Lars H. Startet 4.September.2016 Del på Facebook Startet 4.September.2016 Etter 29 år med vår Saga 27 uten baugpropell, har jeg alvorlige planer om å få montert en slik sak. Er det noen med slik båt som har baugpropell? Hvilket fabrikat og styrke anbefales? Jeg har båten i Son i Oslofjorden, så er det noen som kan anbefales til å montere tunnel og motor? Det elektriske tar jeg meg av selv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zitt Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Et klokt valg! Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Anbefaler Sleipner. Aldri hatt trøbbel med den. Prøv Tommi hos Son Marineservice. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 (redigert) Vekommen i klubben. Husk at tunnelen skal ha godt avrundete kanter i begge ender! Det er viktig både når det gjelder støy og skyvekraft. Der syndes det mye, ikke minst av "profesjonelle". Redigert 4.September.2016 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hansi Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Har god erfaring med Sleipner sinde modeller. Hatt svært lite problemer. En SE40 burde passe din båt godt. Skyvekraft på 40 kg burde holde til en Saga 27. http://sleipner.no/produkt/19038/se40-tunnel-thruster-12v/ Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Har du skikkelig vurdert alternativet å heller bytte til en annen båt med hekkthruster og bakvegg Lars? Det ville være en så stor forbedring for dere å slippe kalesja, både tørrere og varmere, ikke minst for dere som er så mye ute tidlig og seint. Dessuten blir man jo eldre smått om senn, og dere skal vel fortsette båtlivet i flere 10år til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2016 Nei, bytte av båt er ikke aktuelt. her hva jeg skrev i en annen tråd om det: Ja, som du sier så har vi hatt denne båten ganske så lenge. Båten er en 1986 modell som vi kjøpte et år gammel i 1987. Den gang var det en stor båt. I reklamen fra Sagaboats sto det: "Hvorfor nøye seg med en liten båt når en kan ha en hytte på sjøen?". Større båt har vi faktisk aldri vurdert. Vi har ikke barn, så for to voksne mennesker pluss skipshund er båten stor nok. Den har jo en god salong fremme pluss egen akterkabin til å sove i. Båten er lett å håndtere for meg som snart fyller 73 år, og vi får alltid plass i havnene. Andre fordeler er at båten er betalt ned for mange år siden, og at forsikring er lav og at avgiftene i gjestehavnene er de laveste. Enda en fordel, er at jeg kjenner båten inn og ut både elektrisk og motormessig. Men selvfølgelig er det ting vi kunne ønsket oss anderledes. Som du sier, så hadde en båt med bakvegg vært greit tidlig vår og sent høst. Men vi har en god Eber varmer, og i de tidsperiodene ligger vi i gjestehavn med tilgang til 230V for ekstra varme fra en vifteovn. En annen ting som kunne vært bedre, er sitteplassen i "uterommet". Der kunne det gjerne vært litt mer comfort.. Og så var det med å bakke med en snekke med en propell. Her kan det være kronglete når jeg vil bakke en retning, og båten en annen. Jeg har faktisk store planer om å få meg en baugpropell før neste sesong. Så det blir nok ikke til at vi noen gang bytter båt. Skulle det blitt et bytte, måtte i hvert fall det ikke bli til en større båt, - kanskje til en velholdt Saga 29 LS med bakvegg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zitt Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Her har du den! Passer fint med en hentetråd i høst! Helt ny motor! http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76616905 Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 (redigert) Har du skikkelig vurdert alternativet å heller bytte til en annen båt med hekkthruster og bakvegg Lars? Det ville være en så stor forbedring for dere å slippe kalesja, både tørrere og varmere, ikke minst for dere som er så mye ute tidlig og seint. Dessuten blir man jo eldre smått om senn, og dere skal vel fortsette båtlivet i flere 10år til. Skjønner at du ikke vil bytte båt Lars… I så fall vil du få en h@lv..s jobb med å overføre all den fine elektronikken din til ny båt! Ikke sikkert du kommer deg på sjøen igjen på et par år… :-) Åsså kanskje stort banklån da gitt. Fysj-å fysj. Men når DET er sagt: Se litt på det Regina III skriver… Mange å velge mellom på Finn.no, men jeg havna alså på Viknes, (med targabøyle bak) som du vet. Erfaringer såå langt: Jeg er bare et par år yngre enn deg, og ser den store fordelen med å slippe å skreve over kanten / ripa for å komme inn og ut av skuta. Stort akterdekk og stor kabin med dør og varme. Lukker du kalesjen, har du "stor-stue". Men ikke noe letter å manuvrere enn din båt i dag: Fast aksling! Men har baugtruster, som hjelper mye, og, etter 40+ år med "svingbar propell" var det en stor overgang. Monterte likesågodt truster akterut også, og kan legge til sidelengs uansett vind og strøm, uten å få `hetta`! (Kall dem gjerne `pyse-visper`, men jeg akter å slappe av på sjøen og ha det lettvindt.) Og forbruket? Vel, går du med dine vante 7 knop, er ikke forskjellen så stor, Under literen på mila. Noe å tenke på, på `gammeldagan`? Forøvrig enig med "Bestefar" i det han skriver under her :-) Redigert 4.September.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bestefar Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Baugpropell anbefales. Uansett hvor flink man blir til å manøvrere så er man ikke like kjapp lenger. Selv er jeg 69 og har hatt samme båt siden 1988. Vi har gjort 2 gode investeringer; ankervinsj og baugpropell. Om man bytter båt i vår alder så må man på en måte begynne på nytt med oppgraderinger. Det kan jo ikke være så bra. Det var en tråd om baugpropell på Sagaforum i 2009, tror jeg, kanskje du kan søke opp den for å få noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Nei, bytte av båt er ikke aktuelt. her hva jeg skrev i en annen tråd om det: Så det blir nok ikke til at vi noen gang bytter båt. Skulle det blitt et bytte, måtte i hvert fall det ikke bli til en større båt, - kanskje til en velholdt Saga 29 LS med bakvegg? Du er litt som fatter`n han har bare hatt samme båt siden 94 riktig nok men... Han er ikke int i å bytte, men han begynner å se nå at hvis han skal nyte båtlivet i 20år til, trenger han kanskje en båt som er litt enklere å balansere på utsiden, slippe kalesje, flere "hjelpemidler" osv Men om han kommer til å bytte? aldri i verden(tror jeg) Men støtter Regina III her om båt valg/løsninger, vil gjærne lese reise skildringene dine i 30år til, så da er kanskje en Saga 29 LS midt i blinken? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Stikker gjerne med opp og henter den bare hyl ut ;- Her har du den! Passer fint med en hentetråd i høst! Helt ny motor! http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76616905 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Linea Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Hei, jeg ville valgt en Sleipner 60. Da får du nok skyvekraft som jeg vil tro din båt med litt kjøl fremover trenger. Tror heller ikke prisforskjellen mellom 40 og 60 er så mye. Versjonen Sleipner har nå er uten løs oljetank, smørt fra fabrikk men tror de holder i mange år allikevel. Minuset med en 60 er at den trekker noe mer strøm og kabeltverrskittet må litt opp i forholdt til 40 pluss å vurere eget batteri fremme. Sikkert mange andre kurrante merker å velge mellom også. For min del er baugthruster kommet for å bli selv om en må aldri glemme å kunne kjøre båten uten den dagen thrusteren streiker av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Kunne ikke dy meg Lars: Du vil vel lett kunne snekre sammen en proposjonal DC-regulator forran den trusteren (Med noe kraft-elektronikk og en to-veis pot.-spake)? :-) (Sjøl har jeg Sleipner…) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Jori Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Kan bare føye til at når det er sterk vind, blir ofte mange thrustere for svake opp mot vinden. Velg derfor en stor nok modell. Antakelig riktig som det sies at det er liten forskjell på en SE40 og 60 i pris og installasjon. Bedre med overkill, enn å ha en som kun fungerer bra på stille vann. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2016 Når det gjelder det elektriske, blir det eget batteri ( 60 - 70Ah standard startbatteri) rett ved baugpropellen. For lading, bytter jeg ut skilledioden som nå har 2 utganger (til forbruksbank og startbatteri) med en med 3 utganger der den tredje vil gå til trusterbatteriet. Her blir ikke kabellengden mer enn snaut 4m, så for å lade trusterbatteriet som sjelden blir brukt, trenger jeg ikke "feite" kabler der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hansi Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Antakelig riktig som det sies at det er liten forskjell på en SE40 og 60 i pris og installasjon. Bedre med overkill, enn å ha en som kun fungerer bra på stille vann. En SE40 holder i massevis til en Saga 27. Er jo ikke krigsskip vi snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 En SE40 holder i massevis til en Saga 27. Er jo ikke krigsskip vi snakker om. Å ikke sikker på det..... han har jo kalt den spionskip til tider ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2016 Nå har jeg redusert mengden av antenner som var det som fikk frem "påstanden" om spionskip. ICE antennen ble skrudd ned igår. Fra høsten av blir det å satse på Telia. Men la nå ikke dette vri tråden bort fra baugpropell. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eivindch Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Godt avrundede kanter veldig viktig. Det øker arbeidsmengden betraktelig. Det er nok grunnen til at mange installatører ikke gidder. Korte og tykke kabler også viktig. Derfor batteri fremme, men jeg synes nok det er verd del lille det koster ekstra å spandere et Optima eller Maxxima batteri som gir veldig høy strøm. 50Ah holder i massevis. 16kv. ladekabler er også mer enn nok. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Jeg ser at mange båter har joysticken til baugpropellen montert på samme siden som gear/gass. Jeg har joystick på venstre side av rattet og gear på høyre side. Jeg synes det er mye greiere å holde styr på da. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 SE 40 har 125 mm tunnel, SE 60 har 185 mm som må tas i betraktning i forhold til hvor mye plass det er tilgjengelig for å montere tunnellen. SE 40 holder sikkert det også, men av egen erfaring er det stor forskjell på 40 og 60 i nytteeffekt. Sitér dette innlegget Link to post
eam Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Tidsmessig er det ingen forskjell å montere 60 kontra 40. Monterte se 60 på forrige båt Wiking 28, tok på land fredag og var bunnsmurt og klar søndag kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.September.2016 Del på Facebook Svart 4.September.2016 Hadde aldri satt inn noe mindre enn SE60. Det er i vind en virkelig trenger thrusteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2016 Når på året var det? Temperatur? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.