Jump to content

Mørke områder i treverk på tresnekke

Stian747

Recommended Posts

Hei,

I sommer kjøpte jeg min første trebåt. Valget falt på en 21 fot Sørlands snekke fra 1963. Litt morsom forhistorie på båten da den har vært eid av samme person siden den var ny.

Jeg har i dag tatt den opp av vannet og båten ser meget bra ut. Jeg legger imidlertid merke til at det er enkelte mørke områder i treverket under lakket på det øverste bordet i skutesiden. Lakken på bordet kan rives av i flak og panelet under lakken føles som "fuktig". De mørke områdene er ikke myke, så tror ikke det er råte (men kanskje påbegynnende råte?) Jeg trenger litt tips til hvordan jeg bør behandle båten. Er det en ide å skrape bort all lakk, la det tørke og gå over med sandpapir?

Hilsen

Stian

bilde

Hei Stian747,

Det ser jo ut som en flott og hyggelig snekke, minner meg litt om den gamle plattgatteren jeg hadde, også 21 fot.

På den hadde jeg en del "blå-tre" tror jeg det kalles, mørke områder, både på dekk og litt på siden.

Ser det finnes (minst) et par andre emner her om det:

https://baatplassen.no/i/topic/61688-b%C3%A5t-med-endel-bl%C3%A5tre-kan-beising-v%C3%A6re-en-l%C3%B8sning/

og

https://baatplassen.no/i/topic/53583-treb%C3%A5ten-toralf-coming-back-to-life/

Men, hei, nå har du jo et prosjekt!  :smiley:  Siden lakken sitter så løst, ville jeg skrape og pusse hele skroget rent, la det tørke, sett det inn med f.eks. en blanding av lin-olje og terpentin (ikke white sprit), innvendig og utvendig, også under vannlinjen,  deretter til våren, gi den ti lag med lakk !  Lakkeringen går fort, pussingen tar litt tid!

Lykke til!

Det har helt klart vært vanninntrengning fra oven, det er ganske vanlig at det blir svart på disse områdene. Jeg ville natet om mellom fenderlist og dollbord, fjernet løs lakk og penslet på Boracol og så satt inn med kaldpresset linolje fra begge sider. Følg med under dollbord når det regner, lekkasjen kan komme langt i fra. 

De mørke feltene under fenderliste er neppe blåved. Jeg tipper det er brunråte, som for øvrig ikke er uvanlig på gamle trebåter.Trevirket er svekket, men kan likevel, om det ikke utsettes for stor belastning, holde i mange år. Vil du bli kvitt feltene, kan du enten skifte hele bordgangen, eller sage ut den øverste delen av bordgangen og lime inn en tilsvarende del med f.eks epoxy. Det gjorde jeg, og det har holdt i 30 år. Muligens har du råtetilløp i dollbordene også. Som det sies over her: Få det tett mellom dollbord og fenderlist.

Redigert av gon (see edit history)

Hei! For en fin, liten båt! Begynner du å styre for mye blir det fort mye pussing og styr, og lite trivsel. Først må du få stoppa nedbrytinga. Jeg anbefaler deg å dekke båten godt over overbygget. Det er bare en fordel om det er fuktig lenger nede (under vannlinja), så den bør helst ikke stå inne. Når alt over vannlinja er tørt, skraper du bort det du får av, evt med varmepistol. Når trevirket er så bart som du klarer, og du har slipt deg ned i trevirket, (der lakken slipper lett er det råte under, eller fukt som ikke slipper ut, eller noe anna uhumskt), pøser du på med antiparasitt. Bruk den fargeløse typen. Etterpå må du la trekke inn owatrol1 en god del lag, og så owatrol2. Fargeendringen, det svarte, er det lite å gjøre noe med, men du kan ikke regne med at du får slike tjukke halvtørkende oljer/lakk, som benarolje eller epifanes-produktene til å sitte.

Jeg er enig med foregående beskrivelser i at det sannsynligvis er fukt som har satt seg, blitt fanga, under dollbordet. Lakk og slike tjukke oljer gjør at det blærer seg og samles opp vann, slik at forråtnelsen fortsetter.

Jeg har nettopp skifta dollbord på båten min, og kan trygt fastslå at slike områder må få anledning til å tørke helt ut dann og vann. (og så settes inn med noe giftig).

Det er andre svarte felter også. Noe kan nok være fra jernnagler og spikre. Det gjør overhodet ingenting at gamle båter har patina, så du behøver ikke slipe deg helt ned der det ikke er spor av råte, eller lakken sitter godt.

Gode råd og innlegg, alle sammen. takk!

(For sent nå - men jeg skulle jo blitt medlem av dette forumet "før" jeg kjøpte den gamle Plattgatteren, for 10 år siden.)

Gamle seilere i Havna der, sa at det var blåtre...  Og noen sa at det ikke gikk dypt.  Så jeg pusset jo ned akterdekket, til 2/3 tykkelse, men treværket var fremdeles mørkt, og "blå-aktig":.  Heldigvis holdt dekket fremdeles vekten min, 100 kg, da jeg hoppet om bord!

:lol:

Og ja, jeg brukte Ovatrol 1, noen strøk, og deretter Ovatrol 2, 8 strøk, og båten så fantastisk ut.

Året etter også, og etter 3 år, pusset jeg det hele ned litt, forsiktig, og ga den to strøk med nr. 2.

(Billigere enn f.eks. Ravi, og andre lakker, som kan koste kr. 500 eller mer for en liter, som i dag, takket være "inflasjon" eller hva disse menneskene driver med, er 0.75 liter...)

Blåmann, blågeit, kommer på alt virke som er ubehandla. Særlig på ferskt virke. Det trengs bare fukt og litt varme. Derfor skal ikke trær som felles sommerstid, eller i varmegrader (noe det er her borte i flere år), utsettes for luft og væte. En feller oftest trær om vinteren, når de er tørre, men blåmann går i veden likevel. De kan tas på saga så fort som mulig, og få lagt opp planker og bjelker tørt under tak, i god lufting. Før i tida ble trevirke, hele stokker, oppbevart i sjøen, i fjorden, under vann. Mange steder var det naustbygg over, og en slags vanngrav under. Blåmann er helt naturlig og ikke farlig for treet. Det gjør at det ikke ser fryktelig pent ut. Alle båter får blåmann før eller seinere. Svigerfar min, som er oppvokst med oselvere er vant til at når så skjer skiftes tjærebehandlinga ut med maling. I hvert fall det øverste bordet. Her omkring ble båtene malt i forskjellige blå eller grønnfarger ettersom hvilket sted de hørte hjemme. Således var det lettere å finne enka når båten dreiv tom i land... Det finnes en farge som heter Follesø-blå!

En kan ikke slipe bort blåmann som har kommi i gammal ved. Det er de som bruker bleikingsstoffer som "Ferro-bet", men jeg syns ikke svartfargen gjør noe, mine båter er alltid gamle og bærer med seg spor og arr og patina fra lange liv. Den nyeste båten min er 42 år, og er prega av blåmann. På den bruker jeg mørk tretjære, slik at de verste plassene blir så og si svarte. På dorryen, som har vært malt fra børjan, og derfor har hvite pigmentflekker, i tillegg til blåmann, har jeg beisa med linoljebeis (med fille).

På den vesle snekka som denne tråden omhandler er det så mye fin gylden frisk ved at en bør bruke noe som bare er svakt gyllent. Kanskje trekkfastolje eller lys tretjære i kombinasjon med linolje eller terpentin. Noen bruker linolje og terpentin, altså i blanding, men det er meiningslaust og fordyrende. Både linolje (rå) og terpentin trekker inn i treet og metter det. De tørker ikke noen av dem, men forsvinner inn i treet. Det det ikke er plass til må tørkes av, ellers blir overflata klebrig i uoverstigelig framtid. Jeg har behandla noe trevirke med den nye tynne "blackferniss"en. Den er også lys gyllen. Tjæra i den er petroleumsbasert, og giftigere, slik at den passer godt nærmere vannlinja, og under den om en har holdt på nedi der. Grunnen til at jeg tar det med er at fargen er ganske fin. Den gamle ekte Blackfernis er, som navnet antyder, svart. Helt mørke, mørkebrun, svart.

Redigert av Erik AN (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...