eam Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Ca. 15000,00 med alt av materialer som trengs inkl. se 60. Gjorde jobben selv. Wiking 28 Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Krimart: Prøv det når du har en livlig båt på 16 tonn, og du er eneste person om bord. Jeg får ikke løsnet springet og kommet meg tilbake til roret om jeg så sprang som faen før damen klasker tilbake i kaia. Jeg startet med 25 kvadratmeter spissgater og seilte i noen år uten motor da jeg var 14 år. Gikk til og fra bøye og kai kun med seil, bakk i fokk og alle triks i boka. Deretter bygget noen kompiser og jeg om en klinkbygget livbåt til skøyterigg, 4 tonn, spring og greier, ikke problem. Deretter et par andre seilere, ikke noe problem, maks fem tonn, håndteres uten problem. 16 tonn Hulda, different ball game. To personer ombord som kan håndtere tau, ikke problem. Baugpropellen er den ekstra personen jeg trenger for å kunne være uavhengig. Og motoren i Hulda er helt rå. V8'ern banker til uten å tenke seg om et eneste sekund. Ja det er jo selvsagt avhengig av layout på båten og hvor lett du når et spring som er satt. Kan godt forstå det er enklere med baugpropell når det er langt til kryssholtet. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 15 000,- I Arbeidspenger på Scand 25. Ser nå at Skjæret skriver 22 000,- ferdig montert men om det gjelder 27 fot må du spørre de om. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Fikk utført jobben med innstøping av tunnel og montering av thrusteren minus elarbeidet (gjorde dette selv) for 10K. Arbeidet ser veldig bra ut. Utfordret ett firma til å gjøre dette for meg, de hadde lite erfaring. Det endte opp med at "ansvarlig" leide inn ekstra hjelp for å få utført jobben og opplæring til seg selv. Kjekk gutt. . Jeg tok vel da litt risiko selv med å utfordre en relativt uerfaren aktør. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Bjørn Waatvik og folkene hos Polyglass er flinke folk, de reparerte båten min etter en krafig grunnstøting (forrige eier :-) for noen år siden. Vet at de også monterer mye baugpropeller så det kan de nok godt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 er du alene kan du legge fra hekken Riktig. Springet blir brukt feil. Det skal settes akterut. Og det skal settes på den siden som vender fra kaia, gjennom fortøyningsgods på kaia, og tilbake til genoavinsj. Virker hver gang, uansett hvor mye det blåser. Og jeg kan la det gå uten å forlate styreposisjon. Jeg har riktignok ingen V8, kun en liten tresylindret 900 kubikks tass på 30 hk. Men den bruker alle 30 hk gjennom en propell som henger fritt under båten til å dytte meg fra. Det kan blåse så mye det vil. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 en skisse? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Bedre innlegg under Redigert 6.September.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Framtia Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) her en kjekke måte å komme seg fra kai på...(regner med det er denne Mulligan tenker på). Redigert 6.September.2016 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NilsPils Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 For all del velg joystick. Min gikk i stykker så byttet til den med knapper, da det var halve prisen. Om jeg kommer over en billig joystick skal den helt klart byttes. Du har mer førlighet og kontroll, og slipper å flytte blikket ned for å treffe tastene. Jeg har bare en båt på 23 fot, men du verden hvor behagelig det er med baugpropell, full kontroll. Joystick er praktisk. Men du behøver ikke kjøpe en kostbar joystick laget for baugpropell. Du kan bruke en vanlig kvalitetsbryter av typen "toggle switch (on) off (on)" (som i praksis er det samme som en joystick). Jeg betjener baugpropellen med en slik fra styreposijonene på akterdekket. Tror det var en fra Honneywell. Den gjør akkurat samme nytten som joysticken jeg har i kabinen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Kjenner også til trikset med spring fra hekken og kontra ror. En funksjon for suksess er bredden på hekken. Ved smal hekk må kraftvektoren kompensere for manglende arm. Så når Hulda skal benytte den metoden, bør det være fast kai med skikkelig fortøyningsgods. Det er altså fysiske forskjeller på plastflisa til mulligan og Hulda. Ikke direkte sammenlignbart. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 her en kjekke måte å komme seg fra kai på...(regner med det er denne Mulligan tenker på). Jepp. Tauet må være 2 x bredden på båten eller mer. Festes på styrbord side akterut, gjennom øye på brygga, og tilbake til styrbord self-tailer. Når alle fortøyninger er tatt, gir du ror til babord og fullt pådrag. Båten går sidelengs ut fra brygga. Når du har nok avstand til brygga, setter du roret i midtstilling og lar Volvo-Penta nede i kjelleren gjøre resten inntil du peker rett mot vinden. Da lar du gå på vinsjen og båten skyter fart. Disclaimer: Virker på min lille, lette, båt og ikke svære slagskip. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Jeg er så glad du fikk med deg det :-) Var faktisk noe jeg prøvde på Hulda før jeg investerte i baugpropell. Her i nærheten er det et kommunalt bryggekryssholt festet med franske treskruer som ikke lenger er helt per kasse. Og jeg drar med flytebrygger som raser tilbake når jeg slipper taket. Ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Jepp. Tauet må være 2 x bredden på båten eller mer. Festes på styrbord side akterut, gjennom øye på brygga, og tilbake til styrbord self-tailer. Hadde ei brei snekke på 28 fot. For å få baugen ut la jeg spring fra aktre hjørne og frem på brygga. Fendra aktre/indre hjørnet godt og slo motoren i bakk. Da vrir baugen seg fint ut. Når båten er vridd nok er det å slå i fri, slippe springen og gå (fremover). Med seilbåten, som har doble ror og mao ikke har noen fordel av propellstrøm, lot jeg springen gå fra baug og bak på brygga når jeg lå med en liten kuling og bølger i sia mot betongbrygge i sommer. Godt fendre i baugen og puffa på fremover til rompa vrei seg ut mot kulingen. Slapp springen og bakka for full pinne før baugen rak nedpå båten som lå bak oss. Har baugpropell, som er kjekk under normale forhold, men når det virkelig trengs er det kun spring og krafta fra hovedmotor som duger. Ikke dermed sagt at jeg ville være uten baugpropell på båten jeg har i dag, definitivt ikke. Men bruk av spring er viktigere når det strammer seg til. Og det behersker Lars H garantert. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Vel, når jeg skal ut fra kai å ha ligget kailangs, pleier jeg ikke å ha særlig problemer. Men det er når jeg skal bakke ut etter å ha ligget i en bås med utliggere eller med hekken i bøye. Å ligge med hekken inn med en Saga 27 er lite greit. Da blir det kronglet å komme seg iland og ombord igjen for gamle folk og hund. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HansH Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Jeg har både knappebryter og joystick for baug/akterpropell fra Max Power billig til salgs. 700,- pr stk. Disse selges på nettet til "normalpris" drøyt 300 USD og på tilbud 150,- USD. Begge har buzzer som kan aktiveres hvis motoren har varmesensor. Dessuten en innebygget forsinkelse fra side til side så man ikke skal knekke brytepinnen ved for rask skift fra side til side. Her er først knappevarianten som er smart om man ikke ønsker en joystick opp fra dashbordet. Og her er joystick-variant av samme. Har for sikkerhets skyld også en dobbel Sleipner Side Power joystick for den som måtte ønske det til kr 1.200,-. Nypris ca kr 2.300,- fra Sleipner. (Varenr 8940 G. EAN: 7070969004497). Hadde selv identisk på forrige båt og det var genialt. Visp i begge ender gjør livet mye enklere når man bare har en motor på strak aksling og stort vindfang i siden. Mulig dette er brudd på reklameregler men delene er garantert ubrukt og ligger i originalemballasje. De kan i alle fall tjene som eksempel på varianter av løsning for styring av baugpropell som jo ble diskutert så vidt over her. Send IM om du er interessert. Ellers kan jeg jo anbefale LarsH å installere to Volvo IPS-drev på Sagaen. Det er den ultimate manøverløsningen her. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 Har du vurdert å bruke DC Speed Control systemet til Sleipner. Da kan du ha en "oversized" truster men som kun bruker den kraften som du trenger. Det vil jeg tro reduserer akselerasjonskreftene i båten og er dermed mer matros-vennlig.. Er det noen som har testet denne?? Men det har jo en pris ser jeg...... Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 7.September.2016 Link til dette innlegget Svart 7.September.2016 For all del velg joystick. Min gikk i stykker så byttet til den med knapper, da det var halve prisen. Om jeg kommer over en billig joystick skal den helt klart byttes. Du har mer førlighet og kontroll, og slipper å flytte blikket ned for å treffe tastene. Jeg har bare en båt på 23 fot, men du verden hvor behagelig det er med baugpropell, full kontroll. hær er en billig joystick http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81413580 Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Javi Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Det går jo fint uten også ser jeg, Lars! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Håper ikke du filmer meg når jeg skal bakke ut! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Håper ikke du filmer meg når jeg skal bakke ut! Neida, skal ikke det..... Forøvrig har jeg tro på at det skal gå fint! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Det går fint i de fleste av tilfellene. Jeg har jo klart meg uten visp i 29 år. Men det er stressende enkelte ganger, så i min alder synes jeg at jeg har fortjent en visp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Har også klart meg fint uten i alle år, men på båten jeg har nå har jeg visp i begge ender, og det er utrolig god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Visp i begge ender er bra å ha,ofte! Hilsen Morten også på O.Borg Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 10.September.2016 Link til dette innlegget Svart 10.September.2016 Jeg vil absolutt anbefale DC Speed Control fra Sleipner. Jeg har hatt det i to sesonger nå og jeg er meget fornøyd med det. Da slipper du Jetmotoreffekten når du trykker på knappen. Med Speed Control starter du trusteren fra null speed og øker etter behov. Hvor kommer dette ordet visp fra egentlig? Har aldri hørt det om truster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.