NilsPils Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Med 70 kvadrat får en ca. 0,7V tap i selve kablene, med 95 kvadrat 0,5V. Så med mine friske og sterke forbruksbatterier 4m fra trusteren, skulle ikke spenningen ved trusteren komme mange tideler under 12V. Hvorfor på forbruksbatterierne og ikke startbatteriet, som er laget for høyt kortvarig strømuttak? Man kjører vel ikke baugtruster uten å ha motoren i gang med lading? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brigg Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) Foreløpig har jeg ikke funnet den smekre betjeningsenheten som brukes i Viknes 880. Men det er jo kun et par dager siden jeg begynte å sjekke. Viksund bruker samme type brytere for betjening av trustere fra innvendig styreposisjon. Når jeg ettermonterte hekktruster fikk jeg en slik bryter levert fra Viksund. Askøy Båtsenter server ettermarkedet for Viksund nå, det er mulig at de kan skaffe en slik. Når det gjelder kabler ville jeg valgt 95 mm2. Jeg har også erfaring med at det er stor forskjell på bøyeligheten på slike grove kabler. Enkelte typer er stive som fy mens andre lett kan bøyes. Forsøk å få tak den bøyelige varianten da disse er langt mer behagelig å arbeide med under montering av anlegget. Lagt til: Jeg fikk også levert 95 mm2 kabler av den bøyelige typen fra Viksund når jeg ettermonterte hekktruster. Redigert 14.September.2016 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Carling har såkalte "paddle"-switcher i et utall utførelser. Er bare å google til øyet blir stort og vått. En "V-series Contura XII" må vel være rasende fin for formålet?l: http://www.carlingtech.com/sites/default/files/documents/V-Series-X-XI-XII_datasheet.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) Dette kan vel være et alternativ hvis det er en viss tidsforsinkelse i selve trusteren. Den finnes i en enklere variant som ikke var så dyr. Trodde det var CO men ansgelig RS components eller Elfa. Dette er samme funksjonalitet men denne er mye dyrere. http://uk.farnell.com/productimages/standard/en_GB/9895736-40.jpg Brukte den til å kontrollere trimplanene på den forrige båten. Redigert 14.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 (redigert) Hvis en ønsker mer Oooomph enn hva eksisterende batteri og valgte kabeldimensjoner fra forbruk har en mulighet til å gi kan man supplere med feks et Enersys SBS 40 batteri ved trusteren. Dette er på 37Ah nominell men i litt forskjellige versjoner yter de mellom 2,2 og 2,5 kA (CCA). Vekten er 13 kg. Prisen er imidlertid høy - bortimot 4 lapper. Redigert 15.September.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hulda Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Fortsetter du sånn, så vil ikke Lars H ha penger igjen til propell. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.September.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Jeg tror faktisk jeg har en vippebryter liggende i roteskuffen, og finner jeg den ikke, har Elfa slike til under hundrelappen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SR400 Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 (redigert) Jeg monterte bryter på gasshendelen i snekka mi. Brukte da en membran bryter som ble festet i enden av håndtaket. Denne finnes på Ebay Redigert 16.September.2016 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Chris284 Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 Tips til Lars. Jeg kjøpte en joystick fra Aliexpress for under hundrelappen. Og monterte denne til styring av autopilot. I tillegg har jeg montert batteri forut til ankervinsjen, der har jeg 16mm2 koblet til startbatteri. Antar du kan bruke det til baugprop også. Billigere kabel og batteri fremme gjør same nytten. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
vanntrivsel Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83274404&fks=83274404 Sitér dette innlegget Link to post
geiregil Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Trenger du bilig joystick så har de en på Malmberg. Har prislisten hjemme, men tror det var mellom 200,- og 400,- et sted. Er også IP66 utførelse. http://www.malmbergs.com/no/frmProductDisplay_new.aspx?item=4362521 Er usikker på om private kan handle da jeg er kunde på Malmberg. (Kan hjelpe deg på dette område da jeg bor også på Skjetten) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Jeg kontaktet Maritim angående den enheten som blant er blitt brukt i Viknes. De var veldig hjelpsomme og kunne skaffe den fra grossisten . Så nå er den bestilt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sjöfugelen Svart 2.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2016 Jeg hadde baugpropell på min seilbåt, men gjorde noe dumt i begynnelsen. Hadde 2 fotpedaler ved roret. Så tenkte jeg: Trykk høyre pedal, da starter høyre propell, og baugen går til babord. Dette hendte noen ganger, og jeg ble stående å danse ved roret/pedalene Men etter en stund hadde jeg fått dette inn i hodet: Trykk høyre pedal, og baugen går til styrbord Veldig bra med baugpropell ved innseiling til overfyllte havner/kai plasser Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Ikke gjør det Lars! Nå har jeg hørt på diverse baugjævelskap siden 0730 i morges i vindstille i Kristiansand. Er det ingen som kan kjøre båt lenger uten dette bråkete hjelpemiddelet? Det burde vært forbudt! Sitér dette innlegget . Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Du er for sent ute med ditt ønske. Nå har jeg hatt baugpropellen siden sjøsetting i mars, men med minimalt med bruk, har jeg nok ikke plaget noen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
moosewine Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Ja du kan jo kjøre båt så jeg tenker at den kun blir brukt i ekstremvær? Galskapen er jo alle de som ikke gidder å svinge med rattet men bruker vispen i stedet. Og så går det an å ta litt hensyn tidlig om morgenen! Sitér dette innlegget . Link to post
Mix Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Lars H. skrev On 2.10.2016 at 12.18: Jeg kontaktet Maritim angående den enheten som blant er blitt brukt i Viknes. De var veldig hjelpsomme og kunne skaffe den fra grossisten . Så nå er den bestilt. Har du delenummeret på bryteren Lars ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Står akkurat nå klar for å lufte hunden, men skal finne det frem når jeg kommer tilbake. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Som sagt, er ikke dette en bryter de normalt har på lager, men de skaffet den fra den norske grossisten helt greit. Jeg mener den heter: Carling Contura XII Paddle type med Maritim sitt varenummer 101|14-33. Den kostet kr.369,- pluss porto. Hvilke pinner som går til hva på bryteren har jeg nok en tegning for et eller annet sted på PC'n. Kjøper du venderen, får du sende meg en IM så finner jeg nok det også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Takk Lars. Tar en tur til Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Ser det ble litt kluss med artikkelnummeret, den streken midt i skulle ikke vært der, altså: 10114-33 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lippert Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 Lars H. skrev for 23 timer siden: Du er for sent ute med ditt ønske. Nå har jeg hatt baugpropellen siden sjøsetting i mars, men med minimalt med bruk, har jeg nok ikke plaget noen. Hvorda synes du den fungerer? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Jeg er veldig godt fornøyd, det har vært en god hjelp på vanskelige plasser med mye vind som vi hadde på ferien, men må bare lære meg å bruke den korrekt. Noe av det første jeg erfarte, er ved en krapp sving (inn i en bås feks.) så er det baugen som svinger med visp, mens det er hekken som svinger uten. Dette må jeg bare lære å utnytte. Ellers er det ordentlig futt i trusteren, 60kg skyvekraft er mer enn nok, det skal bare et tile touch til på paddelen for at baugen skal svinge. på For å komme inn og ut av båsen i hjemmehavnen, er det nå mye enklere. Der er det rimelig trangt. Redigert 16.Juli.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 16.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2017 (redigert) Enig med du, Lars H. Hulda kan jeg kjøre sidelengs med 95 kg baugprop., motor og ror. Til tider meget nyttig. Og det er ikke nødvendigvis slik at vansklighetsgraden blir mindre, men mulighetene blir fler. Redigert 16.Juli.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.