Jump to content

Edit History

kdtran

kdtran

Nytt år, nye muligheter.

Den gamle motorinstallasjonen ble lagt ut på finn.no ved juletider, og det tok ikke mange dagene før alt var solgt. Nå er det ingen vei tilbake!

 

Jeg har bestilt nye motorer og har påbegynt planleggingen av jobben med motorbytte.

Som den miljøskadde ingeniøren jeg er prøver jeg å planlegge så mye som mulig av jobben på forhånd, og det har blitt noen kveldstimer foran PCen med AutoCAD i det siste.

 

D4 er både høyere og bredere enn AD41P-A, noe som medfører visse utfordringer ettersom luken til maskinrommet er i minste laget.

I tillegg har jeg blitt anbefalt å montere eksos raiser på de nye motorene, og det tror jeg er lurt ettersom den nye installasjonen veier ca 200 kg mer enn den gamle.

Her er noen skisser som viser forskjellen på størrelsen. AD41 i lilla, D4-260 i hvitt.

Sett forfra:

5a592585efb0e_endviewd4vsad41p.JPG.1bb42d6cd3cbd6fca14aec77a48fd52f.JPG

 

Sett fra siden

5a5925866cc10_sideviewd4vsad41p.JPG.8e38cd398578d7e3f3250c8d4a3b84f4.JPG

 

Sett ovenfra

5a592586eb7a7_topviewd4vsad41p.JPG.0611a0e6fc3dd9c0b8bc72cba760c2ed.JPG

 

Jeg har valgt meg ut noen kritiske referansepunkter på dagens motorer, og satt mål ut i fra disse for å se hvor jeg ender opp med de nye motorene.

Jeg har valgt å gå for D4 med forlenget svinghjulshus slik at det skal være lettere å komme til servicepunkter i motorenes bakkant.

I tillegg flyttes tyngepunktet på motorpakken ca. 6-7 centimeter fremover i forhold til den gamle installasjonen, noe som heller ikke er en ulempe. 

 

Dro ned i båten etter jobb i dag, og foretok noen kontrollmålinger.

Det skulle vise seg at det var lurt, ettersom motorlabbene på 41 motorene er forskjellige fra de som står på tegningen av disse motorene. Jeg trodde først at jeg ble nødt til å bygge opp fundamentene 3cm for at de skulle passe til de nye motorene, men etter å ha sjekket dagens installasjon har jeg funnet ut at det holder å bygge opp 5 millimeter. 

 

Det som er litt verre er at jeg blir nødt til å utvide lukebredden med 16 cm, samt løfte dekket akter 6 cm for å få klaring over riserene.

 

IMG_0278.JPG.444fe2f1769496e7fc9f97344ef0fbaf.JPG

 

IMG_0288.JPG.0fd853ae77550cdac5b46e2aa6b62295.JPG

 

Å løfte dørken lar seg heldigvis  gjøre ved å kappe av "beina" på akterbenken og lage forhøyningen under denne.

 

IMG_0279.JPG.8e7a69a557ae7ce3d8967e8f4568b872.JPG

 

Kommer til å demontere benken ifm motorbyttet, og lage ett avtagbart stykke i dørken under denne.

Ved å gjøre dette blir det veldig mye enklere å montere de nye motorene, og jeg kan komme til alle sider av motoren ved behov.

Jeg ser heller ikke at dette vil medføre de helt store utfordringene mtp dekkets strukturelle styrke, da det er lett å kompensere for stiverene som fjernes.

Det sagt, så tenker jeg å holde meg til å gjøre ting jeg kan, og plastarbeid er ikke helt min greie enda så den jobben setter jeg bort.

Jeg må uansett ha assistanse for å støpe igjen deler av hullene etter DPE skjoldene.

 

Båten flyttes fra hjemmehavnen til Viknes på onsdag førstkommende, så i morgen står tømming av båten på programmet slik at jeg slipper å flytte rundt på bord og puter ifm fjerning av gamle ledninger og installasjon av nytt utstyr.

 

FF

 

 

kdtran

kdtran

Nytt år, nye muligheter.

Den gamle motorinstallasjonen ble lagt ut på finn.no ved juletider, og det tok ikke mange dagene før alt var solgt. Nå er det ingen vei tilbake!

 

Jeg har bestilt nye motorer og har begynt med planleggingen av jobben med motorbytte.

Som den miljøskadde ingeniøren jeg er prøver jeg å planlegge så mye som mulig av jobben på forhånd, og det har blitt noen kveldstimer foran PCen med AutoCAD i det siste.

 

D4 er både høyere og bredere enn AD41P-A, noe som medfører visse utfordringer ettersom luken til maskinrommet er i minste laget.

I tillegg har jeg blitt anbefalt å montere eksos raiser på de nye motorene, og det tror jeg er lurt ettersom den nye installasjonen veier ca 200 kg mer enn den gamle.

Her er noen skisser som viser forskjellen på størrelsen. AD41 i lilla, D4-260 i hvitt.

Sett forfra:

5a592585efb0e_endviewd4vsad41p.JPG.1bb42d6cd3cbd6fca14aec77a48fd52f.JPG

 

Sett fra siden

5a5925866cc10_sideviewd4vsad41p.JPG.8e38cd398578d7e3f3250c8d4a3b84f4.JPG

 

Sett ovenfra

5a592586eb7a7_topviewd4vsad41p.JPG.0611a0e6fc3dd9c0b8bc72cba760c2ed.JPG

 

Jeg har valgt meg ut noen kritiske referansepunkter på dagens motorer, og satt mål ut i fra disse for å se hvor jeg ender opp med de nye motorene.

Jeg har valgt å gå for D4 med forlenget svinghjulshus slik at det skal være lettere å komme til servicepunkter i motorenes bakkant.

I tillegg flyttes tyngepunktet på motorpakken ca. 6-7 centimeter fremover i forhold til den gamle installasjonen, noe som heller ikke er en ulempe. 

 

Dro ned i båten etter jobb i dag, og foretok noen kontrollmålinger.

Det skulle vise seg at det var lurt, ettersom motorlabbene på 41 motorene er forskjellige fra de som står på tegningen av disse motorene. Jeg trodde først at jeg ble nødt til å bygge opp fundamentene 3cm for at de skulle passe til de nye motorene, men etter å ha sjekket dagens installasjon har jeg funnet ut at det holder å bygge opp 5 millimeter. 

 

Det som er litt verre er at jeg blir nødt til å utvide lukebredden med 16 cm, samt løfte dekket akter 6 cm for å få klaring over riserene.

 

IMG_0278.JPG.444fe2f1769496e7fc9f97344ef0fbaf.JPG

 

IMG_0288.JPG.0fd853ae77550cdac5b46e2aa6b62295.JPG

 

Å løfte dørken lar seg heldigvis  gjøre ved å kappe av "beina" på akterbenken og lage forhøyningen under denne.

 

IMG_0279.JPG.8e7a69a557ae7ce3d8967e8f4568b872.JPG

 

Kommer til å demontere benken ifm motorbyttet, og lage ett avtagbart stykke i dørken under denne.

Ved å gjøre dette blir det veldig mye enklere å montere de nye motorene, og jeg kan komme til alle sider av motoren ved behov.

Jeg ser heller ikke at dette vil medføre de helt store utfordringene mtp dekkets strukturelle styrke, da det er lett å kompensere for stiverene som fjernes.

Det sagt, så tenker jeg å holde meg til å gjøre ting jeg kan, og plastarbeid er ikke helt min greie enda så den jobben setter jeg bort.

Jeg må uansett ha assistanse for å støpe igjen deler av hullene etter DPE skjoldene.

 

Båten flyttes fra hjemmehavnen til Viknes på onsdag førstkommende, så i morgen står tømming av båten på programmet slik at jeg slipper å flytte rundt på bord og puter ifm fjerning av gamle ledninger og installasjon av nytt utstyr.

 

FF

 

 



×
×
  • Create New...