Jump to content

Nå vil jeg ha baugpropell i vår Saga 27 Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

Med 70 kvadrat får en ca. 0,7V tap i selve kablene, med 95 kvadrat 0,5V. Så med mine friske og sterke forbruksbatterier 4m fra trusteren, skulle ikke spenningen ved trusteren komme mange tideler under 12V.

 

Hvorfor på forbruksbatterierne og ikke startbatteriet, som er laget for høyt kortvarig strømuttak? Man kjører vel ikke baugtruster uten å ha motoren i gang med lading?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

 

Foreløpig har jeg ikke funnet den smekre betjeningsenheten som brukes i Viknes 880. Men det er jo kun et par dager siden jeg begynte å sjekke.

 

bilde

 

 

Viksund bruker samme type brytere for betjening av trustere fra innvendig styreposisjon. Når jeg ettermonterte hekktruster fikk jeg en slik bryter levert fra Viksund. Askøy Båtsenter server ettermarkedet for Viksund nå, det er mulig at de kan skaffe en slik.

 

Når det gjelder kabler ville jeg valgt 95 mm2. Jeg har også erfaring med at det er stor forskjell på bøyeligheten på slike grove kabler. Enkelte typer er stive som fy mens andre lett kan bøyes. Forsøk å få tak den bøyelige varianten da disse er langt mer behagelig å arbeide med under montering av anlegget.

 

Lagt til: Jeg fikk også levert 95 mm2 kabler av den bøyelige typen fra Viksund når jeg ettermonterte hekktruster.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Dette kan vel være et alternativ hvis det er en viss tidsforsinkelse i selve trusteren.

Den finnes i en enklere variant som ikke var så dyr. Trodde det var CO men ansgelig RS components eller Elfa.

 

Dette er samme funksjonalitet men denne er mye dyrere.

http://uk.farnell.com/productimages/standard/en_GB/9895736-40.jpg

 

Brukte den til å kontrollere trimplanene på den forrige båten.

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hvis en ønsker mer Oooomph enn hva eksisterende batteri og valgte kabeldimensjoner fra forbruk har en mulighet til å gi kan man supplere med feks et Enersys SBS 40 batteri ved trusteren. Dette er på 37Ah nominell men i litt forskjellige versjoner yter de mellom 2,2 og 2,5 kA (CCA).

 

Vekten er 13 kg. Prisen er imidlertid høy - bortimot 4 lapper.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg tror faktisk jeg har en vippebryter liggende i roteskuffen, og finner jeg den ikke, har Elfa slike til under hundrelappen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tips til Lars. Jeg kjøpte en joystick fra Aliexpress for under hundrelappen. Og monterte denne til styring av autopilot.

 

I tillegg har jeg montert batteri forut til ankervinsjen, der har jeg 16mm2 koblet til startbatteri.

Antar du kan bruke det til baugprop også. Billigere kabel og batteri fremme gjør same nytten.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg kontaktet Maritim angående den enheten som blant er blitt brukt i Viknes. De var veldig hjelpsomme og kunne skaffe den fra grossisten . Så nå er den bestilt.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde baugpropell på min seilbåt, men gjorde noe dumt i begynnelsen.

Hadde 2 fotpedaler ved roret.

Så tenkte jeg: Trykk høyre pedal, da starter høyre propell, og baugen går til babord. :lol:  :lol:  :lol:

Dette hendte noen ganger, og jeg ble stående å danse ved roret/pedalene  :lol:

Men etter en stund hadde jeg fått dette inn i hodet: Trykk høyre pedal, og baugen går til styrbord  :thumbsup:  :thumbsup:

 

Veldig bra med baugpropell ved innseiling til overfyllte havner/kai plasser  :thumbsup:

Link to post
  • 9 måneder senere...

Du er for sent ute med ditt ønske. Nå har jeg hatt baugpropellen siden sjøsetting i mars, men med minimalt med bruk, har jeg nok ikke plaget noen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Som sagt, er ikke dette en bryter de normalt har på lager, men de skaffet den fra den norske grossisten helt greit. Jeg mener den heter: Carling Contura XII Paddle type med Maritim sitt varenummer 101|14-33. Den kostet kr.369,- pluss porto. Hvilke pinner som går til hva på bryteren har jeg nok en tegning for et eller annet sted på PC'n. Kjøper du venderen, får du sende meg en IM så finner jeg nok det også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg er veldig godt fornøyd, det har vært en god hjelp på vanskelige plasser med mye vind som vi hadde på ferien, men må bare lære meg å bruke den korrekt. Noe av det første jeg erfarte, er ved en krapp sving (inn i en bås feks.) så er det baugen som svinger med visp, mens det er hekken som svinger uten. Dette må jeg bare lære å utnytte. Ellers er det ordentlig futt i trusteren, 60kg skyvekraft er mer enn nok, det skal bare et tile touch til på paddelen for at baugen skal svinge. på For å komme inn og ut av båsen i hjemmehavnen, er det nå mye enklere. Der er det rimelig trangt.

 

baatplassen_son_track.jpg.b59648823cd9cd8e4ddd5dd7587e89a2.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...