Jump to content

Nå vil jeg ha baugpropell i vår Saga 27 Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

Krimart: Prøv det når du har en livlig båt på 16 tonn, og du er eneste person om bord. Jeg får ikke løsnet springet og kommet meg tilbake til roret om jeg så sprang som faen før damen klasker tilbake i kaia. Jeg startet med 25 kvadratmeter spissgater og seilte i noen år uten motor da jeg var 14 år. Gikk til og fra bøye og kai kun med seil, bakk i fokk og alle triks i boka. Deretter bygget noen kompiser og jeg om en klinkbygget livbåt til skøyterigg, 4 tonn, spring og greier, ikke problem. Deretter et par andre seilere, ikke noe problem, maks fem tonn, håndteres uten problem. 16 tonn Hulda, different ball game. To personer ombord som kan håndtere tau, ikke problem. Baugpropellen er den ekstra personen jeg trenger for å kunne være uavhengig. Og motoren i Hulda er helt rå. V8'ern banker til uten å tenke seg om et eneste sekund.

 

 

Ja det er jo selvsagt avhengig av layout på båten og hvor lett du når et spring som er satt. Kan godt forstå det er enklere med baugpropell når det er langt til kryssholtet. 

Link to post

Fikk utført jobben med innstøping av tunnel og montering av thrusteren minus elarbeidet (gjorde dette selv) for 10K.

Arbeidet ser  veldig bra ut.

Utfordret ett firma til å gjøre dette for meg, de hadde lite erfaring. Det endte opp med at  "ansvarlig" leide inn ekstra hjelp for å få utført jobben og opplæring til seg selv. Kjekk gutt. :smiley: . Jeg tok vel da litt risiko selv med å utfordre en relativt uerfaren aktør.

Link to post

er du alene kan du legge fra hekken  

 

Riktig. Springet blir brukt feil. Det skal settes akterut. Og det skal settes på den siden som vender fra kaia, gjennom fortøyningsgods på kaia, og tilbake til genoavinsj. Virker hver gang, uansett hvor mye det blåser. Og jeg kan la det gå uten å forlate styreposisjon.

Jeg har riktignok ingen V8, kun en liten tresylindret 900 kubikks tass på 30 hk.

Men den bruker alle 30 hk gjennom en propell som henger fritt under båten til å dytte meg fra. Det kan blåse så mye det vil.

Link to post

For all del velg joystick. Min gikk i stykker så byttet til den med knapper, da det var halve prisen. Om jeg kommer over en billig joystick skal den helt klart byttes. Du har mer førlighet og kontroll, og slipper å flytte blikket ned for å treffe tastene. Jeg har bare en båt på 23 fot, men du verden hvor behagelig det er med baugpropell, full kontroll.

Joystick er praktisk. Men du behøver ikke kjøpe en kostbar joystick laget for baugpropell. Du kan bruke en vanlig kvalitetsbryter av typen "toggle switch (on) off (on)" (som i praksis er det samme som en joystick). Jeg betjener baugpropellen med en slik fra styreposijonene på akterdekket. Tror det var en fra Honneywell. Den gjør akkurat samme nytten som joysticken jeg har i kabinen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

her en kjekke måte å komme seg fra kai på...(regner med det er denne Mulligan tenker på).

 

Jepp. Tauet må være 2 x bredden på båten eller mer. Festes på styrbord side akterut, gjennom øye på brygga, og tilbake til styrbord self-tailer.

Når alle fortøyninger er tatt, gir du ror til babord og fullt pådrag. Båten går sidelengs ut fra brygga.

Når du har nok avstand til brygga, setter du roret i midtstilling og lar Volvo-Penta nede i kjelleren gjøre resten inntil du peker rett mot vinden. Da lar du gå på vinsjen og båten skyter fart.

 

Disclaimer: Virker på min lille, lette, båt og ikke svære slagskip.

Link to post
Guest Avmønstret#

Jepp. Tauet må være 2 x bredden på båten eller mer. Festes på styrbord side akterut, gjennom øye på brygga, og tilbake til styrbord self-tailer.

 

 

Hadde ei brei snekke på 28 fot. For å få baugen ut la jeg spring fra aktre hjørne og frem på brygga. Fendra aktre/indre hjørnet godt og slo motoren i bakk. Da vrir baugen seg fint ut. Når båten er vridd nok er det å slå i fri, slippe springen og gå (fremover). 

 

Med seilbåten, som har doble ror og mao ikke har noen fordel av propellstrøm, lot jeg springen gå fra baug og bak på brygga når jeg lå med en liten kuling og bølger i sia mot betongbrygge i sommer. Godt fendre i baugen og puffa på fremover til rompa vrei seg ut mot kulingen. Slapp springen og bakka for full pinne før baugen rak nedpå båten som lå bak oss. 

 

Har baugpropell, som er kjekk under normale forhold, men når det virkelig trengs er det kun spring og krafta fra hovedmotor som duger. Ikke dermed sagt at jeg ville være uten baugpropell på båten jeg har i dag, definitivt ikke. Men bruk av spring er viktigere når det strammer seg til. Og det behersker Lars H garantert. :-)

Link to post

Vel, når jeg skal ut fra kai å ha ligget kailangs, pleier jeg ikke å ha særlig problemer. Men det er når jeg skal bakke ut etter å ha ligget i en bås med utliggere eller med hekken i bøye. Å ligge med hekken inn med en Saga 27 er lite greit. Da blir det kronglet å komme seg iland og ombord igjen for gamle folk og hund.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har både knappebryter og joystick for baug/akterpropell fra Max Power billig til salgs. 700,- pr stk. Disse selges på nettet til "normalpris" drøyt 300 USD og på tilbud 150,- USD. Begge har buzzer som kan aktiveres hvis motoren har varmesensor. Dessuten en innebygget forsinkelse fra side til side så man ikke skal knekke brytepinnen ved for rask skift fra side til side. 

 

Her er først knappevarianten som er smart om man ikke ønsker en joystick opp fra dashbordet.

 

bilde

 

Og her er joystick-variant av samme.

bilde

 

Har for sikkerhets skyld også en dobbel Sleipner Side Power joystick for den som måtte ønske det til kr 1.200,-. Nypris ca kr 2.300,- fra Sleipner. (Varenr 8940 G. EAN: 7070969004497). Hadde selv identisk på forrige båt og det var genialt. Visp i begge ender gjør livet mye enklere når man bare har en motor på strak aksling og stort vindfang i siden.

 

bilde

 

 

Mulig dette er brudd på reklameregler men delene er garantert ubrukt og ligger i originalemballasje. De kan i alle fall tjene som eksempel på varianter av løsning for styring av baugpropell som jo ble diskutert så vidt over her. Send IM om du er interessert. :diving:

 

Ellers kan jeg jo anbefale LarsH å installere to Volvo IPS-drev på Sagaen. Det er den ultimate manøverløsningen her. :yesnod:

Link to post

For all del velg joystick. Min gikk i stykker så byttet til den med knapper, da det var halve prisen. Om jeg kommer over en billig joystick skal den helt klart byttes. Du har mer førlighet og kontroll, og slipper å flytte blikket ned for å treffe tastene. Jeg har bare en båt på 23 fot, men du verden hvor behagelig det er med baugpropell, full kontroll.

hær er en billig joystick http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81413580

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

Det går fint i de fleste av tilfellene. Jeg har jo klart meg uten visp i 29 år. Men det er stressende enkelte ganger, så i min alder synes jeg at jeg har fortjent en visp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...