen heiv jeg jollen på vannet, tok jeg ungene med meg til Bildøy Båt og Motor, fikk delene jeg trengte og kort tid etter var vi klare for å dra videre sørover.

 

FF

 

IMG_2786.JPG

IMG_2795.JPG

IMG_2797.JPG

IMG_2803.JPG

IMG_2808.JPG

IMG_2889.JPG

kdtran

kdtran

Lenge siden siste innlegg så det er vel på tide med en rask oppdattering.

 

Det ble en rimelig hektisk innspurt mot tredje uken av juli. Faktisk så hektisk at feriestarten ( i hvert fall for ungene) ble overnatting ombord mens pappa lå i maskintrommet/på flybridgen/i tankrommet og skrudde.. 

Jeg hadde kjøpt feil instrumenter til fly-panelene, fikk tak i noen brukte instrumenter og bestemte meg for å lage nye instrumenpaneler når jeg først var i gang. Benyttet også anledningen til å reparere en hydraulikklekasje på styringen, var superfornøyd med meg selv, ryddet og skrudde på alle løse paneler og startet motorene for å verifisere at alt (selvfølgelig) virket som det skulle. Ja...

Det gjorde det selvfølgelig ikke. Det var både krysskoblinger og reversert polaritet på gang, så da var det bare å røske ut instrumentene igjen, koble fra ledningene til fly og tyvkoble instrumentene nede. 

I det alt var klart (igjen) oppdaget jeg at sjøvannspumpen på styrbord maskin var lekk, så da var det bare å sette igang med bytte av simmerringer i denne. Burde jeg har byttet disse på BEGGE motorer når jeg først hadde motorene ute? ingen kommentar..

IMG_2784.JPG.2db25e8e9c23a7fd68fd74e2bf40b528.JPG

 

Monterte pumpen, sjekket at reservoiret på hydraulikken til styringen fremdeles holdt trykket, rygget ut av maskinrommet og rev med meg hydraulikkslangen til babord trimplan i prosessen. Hvorfor skjer slike ting alltid etter butikkenes stengetid????

 

På dette stadiet var kona også kommet ombord, hun begynte å bli amper, mumlet noe om  at jeg alltid gjorde ting i siste liten og om gledene ved by-ferie, ungene hørte hva hun sa og gikk til mot-angrep, bikja bestemte seg for å gå til verbalt angrep på måsene på kaien og jeg lurte på hvordan i all verden jeg skulle få opp det andre trimplanet uten at det sprutet olje i hele maskinrommet. Husket selvfølgelig ikke hvilken knapp som styrte hvilket trimplan, og ikke hadde jeg tålmodighet til å finne ut av det heller der og da, så da var det bare en ting å gjøre:

Kappe den andre hydraulikkslangen også og dra på tur uten trimplan.

Det gikk helt fint det, i hvert fall inntil jeg begynte å gi gass, hvorpå jeg knapt så noe annet over baugen enn toppen av danskebåten.

Ikke helt gunnstig for tur til Haugesund med andre ord.

Løsningen ble å dra av på spakene, legge oss i 9 knop, og gjøre Buarøy til første stopp.

 

Det viste seg å være ett godt valg, og det var helt ok å sitte med ett glass rødvin og nyte solnedgangen.

IMG_2785.JPG.f86d8e4b5f23684d6089bff2a8e58b58.JPG

 

Neste morgen heiv jeg jollen på vannet, tok jeg ungene med meg til Bildøy Båt og Motor, fikk delene jeg trengte og kort tid etter var vi klare for å dra videre sørover.

 

FF

 

 

 

 

 

 

IMG_2786.JPG

IMG_2795.JPG

IMG_2797.JPG

IMG_2803.JPG

IMG_2808.JPG

IMG_2889.JPG



×
×
  • Create New...