Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Men er det noen som vet om det kan monteres 185mm tunnel i en Saga 27. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 (redigert) Jeg er redd det var meg som omtalte Trudelutt som 'russisk tråler'. En gang for lenge siden. Regner med tilgivelse. Så kan vi slutte med den vri'en av tråden. Hulda fikk montert sin baugpropell i 2002. Hulda veier 16 tonn, har rigg med vindfang og har en Sleipner SP 90. Det vil si at med minimumskrav til spenning inn på motoren skal skyvekraften være 90 kg. Det holder for meg, så kan du ekstrapolere. Og jeg vil påstå at 40 kg skyvekraft på den lille 'tråler'n' til Lars, når skogen av antenner er redusert, er mye mer futt enn det jeg har på Hulda. At propellen er korrekt montert, det vil si at tunnelen er montert etter fabrikantens (Sleipner) anvisning, er viktigere enn antall kW i elektromotoren. Jeg ser mange slike saker som ikke er korrekt montert, selv på helt nye båter. Feilmontering reduserer effekten dramatisk. Å ha baugpropell er for meg mer enn å ha ett ekstra mannskap med kompetanse. Jeg seiler mye alene. En av teknikkene jeg har lagt meg til er å bakke inn til en brygge mot vinden (styringen er akter). Fester et tau i land, brygge, etc., baugen svinger ut med vinden. Tar med fjernkontrollen til baugpropellen foran i baugen og kjører båten inntil. Eller jeg går i land på brygga med fjernkontrollen og tar imot båten når den kommer svingende inntil. For ikke å snakke om når Hulda er blåst fast til en brygge. Jeg kommer bestandig løs. Uten å bruke så mye som en kalori egen energi. Kulefender akter. Baugpropellen svinger baugen ut. Kontra ror og litt gass, båten glir sideveis mot vinden ut fra brygga. Rette opp og gi gass. Folk får hakeslepp når de ser hvor elegant båten manøvrerer. For å få plass, har jeg montert motor/gir liggende. Mener jeg har beskrevet det i byggetråden til Hulda. Hulda har også baugbatteri, etter mye fundering frem og tilbake ble det slik. Har ikke angret ett sekund på den installasjonen heller. Startbatteri på 170 Ah. Trudelutt trenger naturligvis ikke noe i nærheten av den effekten. Vi over 70 fortjener baugpropell. Var forresten ute å seilte med yngste sønnen i dag. Han har ikke vært med å seile Hulda på flere år. Nå har Hulda vært på vannet tre somre uten å ha vært på land. Propellbladene til baugpropellen må være nokså gjengrodde. Avleggeren ble forbauset da han kjente effekten av baugpropellen da jeg bakken Hulda inn i båsen. Står man i baugen, er det ingen ulempe å holde seg fast. Redigert 4.September.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Jeg har montert mange trustere. Se40 blir i minste laget til båten din. Jeg ville enten gått for Se60 eller alternativt denne 55-modellen fra Craftsman http://www.craftsmanmarine.com/manoeuvring/electric-bow-thrusters/electric-thruster-55kgf-12v/ . Den er omtrent like kraftig som SE60, men klarer seg med 150 mm tunnell, istedet for 185mm. Prismessig er den ganske gunstig, ca. 14000 kr inkl. mva for komplett truster og tunnell eks hovedstrømbryter og sikring. Kvalitetsmessig er den 100% på høyde med Sleipner sin. Send meg en PM hvis du er interessert i en slik Sitér dette innlegget Link to post
eam Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Monterte thruster i medio august og fin temp. Anngående hva du får plass til er det vel krav til hvor mye under vannlinje det skal være og det er vel bare under benk foran det er plass. Har jobbet litt på saga boats i min ungdom er liksom oppvokst der men lenge siden nå så husker ikke helt plassmessig foran der. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Krympe ned på tunneldia. må vel gi redusert skyvekraft, eller mer turbulens? Jeg kunne godt tenkt meg større tunnel enn det jeg har med tanke på fluidmekanikk. Mener at Hulda har 185 mm dia på tunnelen. Men det kan jeg naturligvis sjekke, men er nokså sikker. Men anbefalte SE 40 har tunneldia 125 mm. En Saga 27 har vel ikke mer vann under baugen annet enn at tunneldia blir en begrensende faktor. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 (redigert) Maritim har pakketilbud på SE60 sett til 11990.- Men har kun ett sett igjen. https://www.maritim.no/pakketilbud-baugpropell-se60 Redigert 4.September.2016 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Men jeg kan vel ikke selv kjøpe denne pakken og levere den til et plastversted be dem ta monteringen? Når det gjelder diamemeter på tunellen, har jeg nok en begrensning med liten båt. Et eller annet sted i det røde feltet er mulig område. Og toppen av motoren må være under den røde streken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Merk det jeg skrev, det er ikke nødvendig at motoren står vertikalt. Den kan tiltes i hvilken som helst vinkel. Huldas motor ligger 90 grader. Men les de forskjellige spesifikasjonene. Nok vann over tunnelen er meget viktig. Snakk med plastverkstedet ved Sonskilen. Meget mulig de tar på seg jobben med montering og oppsparkling av tunnel, samt montering av gir/propell/motor. Og at du tar det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Hadde Sleipner SP 55 i min forrige båt - Nordan Family 27. Den var effektiv og grei. Sagaen har vel mer kjøl og motstand, så ikke kjøp for lite. Husker ikke tunell diameteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 (redigert) Snakk med plastverkstedet ved Sonskilen. Meget mulig de tar på seg jobben med montering og oppsparkling av tunnel, samt montering av gir/propell/motor. Og at du tar det elektriske. Det har jeg også tenkt på. Det ville jo være veldig praktisk. Jeg sendte dem faktisk en mail for en del uker siden uten å få svar. Det er mulig de hadde stengt pga. ferie da og at mailen forsvant i haugen da de var tilbake. Men jeg skal sannelig stikke innom dem imorgen. Vi ligger jo fremdeles i gjestehavnen på Oscarsborg (vi og to andre båter!) og drar tilbake til Son imorgen formiddag. Redigert 4.September.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 (redigert) Jeg har nokså lik båt som deg Lars (Skarpnes30), og jeg har se40 truster. Den fungerer utmerket i min båt, man skal etter mitt syn bruke den som ett hjelpemiddel for å gjøre båten lettere og manøvere, og det klarer den helt fint. At man må ha så veldig sterk baugpropell mtp. Vind, er greit nok , men i slik vind hadde man ikke drømt om å prøve seg uten visp i utgangspunktet, så det er uansett en klar forbedring. Men såklart har man plass og råd er større, bedre. Jeg fikk støpt inn min tunell for to år siden av en erfaren kar for 5000,- så har du litt å sammenligne med Redigert 4.September.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Uglesett Svart 4.September.2016 Link til dette innlegget Svart 4.September.2016 Jeg husker du skrev visp...pysevisp...kjerring visp. .. Lars H Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Ang. Antennemengden: Har skjult antenner til AIS og Radio i targabøylen... Kun VHF og Radar er synlig... . Nå har jeg redusert mengden av antenner som var det som fikk frem "påstanden" om spionskip. ICE antennen ble skrudd ned igår. Fra høsten av blir det å satse på Telia. Men la nå ikke dette vri tråden bort fra baugpropell. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Gunga Din Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 sjekk denne Lars http://www.seasea.no/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/SeaSea2016/SeaSea%20Norge%202016/Höst%20NO%202016/SeaSea_Höst1_kampanjbilaga_16_NO_CCLow.pdf en Vetus på tilbud 7995kr tror 4hk er tilstrekkelig på Sagan Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jangul Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Har sleipner se40 på min Scand 25 og det fungerer veldig bra! Nyeste typen med 5? blader...montert på Skjæret Båt og Service for 25 000,- Så kan du gjøre mye selv blir det jo billigere :) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Hei For meg så ble det en ny verden med trøster, vi har framme og bak. Hvis vi skulle kjøpt på ny så hadde det blitt enda kraftigere. Det som også hadde vert kjekt var trinnløst og hold funksjon. På vår båt ble det montert hos Viksund, vi har ikke batteri framme. Det er koblet til forbruks batteriene, da er det alltid strøm til start. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 sjekk denne Lars http://www.seasea.no/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/Documents/SeaSea2016/SeaSea%20Norge%202016/Höst%20NO%202016/SeaSea_Höst1_kampanjbilaga_16_NO_CCLow.pdf en Vetus på tilbud 7995kr tror 4hk er tilstrekkelig på Sagan Jag har en 4 Hk Vetus 185 mm tunnel monterad 1992 och allt jag gjort med den är att byta olja och anod. Jag har den på en Albatross 29 som väger drygt 5 ton och har inte märkt att kraften inte räcker till. Det beror också på hur man kan montera, så djupt och långt fram som möjligt är viktigt. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 SE40 kontra SE60: Satt med samme spørsmålet for ett år siden. Stor diameter på thrustertunnel gir muligheter for stor skyverkraft og blir foretrukket i "profesjonell båtbyggervirksomhet". I areal er er forholdet SE60/SE40 nesten 2.2ganger større areal. Nå har ikkke jeg sånn flott båt som Lars har, men en seilbåt på ca 34 fot. Ett annet moment er velger du den minste diameter thrustertunnel ,kan du ikke uten videre gå opp i størrelse heller. Jeg valgte 60 modellen, men dette ble ett kompromiss, den blir litt stor og tilfredstiller ikke tegningen til Slepner med tanke på dypgående. (Moderne seilbåter er grunne foran kjølen) Det virker likevel. Har du plass til den store ville jeg valgt den, hvis du pga plasshensyn velger 40 så må jo den være stor nok til en båt under 30føtter. Siden startbatteriet var modent for bytting, bytta jeg dette, og har brukt dette til thrusteren. Tilgang på kabel og monteringsmateriell avgjorde dette. Hvis jeg hadde måtte kjøpt kabel, ville jeg nok heller satt inn batteri ved siden av thrusteren. Batterier er egentlig noe dritt som genererer fremtidige utgifter, kabel varer lengre. Investeringen av thruster gir både tilårskomne matroser og kapteiner ett bedre liv når båten skal fortøyes. "Tabbekvoten" blir kjempestor, kontrollen på båten kjempegod, thrusteren fikser dette. Løp og kjøp Lars Må bare legge til: En seilbåt er i utgangspunktet veldig god å manøvrere, men kommer den ut av kontroll så er den stor og tung. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 (redigert) Merk det jeg skrev, det er ikke nødvendig at motoren står vertikalt. Den kan tiltes i hvilken som helst vinkel. Huldas motor ligger 90 grader. Men les de forskjellige spesifikasjonene. Nok vann over tunnelen er meget viktig. Snakk med plastverkstedet ved Sonskilen. Meget mulig de tar på seg jobben med montering og oppsparkling av tunnel, samt montering av gir/propell/motor. Og at du tar det elektriske. Nå har jeg snakket med Polyglass som holder til i hjemmehavnen min i Son, og de virket utrolig proffe og har montert visper siden slutten av 80-tallet. De tar gjerne jobben med å montere visp. De var positiv til å ta jobben innendørs (som de absolutt anbefalte) en gang etter at jeg har fått båten på land en gang ut i oktober så sant den ble plassert i ytre rad, og det blir alltid Trudelutt iom. at vi alltid er blant de 10 første ut om våren. Hvilken type visp, diameter på tunnel og pris, tar vi når båten er på land og plass for visp kan sjekkes. Kraften på vispen var tydeligvis ikke det viktigste for en Saga 27, men derimot tunnel diameteren. Redigert 5.September.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Å ha baugpropell er for meg mer enn å ha ett ekstra mannskap med kompetanse. Jeg seiler mye alene. En av teknikkene jeg har lagt meg til er å bakke inn til en brygge mot vinden (styringen er akter). Fester et tau i land, brygge, etc., baugen svinger ut med vinden. Tar med fjernkontrollen til baugpropellen foran i baugen og kjører båten inntil. Eller jeg går i land på brygga med fjernkontrollen og tar imot båten når den kommer svingende inntil. For ikke å snakke om når Hulda er blåst fast til en brygge. Jeg kommer bestandig løs. Uten å bruke så mye som en kalori egen energi. Kulefender akter. Baugpropellen svinger baugen ut. Kontra ror og litt gass, båten glir sideveis mot vinden ut fra brygga. Rette opp og gi gass. Folk får hakeslepp når de ser hvor elegant båten manøvrerer. Skjønner at ting er enklere med baugpropell i trange havner og særlig for langkjølede båter og båter der propellstrømmen ikke går på roret, men trenger du baugpropell for å få til det du beskriver her? Har du bakket inn og festet et tau i land fra denne ene siden av hekken kan du bare gi gass forover med roret i midtstilling og båten vil svinge over og legge seg mot den siden tauet er festet. Skal du ut med vind fra som presser deg inn mot brygga må du rigge et spring (er du alene kan du legge fra hekken). Enig i at det er mer mekk med spring enn baugpropell men det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Jeg ser at mange båter har joysticken til baugpropellen montert på samme siden som gear/gass. Jeg har joystick på venstre side av rattet og gear på høyre side. Jeg synes det er mye greiere å holde styr på da. Enig, og skaff panel med joystick for baugpropellen. Har selv touch panel, og da må man tilstadighet se ned for å treffe knappen. Tror det er mye greiere med joystick og raskere å "treffe" når man plutselig får dårlig tid..... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 For all del velg joystick. Min gikk i stykker så byttet til den med knapper, da det var halve prisen. Om jeg kommer over en billig joystick skal den helt klart byttes. Du har mer førlighet og kontroll, og slipper å flytte blikket ned for å treffe tastene. Jeg har bare en båt på 23 fot, men du verden hvor behagelig det er med baugpropell, full kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Beste styringen til baug propell hadde jeg på Fjord 880. Det var en bryter i gear/gass spaken(samme system som tilt for drev). Full kontroll med en hånd på spaken og en på rattet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Du har korrekt tilnærming til prosjektet Lars. Vel, det er slik jeg ville vurdert. Krimart: Prøv det når du har en livlig båt på 16 tonn, og du er eneste person om bord. Jeg får ikke løsnet springet og kommet meg tilbake til roret om jeg så sprang som faen før damen klasker tilbake i kaia. Jeg startet med 25 kvadratmeter spissgater og seilte i noen år uten motor da jeg var 14 år. Gikk til og fra bøye og kai kun med seil, bakk i fokk og alle triks i boka. Deretter bygget noen kompiser og jeg om en klinkbygget livbåt til skøyterigg, 4 tonn, spring og greier, ikke problem. Deretter et par andre seilere, ikke noe problem, maks fem tonn, håndteres uten problem. 16 tonn Hulda, different ball game. To personer ombord som kan håndtere tau, ikke problem. Baugpropellen er den ekstra personen jeg trenger for å kunne være uavhengig. Og motoren i Hulda er helt rå. V8'ern banker til uten å tenke seg om et eneste sekund. Story: Yngste sønnen min og jeg var innom havnen å Rossö i går. Vi snudde der inne bare ved bruk av V8'ern. Bakk og forover snudde Hulda 360 grader. "Fy faen for en kloakklukt!", kom det fra avlegger'n. Det var propellkraften fra Hulda som rotet opp bunnslammet. Og det var ikke noen 'bånn gass situasjon', er redd for at noe skal 'henge seg opp' i trang havn. Men tre gearskift snur Hulda 360 grader. Stille og uten baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Er det noen av dere som har fått ettermontert truster som husker slik cirka hva det kostet i arbeidspenger? Og i så fall, på hva slags båt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.