Jump to content

Nå vil jeg ha baugpropell i vår Saga 27 Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

 

Etter 29 år med vår Saga 27 uten baugpropell, har jeg alvorlige planer om å få montert en slik sak. Er det noen med slik båt som har baugpropell? Hvilket fabrikat og styrke anbefales? Jeg har båten i Son i Oslofjorden, så er det noen som kan anbefales til å montere tunnel og motor? Det elektriske tar jeg meg av selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vekommen i klubben.

Husk at tunnelen skal ha godt avrundete kanter i begge ender! Det er viktig både når det gjelder støy og skyvekraft. Der syndes det mye, ikke minst av "profesjonelle".

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har du skikkelig vurdert alternativet å heller bytte til en annen båt med hekkthruster og bakvegg Lars?

Det ville være en så stor forbedring for dere å slippe kalesja, både tørrere og varmere, ikke minst for dere som er så mye ute tidlig og seint.

Dessuten blir man jo eldre smått om senn, og dere skal vel fortsette båtlivet i flere 10år til.

Link to post

Nei, bytte av båt er ikke aktuelt. her hva jeg skrev i en annen tråd om det:

 

Ja, som du sier så har vi hatt denne båten ganske så lenge. Båten er en 1986 modell som vi kjøpte et år gammel i 1987. Den gang var det en stor båt. I reklamen fra Sagaboats sto det: "Hvorfor nøye seg med en liten båt når en kan ha en hytte på sjøen?". Større båt har vi faktisk aldri vurdert. Vi har ikke barn, så for to voksne mennesker pluss skipshund er båten stor nok. Den har jo en god salong fremme pluss egen akterkabin til å sove i. Båten er lett å håndtere for meg som snart fyller 73 år, og vi får alltid plass i havnene. Andre fordeler er at båten er betalt ned for mange år siden, og at forsikring er lav og at avgiftene i gjestehavnene er de laveste. Enda en fordel, er at jeg kjenner båten inn og ut både elektrisk og motormessig.
 
Men selvfølgelig er det ting vi kunne ønsket oss anderledes. Som du sier, så hadde en båt med bakvegg vært greit tidlig vår og sent høst. Men vi har en god Eber varmer, og i de tidsperiodene ligger vi i gjestehavn med tilgang til 230V for ekstra varme fra en vifteovn. En annen ting som kunne vært bedre, er sitteplassen i "uterommet". Der kunne det gjerne vært litt mer comfort.. Og så var det med å bakke med en snekke med en propell. Her kan det være kronglete når jeg vil bakke en retning, og båten en annen.  Jeg har faktisk store planer om å få meg en baugpropell før neste sesong.
 
Så det blir nok ikke til at vi noen gang bytter båt. Skulle det blitt et bytte, måtte i hvert fall det ikke bli til en større båt, - kanskje til en velholdt Saga 29 LS med bakvegg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har du skikkelig vurdert alternativet å heller bytte til en annen båt med hekkthruster og bakvegg Lars?

Det ville være en så stor forbedring for dere å slippe kalesja, både tørrere og varmere, ikke minst for dere som er så mye ute tidlig og seint.

Dessuten blir man jo eldre smått om senn, og dere skal vel fortsette båtlivet i flere 10år til.

Skjønner at du ikke vil bytte båt Lars… I så fall vil du få en h@lv..s jobb med å overføre all den fine elektronikken din til ny båt!

Ikke sikkert du kommer deg på sjøen igjen på et par år…  :-) Åsså kanskje stort banklån da gitt. Fysj-å fysj.

 

Men når DET er sagt:

Se litt på det Regina III skriver… Mange å velge mellom på Finn.no, men jeg havna alså på Viknes, (med targabøyle bak)

som du vet.

Erfaringer såå langt:

Jeg er bare et par år yngre enn deg, og ser den store fordelen med å slippe å skreve over kanten / ripa for å komme inn og ut av skuta. Stort akterdekk og stor kabin med dør og varme. Lukker du kalesjen, har du "stor-stue".

Men ikke noe letter å manuvrere enn din båt i dag: Fast aksling! Men har baugtruster, som hjelper mye, og, etter 40+ år med "svingbar propell" var det en stor overgang. Monterte likesågodt truster akterut også, og kan legge til sidelengs uansett vind og strøm, uten å få `hetta`! (Kall dem gjerne `pyse-visper`, men jeg akter å slappe av på sjøen og ha det lettvindt.)

Og forbruket? Vel, går du med dine vante 7 knop, er ikke forskjellen så stor, Under literen på mila. Noe å tenke på, på `gammeldagan`?

 

Forøvrig enig med "Bestefar" i det han skriver under her :-)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Baugpropell anbefales. Uansett hvor flink man blir til å manøvrere så er man ikke like kjapp lenger. Selv er jeg 69 og har hatt samme båt siden 1988. Vi har gjort 2 gode investeringer; ankervinsj og baugpropell. Om man bytter båt i vår alder så må man på en måte begynne på nytt med oppgraderinger. Det kan jo ikke være så bra. Det var en tråd om baugpropell på Sagaforum i 2009, tror jeg, kanskje du kan søke opp den for å få noen tips.

Link to post

Nei, bytte av båt er ikke aktuelt. her hva jeg skrev i en annen tråd om det:

Så det blir nok ikke til at vi noen gang bytter båt. Skulle det blitt et bytte, måtte i hvert fall det ikke bli til en større båt, - kanskje til en velholdt Saga 29 LS med bakvegg?

Du er litt som fatter`n :smiley:  han har bare hatt samme båt siden 94 riktig nok men... Han er ikke int i å bytte, men han begynner å se nå at hvis han skal nyte båtlivet i 20år til, trenger han kanskje en båt som er litt enklere å balansere på utsiden, slippe kalesje, flere "hjelpemidler" osv Men om han kommer til å bytte? aldri i verden(tror jeg) :wink:

 

Men støtter Regina III her om båt valg/løsninger, vil gjærne lese reise skildringene dine i 30år til, så da er kanskje en Saga 29 LS midt i blinken?

Link to post

Hei, jeg ville valgt en Sleipner 60. Da får du nok skyvekraft som jeg vil tro din båt med litt kjøl fremover trenger. Tror heller ikke prisforskjellen mellom 40 og 60 er så mye. Versjonen Sleipner har nå er uten løs oljetank, smørt fra fabrikk men tror de holder i mange år allikevel. Minuset med en 60 er at den trekker noe mer strøm og kabeltverrskittet må litt opp i forholdt til 40 pluss å vurere eget batteri fremme. Sikkert mange andre kurrante merker å velge mellom også. For min del er baugthruster kommet for å bli selv om en må aldri glemme å kunne kjøre båten uten den dagen thrusteren streiker av en eller annen grunn.

Link to post

Når det gjelder det elektriske, blir det eget batteri ( 60 - 70Ah standard startbatteri) rett ved baugpropellen. For lading, bytter jeg ut skilledioden som nå har 2 utganger (til forbruksbank og startbatteri) med en med 3 utganger der den tredje vil gå til trusterbatteriet. Her blir ikke kabellengden mer enn snaut 4m, så for å lade trusterbatteriet som sjelden blir brukt, trenger jeg ikke "feite" kabler der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå har jeg redusert mengden av antenner som var det som fikk frem "påstanden" om spionskip. ICE antennen ble skrudd ned igår. Fra høsten av blir det å satse på Telia. Men la nå ikke dette vri tråden bort fra baugpropell.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Godt avrundede kanter veldig viktig. Det øker arbeidsmengden betraktelig. Det er nok grunnen til at mange installatører ikke gidder. Korte og tykke kabler også viktig. Derfor batteri fremme, men jeg synes nok det er verd del lille det koster ekstra å spandere et Optima eller Maxxima batteri som gir veldig høy strøm. 50Ah holder i massevis. 16kv. ladekabler er også mer enn nok.

 

Eivind

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...