Jump to content

Vannlekasje i kabin på Bayliner 275

skyhawk

Recommended Posts

Etter mye regn i sommer, har jeg fått vannlekasje på styrbord side i kabinen på min Bayliner 275. Det er vanskelig å spore hvor dette kommer inn, men det kommer i allefall inn et stykke foran vinduet.

Jeg har gått over skruer i rekkverk og fenderlist, men disse ser ut til å sitte greit. Det er ingenting som er åpenbart hvor vannet skulle komme inn.

Er det noen som har erfaring med lekkasjer på disse båtene, og er fenderlistene en svakhet (mistenker denne). Fenderlisten er skrudd inn gjennom en utenpåliggende pyntelist. Er det mulig at det kan lekke langs skruene?

Et spørsmål til:

Det begynner å lukte muggent i kabinen, og jeg må få tørket ut dette på et eller annet vis. Fuktigheten sitter i teppet på gulvet. Det står tørrballer i det fuktige området, men disse er ikke effektiv nok. Jeg har avfuktere, men ettersom båten ligger på sjøen og kaster litt på seg, vil avfukterene fort koble ut (indikere full beholder). Er det noen andre fornuftige ting jeg kan gjøre for å suge opp fuktighet fra teppet?....

Da blir avfukteren stående oppå kjøkkenbenken med fare for å tippe over når båten ruller i bølger fra båttrafikken i fjorden utenfor havnen. Jeg skal se om jeg kan få tak i en vannstøvsuger og dra opp vannet fra teppet. Får vel plassere avfukteren i en stamp på gulvet og se til den ofte...

Redigert av skyhawk (see edit history)

Jeg har vært nede i kabinen og målt med fuktighetsmåler. Mistenkte ett av tre punkter for å slippe inn vann når det regnet mye (Forkant av list rundt vinduet, fenderlist og feste på rekkverkstøtte)

Veggene var tørre under målingen, men jeg fikk et lite utslag i forkant av vinduet. Dette skal sjekkes videre så snart båten er på land for vinteropplag. Listen er skrudd inn i skroget, og det er ikke så godt å skru når båten ligger på sjøen.

Jeg har brukt en våtstøvsuger (tepperenser) på teppene, og fikk opp i overkant av en halv liter. Deretter er det fulgt opp med en avfukter i kabinen. Fuktigheten sitter nå bare i teppet i følge målingene.

Her er bilde av punktet som jeg mistenker for vanninntrengningen (det ligger jo veldig utsatt til ettersom mye vann passerer over her når det regner som det har gjort i sommer).

Er det en kurant sak å løsne listen i forkant eller kan jeg risikere å lage flere passasjer for vannet når jeg løsner den? (har tenkt å rengjøre for å legge tec7 bak)

bilde

Redigert av skyhawk (see edit history)

Ikke så godt å komme til på innsiden. Målte tørre vegger i går, men fikk et lite utslag ved (1). Vannet har samlet seg i teppet på gulvet i kroken under bordet (2). Er ikke bombesikker på at kilden er ved (1), men holder det for mest sannsynlig.

Får vi kraftig nedbør igjen, skal jeg ta ny måling. Og, ja - lekkasjen skal finnes og tettes!

bilde

Hadde en 275 med lekkasje inn i stikkabinen, og der måtte fenderlisten av. Det lakk i skruehullene. Da jeg tettet det, ble det helt tørt.

Tok du da av både fenderlist og pyntelisten som er skrudd inn ytterst. Og tok du dette av kun i området hvor du hadde lekkasje, eller tok du det av på hele siden?

(Slik ser fenderlisten ut i området hvor det har kommet inn vann)

bilde

Ang avfukter, om det er luke ned til kjølen der fremme, så lar du bare slangen gå i kjølen, såfremt vannet renner akter til lensepumpe.

Ellers ville jeg varsomt og tålmodig plukket ned innerliner, interiørplater, men en gang og forsikret meg om at de tørket opp.

Mugg er noe dritt og genererer mye ekstra arbeid.

Husk å lukke ventiler.

Redigert av Eureka (see edit history)

Har plassert avfukteren med slange, slik at vannet renner ned i en lukket 25 l kanne. Sjekket etter ett døgn i går, og det var ikke kommet så mye vann i kannen. Ganske tørt langs teppet der vannet hadde samlet seg. Jeg skal sjekke igjen med fuktmåler i morgen på de berørte områdene. Jeg kommer til å holde dette under oppsikt til båten er på land om en måned. Da blir det lettere å få jobbet med tetning. Avfukteren blir værenede i båten, og det kommer til å bli sjekket hyppig for fuktighet frem til båten er tatt opp.

Sjekket igjen etter noen dager med regn. Tok nye fuktighetsmålinger, og fikk solid utslag et lite stykke langs fenderlisten. Skruene sitter nå godt her, men dette skal av så snart båten er oppe. Jeg ser også at pyntelisten som er skrudd i fenderlisten, har småskader i området hvor jeg måler fuktighet.

Vinduslisten er heller ikke helt frikjent (selv om jeg ikke fikk like stort utslag på målingene her). Jeg har en skrue som ikke vil låse seg her, og dette vil også bli ordnet så snart båten står i krybben. I mellomtiden er det bare å kjøre avfukter etter regnvær. Kan også midlertidig prøve å legge noe tape over suspekte områder....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...