kdtran
På tide med en liten oppdatering fra denne kanten.
Som vist i siste innlegg var det litt råte i akterspeilet. Det viste seg at vannet kom fra ett av hullene til festeboltene til badeplattformen, og det hadde fulgt glassfiberen nedover før det til slutt endte opp i bunnen av skroget. Båten har nok tidligere hatt en liten helning mot styrbord, for på babord side var distansematerialet i mye bedre stand.
Fikk skåret ut det meste av det våte treverket i bunnen av akterspeilet, og fylte hullene med 7mm bjørkefiner som jeg laminerte sammen til riktig tykkelse.
I toppen av drevhullene skar jeg ut 20x50 cm som jeg fylte med 38mm furufiner. (Var så heldig å få en haug med kapp fra produksjonen til Viknes, så materialene er av god «vannfast» kvalitet)
Alt ble limt godt fast med West Epoxy og dekket med en kombinasjon av 600, 450 og 300 matter i forskjellig veving/fletting så strukturelt bør alt være topp nå.
Skal avslutte med ett lag 300 duk på innsiden før overflaten males.
På utsiden gjenstår å sparkle pluss legge matter. Har ikke vært verken vær eller temperatur til det i det siste.
Benyttet anledningen i går kveld til å kontrollmåle klaringen til luke og lukeåpning, for jeg har ikke vært helt komfortabel med om det faktisk var mulig å få inn de nye motorene og ikke minst komme til for å utføre vedlikehold på dem. Jeg ble noe skeptisk når jeg fant ut at dekkets konstruksjon ville komme i konflikt med babord sjøvannsfilter, begge veivhus filtrene, styrbord ecm samt gjøre bytte av sinkanode på babord maskin sitt eksosbend til en øvelse som ville kreve innleie av ett slangemenneskene med minst ti års erfaring.
Jeg kjenner ingen slangemennesker, og fant derfor ut at jeg nok ble nødt til å finne en annen løsning.
Den fant jeg i hallen til Viknes Båt og Service, nærmere bestemt ombord i en Windy 37 GM.
En løsning der akterbenken integreres i maskinromsluken og løftes opp med denne er «enkelt» å få til ombord i min båt også, så full av pågangsmot og lettelse over å ha funnet den opplagte løsningen på utfordringene, tok jeg frem feinsagen og satte igang med ødeleggelsene ombord.
Resultatet ble slik:
Jeg har utvidet åpningen med 32cm i bredden, samt skåret ut store deler av dekket under akterbenken.
Utkappene på siden er gjort på en slik måte at jeg kan støpe inn igjen dreneringsrennene, og åpningen blir da 16 cm bredere enn originalt når disse er støpt på plass igjen.
Etter at bildet ble tatt fikk jeg ryddet og støvsuget litt, og nå som utetemperaturen har begynt å normalisere seg står ferdigstillelse av akterspeilet og montering av motorer øverst på prioriteringslisten.
FF