Jump to content

Nå vil jeg ha baugpropell i vår Saga 27 Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

Har hatt Sleipner SP(?)40 og 60 i 2 båter uten spesielt vindfang og er ikke i tvil om at jeg hadde gått for 60 om det er plass. En annen viktig faktor er å få den så dypt som mulig. Den har dårlig effekt i luft, og det skjer gjerne den dagen du har mest bruk for den, dvs litt bølger og vind på tvers av båten (har jeg erfart...).

 

For lading er vel det enkleste en liten billig DC-DC lader fremme ved batteriet for å sikre rett ladespenning? Den kan jo bare stå på forbrukskretsen uten at du trenger bytte skillediode.

 

Og så må du avgjøre om du vil ha fjernoperert eller manuell hovedbryter. Det er kjekt å kunne stoppe djevelskapen den dagen den henger, og da er det lang vei frem til baugen..

 

Har hatt knapper, joystick og nå en sånn 'båt' jeg vrir på (har hekktruster også på nåværende båt). Det er absolutt ingen tvil om at joystick er MYE bedre da en ikke trenger å kaste blikket ned for å lokalisere den. Å bytte min 'båt' til joystick står på arbeidslista.

Link to post

Har du vurdert Exturn, Lars? http://www.seatronic.no/baugpropell-exturn-baugpropeller-c-231_436/side-power-ex-serien-p-3926

Ser det reklameres med 40% øket virkningsgrad på grunn av plasseringen. Så forresten en 37 fots seilbåt med baug og aktermontert lukeparkere med Exturn. Rett og slett et imponerende skue.

Personlig er jeg litt usikker på om løsningen er god på båter uten kjøl som stikker flere meter ned og det har vel blitt debattert før. Jeg kommer til å montere Exturn i seilbåten min, men hadde vært noe mer tilbakeholden dersom min far hoppet på et tilbud til snekka hans. Kan forøvrig ikke finne noen beskrivelser av uhell som følge av at man har en klump stikkende ned i baugområdet, og slikt har en lei (?) tendens til å havne på youTube :)

Link to post

Mener jeg betalte ca. 20.000 for å oppgradere baugtrusteren fra statisk til DC Control for 2 år siden.

Jeg tittet også på muligheten for ettermontering. Kom til at pris/nytte-effekten for mitt vedkommende var altfor lav. Hos oss brukes oftest propellen til å justere retningen på baugen når vi skal ut og inn av båsen. Og da blir det uansett noen korte spark den ene og andre veien. Om propellen går to sekunder eller fire sekunder, spiller for oss ingen rolle. Vi har heller ikke noe problem med knappestyring av retningen. Kan skrive touch på tastaturet. Greier detfor også å holde styr på to knapper. For oss er imidlertid fjernkontrollen til stor nytte. Den har også knappestyring.

Link to post

Ypperlig video, selv om jeg skal la fagfolk ta seg av monteringen. Den spesielle løsningen med statisk DC kontroll, avstår jeg fra. Jeg klarer meg med den mye rimeligere standardversjonen. Og den Exturn saken som henger under båten er uaktuell.

 

Idag har jeg sjekket stuerommet fremme i baugen, og jeg kan ikke forstå annet enn at det er god plass til Sleipners 60 versjon med 185mm tunnel.

 

Jeg skrev vel tidligere at jeg hadde tenkt meg et eget batteri ved trusteren. Men etter litt tenkeing, tror jeg at jeg strekker 70 - 90mm2 kabler fra forbruksbanken. Det er ca. 4m dit. Forbruksbanken består av 2 x 140Ah semi traction batterier med en CCA på hele 1000A hver. Så slipper jeg endringer i ladeopplegget.

 

Noen som vet hvor jeg får kjøpt slike kabler uten å bli flådd?

 

Og med det samme: I Viknes 880'en Flid er det brukt en smekker Carlingswitch i stedet for en diger joystck for styringen av trusteren. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik?

 

 

carling.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg ser at Tess selger sveisekabel, kr.200,- pr meter for 70mmog kr..270,- for 95mm2 .  Mye penger, men er det en grei pris?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er ikke noe problem, i kabelen til betjeningen er det 4 ledere , pluss, minus og høyre og venstre. Da er det bare å føre pluss via en av/på bryter og så resten til Carlinswitchen. Så pass tror jeg at jeg som pensjonert elektro/elektronikkingeniør klarer å få til, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har du vurdert Biltema sine alternativer? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterikabel-2000031868/

 

Maks 50mm2 men alternativt 2x35mm2?

 

Husker ikke prisene på Otra/Onninen men du kan forespørre på 70mm2 RK kabel - kun sort antagelig men merking i begge ender funker greit.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

 

Jeg er klar over den muligheten, har en slik bryter for ankervinsjen. Det er ikke det at jeg er så nøye på det, men den venderen fra Carling var littt lekrere og meget behagelig i bruk.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Den forsinkelsen regner jeg med ligger i motorenheten. Der ligger det i hvert fall en anordning som sørger for at dersom en har to betjeninger og den ene settes mot styrbord og den andre mot babord samtidig, så skjer det ingenting.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg ser at Tess selger sveisekabel, kr.200,- pr meter for 70mmog kr..270,- for 95mm2 .  Mye penger, men er det en grei pris?

Hør med Bema sin avdeling i Oslo. Mener prisen ikke var så gal når jeg kjøpte i Grimstad.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Jeg tror alle systemer har en viss forsinkelse innebygget, både i selve motoren (Sleipner) og flere av joystick-løsningene har også en forsinkelse på retningsendring (Sleipner og Max Power).

 

Det som likevel kan være en utfordring er at Sleipners 5-bladspropeller har så kraftig grep i vannet at du likevel risikerer å knekke brytepinnen hvis du er litt rask på labben med retningsendring. Opplevde to identiske tilfeller av dette nå i sommer. Begge hadde like før oppgradert til ny 5-blads Q-propell fra Sleipner og da knakk splinten nokså umiddelbart etterpå. Den ene var en SP75 den andre SP55. På 55 (og 60)-modellen bytter du innenfra mens på 75 (80) og 95 (100) så må du ned på selve propellen. 

 

Dette er uansett problemer som litt bevisst bruk kan forebygge og en enkel bryter ala Carling eller annet burde uansett funke, selv om den eventuelt ikke skulle ha innebygget noen forsinkelse. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...