beauty of aqua Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 men hva koster speed control ekstra?noen som vet,samt hva det koster og ettermontere Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
KAT Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Mener jeg betalte ca. 20.000 for å oppgradere baugtrusteren fra statisk til DC Control for 2 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.September.2016 Del på Facebook Svart 10.September.2016 Har hatt Sleipner SP(?)40 og 60 i 2 båter uten spesielt vindfang og er ikke i tvil om at jeg hadde gått for 60 om det er plass. En annen viktig faktor er å få den så dypt som mulig. Den har dårlig effekt i luft, og det skjer gjerne den dagen du har mest bruk for den, dvs litt bølger og vind på tvers av båten (har jeg erfart...). For lading er vel det enkleste en liten billig DC-DC lader fremme ved batteriet for å sikre rett ladespenning? Den kan jo bare stå på forbrukskretsen uten at du trenger bytte skillediode. Og så må du avgjøre om du vil ha fjernoperert eller manuell hovedbryter. Det er kjekt å kunne stoppe djevelskapen den dagen den henger, og da er det lang vei frem til baugen.. Har hatt knapper, joystick og nå en sånn 'båt' jeg vrir på (har hekktruster også på nåværende båt). Det er absolutt ingen tvil om at joystick er MYE bedre da en ikke trenger å kaste blikket ned for å lokalisere den. Å bytte min 'båt' til joystick står på arbeidslista. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Har du vurdert Exturn, Lars? http://www.seatronic.no/baugpropell-exturn-baugpropeller-c-231_436/side-power-ex-serien-p-3926 Ser det reklameres med 40% øket virkningsgrad på grunn av plasseringen. Så forresten en 37 fots seilbåt med baug og aktermontert lukeparkere med Exturn. Rett og slett et imponerende skue. Personlig er jeg litt usikker på om løsningen er god på båter uten kjøl som stikker flere meter ned og det har vel blitt debattert før. Jeg kommer til å montere Exturn i seilbåten min, men hadde vært noe mer tilbakeholden dersom min far hoppet på et tilbud til snekka hans. Kan forøvrig ikke finne noen beskrivelser av uhell som følge av at man har en klump stikkende ned i baugområdet, og slikt har en lei (?) tendens til å havne på youTube :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Mener jeg betalte ca. 20.000 for å oppgradere baugtrusteren fra statisk til DC Control for 2 år siden. Jeg tittet også på muligheten for ettermontering. Kom til at pris/nytte-effekten for mitt vedkommende var altfor lav. Hos oss brukes oftest propellen til å justere retningen på baugen når vi skal ut og inn av båsen. Og da blir det uansett noen korte spark den ene og andre veien. Om propellen går to sekunder eller fire sekunder, spiller for oss ingen rolle. Vi har heller ikke noe problem med knappestyring av retningen. Kan skrive touch på tastaturet. Greier detfor også å holde styr på to knapper. For oss er imidlertid fjernkontrollen til stor nytte. Den har også knappestyring. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Fant forøvrig denne som kan være grei å se på for å de av oss som liker å putle på egen hånd. Meget pedagogisk og kjekk installeringsfilm fra Side-power. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 (redigert) Ypperlig video, selv om jeg skal la fagfolk ta seg av monteringen. Den spesielle løsningen med statisk DC kontroll, avstår jeg fra. Jeg klarer meg med den mye rimeligere standardversjonen. Og den Exturn saken som henger under båten er uaktuell. Idag har jeg sjekket stuerommet fremme i baugen, og jeg kan ikke forstå annet enn at det er god plass til Sleipners 60 versjon med 185mm tunnel. Jeg skrev vel tidligere at jeg hadde tenkt meg et eget batteri ved trusteren. Men etter litt tenkeing, tror jeg at jeg strekker 70 - 90mm2 kabler fra forbruksbanken. Det er ca. 4m dit. Forbruksbanken består av 2 x 140Ah semi traction batterier med en CCA på hele 1000A hver. Så slipper jeg endringer i ladeopplegget. Noen som vet hvor jeg får kjøpt slike kabler uten å bli flådd? Og med det samme: I Viknes 880'en Flid er det brukt en smekker Carlingswitch i stedet for en diger joystck for styringen av trusteren. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik? Lars H. Redigert 11.September.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Det beste er kanskje å finne en sjappe som driver med sveiseutstyr. I hvert fall tidligere var sveisekabler mye rimeligere enn båtkabler. Jeg fant en del fet kabel hos skraphandlere. Kjøpte blant annet en diger sveisetrafo for noen få kroner, kveilet av 30 meter kabel og lot trafoen stå igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 Jeg ser at Tess selger sveisekabel, kr.200,- pr meter for 70mm2 og kr..270,- for 95mm2 . Mye penger, men er det en grei pris? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
volvo_penta_ Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Sleipner sitt opplegg er basert på plug and play prinsippet for oppkobling av betjeningsknapper/joystick. I tillegg til on/off betjening av trusteren. Skal man gå bort fra dette og velge noe annet blir det vel litt omkobling osv, men er sikkert mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 Det er ikke noe problem, i kabelen til betjeningen er det 4 ledere , pluss, minus og høyre og venstre. Da er det bare å føre pluss via en av/på bryter og så resten til Carlinswitchen. Så pass tror jeg at jeg som pensjonert elektro/elektronikkingeniør klarer å få til, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 http://sleipner.no/produkt/18110/batterikabel-for-side-power/ Der finner du ferdige kabler. Også annet tilbehør. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bay_liner Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Har du vurdert Biltema sine alternativer? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterikabel-2000031868/ Maks 50mm2 men alternativt 2x35mm2? Husker ikke prisene på Otra/Onninen men du kan forespørre på 70mm2 RK kabel - kun sort antagelig men merking i begge ender funker greit. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Arvid_A Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Lars, hva med en baugpropell-vender ala dette?:https://www.elfadistrelec.no/en/components/relays-switches/mains-power-switches/industrial-toggle-switches/c/cat-DC-59772?queryFromSuggest=true Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 For kabler, sjekk Båtbua i Fredrikstad. De hadde i alle fall god pris på 35 kv (for tynt for deg) gummiert kabel for noen år siden. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 Lars, hva med en baugpropell-vender ala dette?: https://www.elfadistrelec.no/en/components/relays-switches/mains-power-switches/industrial-toggle-switches/c/cat-DC-59772?queryFromSuggest=true Jeg er klar over den muligheten, har en slik bryter for ankervinsjen. Det er ikke det at jeg er så nøye på det, men den venderen fra Carling var littt lekrere og meget behagelig i bruk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jonol Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Denne kan også brukes. Schneider XD4-PA22. Fjær-retur til nøytral fra begge sider. Profesjonell type. Skaffes hos el. installatør el. tilsv. El.nr.: 4303378. Listepris ca. 1000 kr. Festes gjennom Ø22,5mm hull. Max paneltykkelse 5 mm. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Hulda Svart 11.September.2016 Del på Facebook Svart 11.September.2016 Nå skal det ligge en forsinker inne i systemet. Jeg vet ikke hvor denne ligger, men ligger den i bryteren, så vil man kunne knekke brytepinner ved å legge for fort over fra den ene- til den andre siden. Sjekk dette opp før du kjøper noe som potensielt kan skade propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2016 Den forsinkelsen regner jeg med ligger i motorenheten. Der ligger det i hvert fall en anordning som sørger for at dersom en har to betjeninger og den ene settes mot styrbord og den andre mot babord samtidig, så skjer det ingenting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Og med det samme: I Viknes 880'en Flid er det brukt en smekker Carlingswitch i stedet for en diger joystck for styringen av trusteren. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik? Ta en telefon til Viknes og spør. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg ser at Tess selger sveisekabel, kr.200,- pr meter for 70mm2 og kr..270,- for 95mm2 . Mye penger, men er det en grei pris? Hør med Bema sin avdeling i Oslo. Mener prisen ikke var så gal når jeg kjøpte i Grimstad. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Sunmar Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg ser at Tess selger sveisekabel, kr.200,- pr meter for 70mm2 og kr..270,- for 95mm2 . Mye penger, men er det en grei pris? Seatronic selger 70mm2 for 185.- pr. meter og 90mm2 for 235.- Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 http://sleipner.no/produkt/18110/batterikabel-for-side-power/ Der finner du ferdige kabler. Også annet tilbehør. Siterer meg selv. Sleipner selger med klemmer på. Det er ikke mange som setter på klemmer på 70 og 90 mm2 kabel Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
HansH Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Jeg tror alle systemer har en viss forsinkelse innebygget, både i selve motoren (Sleipner) og flere av joystick-løsningene har også en forsinkelse på retningsendring (Sleipner og Max Power). Det som likevel kan være en utfordring er at Sleipners 5-bladspropeller har så kraftig grep i vannet at du likevel risikerer å knekke brytepinnen hvis du er litt rask på labben med retningsendring. Opplevde to identiske tilfeller av dette nå i sommer. Begge hadde like før oppgradert til ny 5-blads Q-propell fra Sleipner og da knakk splinten nokså umiddelbart etterpå. Den ene var en SP75 den andre SP55. På 55 (og 60)-modellen bytter du innenfra mens på 75 (80) og 95 (100) så må du ned på selve propellen. Dette er uansett problemer som litt bevisst bruk kan forebygge og en enkel bryter ala Carling eller annet burde uansett funke, selv om den eventuelt ikke skulle ha innebygget noen forsinkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.September.2016 Del på Facebook Svart 12.September.2016 Siterer meg selv. Sleipner selger med klemmer på. Det er ikke mange som setter på klemmer på 70 og 90 mm2 kabel Ikke noe problem å klemme 90 kvadrat i Son. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.